کد خبر: ۶۳۸۳۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

استان‌ها درگیر سیل، کرونا، زلزله و هجوم ملخ‌ها

مقابله با ویروس کرونا در استان های مختلف، ادامه امدادرسانی به مناطق زلزله زده در آذربایجان غربی، هجوم ملخ های صحرایی به استان های جنوبی برای سومین بار در سال جاری و هشدار وقوع سیل در استان های غربی از مهمترین اخبار امروز هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی چهارم اسفند ماه در دو نوبت لرزید؛ کانون زلزله صبح دیروز قطور و زلزله عصر زرآباد بود؛ این زمین لرزه اگرچه ۱۰۴ مصدوم، تلف‌شدن صدها راس دام و وارد شدن خسارت به خانه‌های ۴۳ روستای منطقه را در پی داشت اما زلزله‌زدگان در این شهرستان طی روز گذشته و امروز تحت حمایت بودند و اگر بیش از پیش با امدادگران همکاری کنند، به زودی آرامش در این مناطق حاکم می‌شود.

این منطقه از مدت ها پیش دچار زلزله های خفیف بود و آنطور که توحید ملک زاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: با توجه به شدت بالای زلزله‌های اخیر، به احتمال بسیار زیاد انرژی گسل «قطور» تخلیه شده ولی پس لرزه‌ها حداقل تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

استان‌ها درگیر سیل، کرونا، زلزله و هجوم ملخ‌ها

همچنین به گفته مدیر عامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی تاکنون ۲ هزار و ۵۰۴ دستگاه چادر، تاکنون چهار هزار و ۲۳۰ تخته پتو و یک‌هزار و ۵۰ بسته مواد غذایی ۷۲ ساعته و سایر اقلام ضروری به این مناطق ارسال شده تا در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد.

۲۳۵ نفر نیروی امدادی در قالب ۵۱ تیم فعال برای امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده قطور حضور دارند و آذربایجان شرقی نیز نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده اند.

خبرهای جدید از کرونا

عصر امروز از نیشابور خبر رسید که یک نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده است؛ وزارت بهداشت ظهر آمار مبتلایان را ۶۱ نفر و تعداد جان باختگان بر اثر این بیماری را ۱۲ نفر اعلام کرده بود؛ بنابراین تعداد استان های درگیر بیماری به ۱۱ استان رسید که شامل خراسان رضوی، سمنان، مازندران، تهران، البرز، گیلان، مرکزی، همدان، قم و اصفهان است.

امروز ابتلای یک بیمار در البرز و دو بیمار در اصفهان به بیماری کرونا تایید شد و یک نفر از همدان نیز به آمار فوتی های این بیماری اضافه شد.

در برخی استان ها از جمله آذربایجان شرقی از امروز انجام آزمایش تشخیصی ویروس کرونا کلید خورد؛ آزمایشات مربوطه تاکنون در انستیتو پاستور و دانشگاه تهران انجام می‌شد.

در حوزه پیشگیری نیز اغلب استان ها مدارس، دانشگاهها، فعالیت های آموزشی و ورزشی و حتی فرهنگی و بیشتر اجتماعات را تعلیق کردند تا از انتشار بیشتر این بیماری جلوگیری شود؛ در مازندران همایش مقابله با ویروس کرونا در بابل هم به همین دلیل لغو شد.

خبر دیگر از قم اینکه با تصویب شورای تامین استان، نمازهای جماعت، مراسمات مذهبی و برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) متوقف و دور ضریح مطهر نرده‌های حائل قرار داده شد.

هرچند استاندار قم امروز نیز اعلام کرد که قرنطینه کردن این استان راهکار موثری برای مقابله با بیماری کرونا نیست اما تاکید کرد: تصمیم بر این است که مراسم اعتکاف که حدود دو هفته دیگر برگزار می شود، در قم تعطیل شود؛ این اقدام نه به خاطر هرگونه تحلیل و تفسیر، بلکه به‌واسطه سلامت شهروندان و معتکفان است.

خطر وقوع سیل در برخی استانها

بر اساس هشدار سازمان هواشناسی، یک سامانه بارشی شدیدی غرب کشور را تحت تاثیر قرار می دهد؛ پیش بینی ها، میزان بارش در استان های اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۳۰ میلی متر و در استان‌های کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد کمتر از ۱۰۰ میلی متر خواهد بود.در سایر استان‌های همجوار نیز هشدارهای خطر وقوع سیل به مردم داده شده است.

از این رو امروز ستادهای مدیریت بحران در این استان ها به مردم بویژه روستاییان و عشایر هشدار دادند که حریم رودخانه ها را تخلیه کنند.

سامانه جدید بارشی از عصر امروز مناطق غربی کشور را در بر گرفته است و طی روزهای آینده بر شدت بارش های آن افزوده می شود.

بازگشت ملخ‌ها

ملخ های صحرایی برای سومین بار متوالی از اواخر بهمن وارد استان های جنوبی کشور شامل سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، بوشهر، هرمزگان هجوم آورنده اند؛ در ۱۰ روز اخیر سطح مبارزه با این آفت به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده که با توجه به شرایط آب و هوایی، در صورت ادامه این روند به نظر می‌رسد امسال سطح ریزش‌ ملخ صحرایی بیش از سال گذشته باشد.

این بار نیز استان های یاد شده برای مقابله با ملخ ها در آماده باش هستند و سم پاشی مزارع و مراتع در دستور کار است. خاستگاه این ملخ‌های صحرایی کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا بوده است.
هجوم ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان از بهمن ماه هرسال آغاز می شود و تا مرداد سال بعد ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
در ایران چه خبره !؟ خدایا خودت رحم کن ..........
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین