کد خبر: ۶۳۸۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

چگونه از بیمار کرونا در منزل نگهداری کنیم؟

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه عمده افرادی که به کرونا مبتلا می‌شود علائم خاصی ندارند، گفت: علائم حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا خفیف است و شامل تب و سرفه می شود که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. به این صورت که مراجعه به پزشک عمومی و مصرف داروهایی مثل تب‌بر و ویتامین سی کافی است.
چگونه از بیمار کرونا در منزل نگهداری کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی فارسی درخصوص اقداماتی که باید در خانه برای پیشگیری از انتقال بیماری کرونا انجام داد، گفت: در خانواده‌ای که یکی از اعضا مبتلا می‌شود، بیمار حتماً باید از ماسک استفاده کند و با دیگران بیشتر از یک متر فاصله داشته باشد، چون قطرات تا فاصله یک متر می‌تواند فرد مقابل را مبتلا کند.

وی افزود: وسایل فرد بیمار در خانه باید از دیگران جدا شود و چون سطوح منزل آلوده است، حتماً هر روز با محلول وایتکس یا محلول پایه الکل، ضدعفونی شود و به این ترتیب ویروس به صورت کامل کنترل می‌شود.

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ویروس کرونا بیماری جدیدی نیست، تصریح کرد: کرونا سالیان سال است که بشر را دچار سرماخوردگی می‌کنند، درحالیکه از حدود ۱۵ سال پیش ویروس کرونا وحشی ظاهر شده، به این ترتیب که سارس ۲۰۰۳ در چین، مرس ۲۰۱۲ در عربستان و کووید ۲۰۱۹ دوباره در چین شایع شد.

وی افزود: در کل بیماری‌های ویروسی محدود به مناطق جغرافیایی نیست، بنابراین خیلی راحت پخش می‌شوند، چراکه از طریق تنفس انتقال می‌یابد.

فارسی با اشاره به اینکه در ابتدا پیش بینی می‌شد که همه جهان به این ویروس مبتلا شوند، تصریح کرد: در حال حاضر چندین کشور به این ویروس آلوده شده‌اند، از جمله کشور ما که از استان قم شروع شد و به طور یقین در بیشتر استان‌ها موارد مثبتی از ابتلا به ویروس را خواهیم داشت. این بیماری بسیار راحت و از راه‌های مختلف، از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.

ویروس کرونا از چه طریق منتقل می‌شود؟

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دو راه انتقال ویروس کرونا را معرفی کرد و گفت: یکی از راه‌های انتقال ویروس قطرات تنفسی هستند، یعنی قطرات از دهان فرد مبتلا با صحبت کردن، سرفه و عطسه خارج می‌شود و به طور مستقیم وارد بدن فرد مقابل می‌شود، یا اینکه روی سطوح می‌ریزد و تا ۴۸ ساعت زنده است، در نتیجه از طریق دست های آلوده می‌تواند افراد را بیمار کند.

فارسی با اشاره به اینکه عمده افرادی که به کرونا مبتلا می‌شود علائم خاصی ندارند، تصریح کرد: علائم حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا خفیف است و شامل تب و سرفه می شود که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. به این صورت که مراجعه به پزشک عمومی و مصرف داروهایی مثل تب‌بر و ویتامین سی کافی است.

ایزوله کردن فرد مبتلا به کرونا در خانه

وی موثرترین اقدام را ایزوله کردن فرد مبتلا به کرونا در خانه دانست و تصریح کرد: بیمار باید در منزل ماسک بزند و از تماس با دیگران خودداری کند، همچنین از خانه خارج نشود تا دیگر افراد نیز مبتلا نشوند.

فارسی با تاکید بر اینکه کسانی که علائم شدید بیماری دارند جزء گروه پرخطر محسوب می شوند، گفت: زنان باردار، افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های مزمن نیز در صورت ابتلا به کرونا باید با مراجعه به پزشک و تشخیص وی، به بیمارستان ارجاع داده ‌شوند، همچنین افرادی که از نظر ایمنی بدن ضعیف هستند باید اصول پیشگیری را شدیدتر رعایت کنند، برای مثال اتاق فرد بیمار باید از دیگران جدا شود.

حداکثر دوره بیماری کرونا دو هفته است

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص دوره بیماری نیز، توضیح داد: اگر بیمار علائم خفیف داشته باشد دوره بیماری ۳ تا ۵ روز خواهد بود و اگر شدید باشد پس از این مدت علائم مشخص خواهد شد، به این ترتیب که ریه‌ها درگیر شده و فرد بستری می‌شود و در این حالت بیماری تا ۲ هفته ادامه خواهد شد.

درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد

فارسی با تأکید بر اینکه درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد، گفت: بیمار باید تحت نظر باشد تا به آرامی علائم رفع شده و ویروس از بدن او خارج شود. منظور از اینکه بیماری دو هفته طول می‌کشد این است که ویروس در بدن بیمار از بین خواهد رفت، همچنین کسی که در منزل است، ۲۴ ساعت پس از قطع تب واگیر نخواهد داشت.

وی، بیماری را که علائم از بدن او حذف شده را یک فرد معمولی دانست و تصریح کرد: اینگونه افراد باید اصول بهداشتی را همانند دیگر افراد جامعه رعایت کنند.

فارسی با بیان اینکه عموم جامعه نیازی به استفاده از ماسک ندارند و استفاده از ماسک برای آنها هیچ تاثیری ندارد، اما افراد بیمار حتما باید از ماسک استفاده کنند، ادامه داد: افراد سالم جامعه برای پیشگیری از ابتلا دست‌ها را قبل از اینکه به صورت نزدیک کنند حتماً با آب و صابون بشویند. شستشوی دست با مواد ضدعفونی کننده نیز باعث کنترل این ویروس در کشور می‌شود.

وی در خصوص نحوه ضدعفونی کردن منازل برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: برای ضد عفونی کردن منازل باید محلول ضدعفونی کننده را به نسبت ۵ به ۱ با آب ترکیب کرد، به این صورت که یک لیوان وایتکس با چهار لیوان آب ترکیب شود، همچنین الکل موجود در بازار محلول ۹۵ درصد است، بنابراین اگر ۱ لیوان الکل با ۳ لیوان آب ترکیب شود به محلول ۷۰ درصد تبدیل می‌شود که سطوح را عاری را عاری از ویروس می‌کند.

ماده ضدعفونی کننده همراه داشته باشید

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه تمام مردم باید همراه خود ماده ضد عفونی کننده داشته باشند، ادامه داد: تمام افراد باید قبل از غذا خوردن، دست‌ها را ضد عفونی کنند، همچنین در اداره‌ها، مساجد و ... مواد شوینده وجود داشته باشد که افراد به راحتی دست های خود را ضدعفونی کنند.

وی از افراد مردم خواست که تا حد امکان مهمانی‌ها و دورهمی های خود را کنسل کرده، اجتماعات را کوچک و از تجمعات بی‌مورد خودداری کنند تا این بیماری کنترل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین