کد خبر: ۶۳۸۵۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
وزارت بهداشت به تنهایی از عهده کنترل استان قم برنمی‌آید

تازه‌ترین اخبار و آمار رسمی از شیوع کرونا در ایران؛ ۱۵ فوتی و ۹۵ بیمار کرونایی

با افزوده شدن سه نفر جدید، تعداد جان‌باختگان در اثر ویروس کرونا در ایران به ۱۵ نفر رسید. ۱۳ استان کشور تا ظهر امروز، سه‌شنبه ششم اسفند،‌درگیر با ویروس کرونا هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید 19 گفت: متعاقب بررسی‌های انجام شده بر روی بیماران مشکوک به کووید 19 از ظهر روز گذشته 34 نفر از بیماران بستری در شهرهای مختلف تایید قطعی شد. از این 34 مورد 16 نفر از استان قم، 9 نفر در تهران، یک نفر فارس، دو نفر مازندران، دو نفر گیلان، یک نفر شهرستان نیشابور، دو نفر البرز و یک نفر در قشم بوده‌اند. این افراد که اغلب مواردی هستند که در خارج از استان قم تایید شده است افرادی هستند که از قم مراجعت کرده‌اند یا از اهالی قم هستند از جمله مورد جزیره قشم و مواردی که در شمال کشور تایید شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که عارض شده است و وزارت بهداشت اعلام می‌کند با تعطیلی مدارس مخالف است به این دلیل است که تعطیلی مدارس منجر به سفرهای بین شهری شده است.اغلب مواردی که مبتلا شده‌اند به نوعی مراوده با قم داشته‌اند استدعا داریم که سفر نداشته باشند. امن‌ترین جا قطعا خانه‌ها و شهرهای خودمان است از انجام سفرهای غیرضروی حتی درون شهری لغو شود به ویژه بیماران خاص و افراد مسن.

جهانپور در پاسخ به این سوال که اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش یکبار مصرف و ... از کجا باید تهیه شود و استفاده از آن چقدر ضرورت دارد؟ گفت: برای جامعه عادی به هیچ وجه استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است به نوعی مخدوش‌کننده پیشگیری از بیمار‌ی‌های ویروسی باشد.

آخرین اخبار از شیوع کرونا در ایران؛ ۱۵ فوتی و ۹۵ بیمار کرونایی

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: اما گروهای پرخطر یا در معرض خطر مانند همکاران ما که با افراد مبتلا به کرونا مواجه هستند و یا حتی خود بیماران اولویت استفاده از ماسک را دارند.

وی ادامه داد: با ارزیابی ریسک و شیوع این ویروس اولویت و حفظ امنیت افراد پرخطر یا در معرض خطر جهت استفاده از ماسک اهمیت می‌یابد. در شهرستان قم توزیع ماسک در قالب بسته‌های حاوی ماسک،‌ ژل ضدعفونی کننده، دستکش و محتوای آموزشی مکتوب آغاز شده است.

جهانپور افزود: 700 هزار بسته تا دیشب وارد شهر قم شده و مراحل توزیع آن نیز آغاز شده است. البته این بسته‌ها باید تا امروز به تعداد خانواده‌ها توزیع شود. قطعا اگر شخصی در معرض خطر باشد سیستم سلامت و درمانی کشور این خطر را مرتفع خواهد کرد.

نزولی شدن منحنی ابتلا به کرونا در هفته‌های آتی

تضعیف «مدافعان سلامت مردم» گناه نابخشودنی است

سردار غلامرضا جلالی (رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور) با بیان اینکه مهار و کنترل اپیدمی ناشی از ویروس کرونا در دو بعد واقعیت میدانی و افکار عمومی معنا پیدا می‌کند، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر یک عزم ملی و هماهنگی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور پدید آمده که نتیجه آن مهار نسبی شیوع ویروس کرونا در کشور است.

وی ادامه داد: این مهار به معنای آن است که در هفته‌های آتی ما شاهد کاسته شدن از تعداد مبتلایان و نزولی شدن منحنی ابتلا خواهیم بود.

سردار جلالی با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای هنوز نتوانستیم به یک اجماع عمومی دست پیدا کنیم که بخش عمده‌ای از آن ناشی از برنامه‌ریزی هدفمند رسانه‌های ضدانقلاب و قرارگاه‌های رسانه‌ای آنها است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خط رسانه‌ای دشمنان با سه محور اساسی سازمان یافته است.

وی در خصوص راهبردهای جنگ رسانه ای دشمن در شرایط فعلی توضیح داد: در درجه نخست دروغگو جلوه دادن نظام بهداشت و درمان کشور مانند انتشار آمار غلط از وضعیت مبتلایان، ایجاد تناقض آماری بین سخنان مسئولان است، دوم القای ناکارآمدی سیستم بهداشت و درمان کشور مانند مقایسه‌های ناصحیح بین سطح اقدامات ایران و سایر کشورها، بزرگ نمایی کمبودها، حذف خبرهای مثبت و امیدوار کننده و در درجه سوم هم ایجاد ترس و هراس عمومی در مردم و کادر درمانی کشور با انتشار اخبار ناصحیح، اغراق درباره تلفات بیماری و مانند آن.

سردار جلالی ادامه داد: تاکید در اینجا روی عموم مردم و کاربران رسانه‌های اجتماعی است تا به اپیدمی رسانه ‌ای ویروس کرونا مبتلا نشوند و آگاهانه به کشور برای عبور از این چالش بزرگ کمک کنند. مسئله مقابله با ویروس کرونا یک مسئله ملی و بسیار مهم است.باید در این مبارزه و مقابله یکپارچه و متحد بود و به کید دشمنان توجه کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه سیاسی نکردن مقابله و مبارزه با کرونا و توسعه عزم واحد و ملی ضرورت اصلی امروز کشور است، تصریح کرد: دقت کنیم تا ناخواسته و ناآگاهانه در زمین دشمن و به نفع او بازی نکنیم.

به گفته وی تضعیف دستگاه بهداشت و درمان کشور علی رغم وجود انتقادات، یک گناه نابخشودنی است چرا که امروز پزشکان و پرستاران مدافعین سلامت مردم و کشور هستند و همه باید قدردان زحمات آنان باشیم.

وزارت بهداشت به تنهایی از عهده کنترل استان قم برنمی‌آید

وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادها باید به میدان بیایند

«محمدابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است، استان قم منشاء شیوع ویروس کرونا است و مردم همچنان از این استان به دیگر مناطق سفر می‌کنند، چرا برنامه‌ای برای قرنطینه شهر قم وجود ندارد؟ گفت: بیماری واگیردار و خطرناکی وارد کشور شده است و رعب و وحشتی ایجاد شده است. وزارت بهداشت و درمان تلاش جدی در این زمینه انجام می‌دهد و تلاش می‌کند با صحبت، تذکر و اطلاع‌رسانی به ویژه در قم شهر را مدیریت کند، اما یکسری از مردم به صحبت‌های وزارت بهداشت هیچ اعتنایی ندارند و این جای نگرانی است و علیرغم اینکه خطر را به آنها متذکر می‌شوند، اما خیلی اعتنایی به این موضوع نمی‌کنند. معتقدم باید یک بررسی ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهر قم در حال حاضر منشاء صادرات ویروس به تمام کشور است و این جای نگرانی دارد، از این جهت که شهروندان ساکن در قم یا افرادی که به قم تردد می‌کنند به توصیه‌های وزارت بهداشت اعتنایی نمی‌کنند. کنترل یک استان به این شکل هم کار دشواری است و اگر همکاری مردم نباشد، به نظر نمی‌رسد دولت با مقدوراتی که در اختیار دارد، بتواند به اهداف خود برسد.

رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم رعایت برخی افراد، قرنطینه شهر در شرایط فعلی ضرورت نیست؟ تصریح کرد: تا عزم و اراده همگانی نباشد، دولت با مقدوراتی که دارد نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد و مردم باید همراهی کنند. وزارت بهداشت به تنهایی از عهده این امر بر نمی‌آید و وزارت کشور، نیروی انتظامی و تمامی مجموعه‌هایی که توان کنترل دارند، باید به میدان آمده و به وزارت بهداشت کمک کنند. البته آنطور که من شنیده‌ام، وزارت بهداشت تلاش خود را می‌کند، اما اینکه چقدر موفق باشد را نمی‌دانم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس طرحی در این خصوص دارد، گفت: مجلس درگیر برنامه‌های خاص خود و لایحه بودجه است و فرصتی برای اینکه بخواهد به صورت ویژه موضوع قرنطینه را بررسی کند، نداشته و تصمیمی نیز در این خصوص اتخاذ نشده است، البته رییس مجلس به رییس کمیسیون بهداشت و درمان ماموریت داده است که این موضوع را پیگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که موضوع امنیت ملی در این زمینه نیز مطرح است آیا کمیسیون امنیت ملی قصدی برای ورود به این موضوع ندارد، گفت: تا الان کمیسیون امنیت ملی این موضوع را در دستور کار خود قرار نداده است و منتظر نتیجه بررسی کمیسیون بهداشت است.

مازندران یک مورد فوت کرونا ثبت شده دارد /مبتلایان از قم هستند

سیدعباس موسوی امروز در در جمع خبرنگاران افزود: اطلاعاتی که از کرونا این ویروس نوپدید داریم، نو و تازه است و باید پیام‌های امیدوارکننده مخابره شود.

وی گفت: نباید استرس و اضطراب به جامعه منتقل کنیم و باید تلاش شود تا عملکرد را افزایش داده و بدانیم این ویروس با مرگ و میر بالا نیست.

این مسوول با بیان اینکه قدرت انتقال این ویروس و دوره نهفتگی طولانی ویروس نگران‌کننده است؛ یادآور شد: انتقال ویروس کرونا سریع است و باید بهداشت فردی و خود مراقبتی را افزایش داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: گستره ویروس کرونا در دنیا خیلی بیشتر است و کشورهایی که سیستم درمانی مناسب ندارند تا مدت‌ها این ویروس را دارند.

موسوی افزود: برخی کشورها سیستم غربالگری مناسبی و تکنولوژی این آزمایشات و تشخیص نوع ویروس و نیروی متخصص را ندارند و به همین دلیل ویروس در دنیا گسترش یافت.

وی با اعلام اینکه مشخص نیست ویروس کرونا تا کجا ادامه دارد، خاطرنشان کرد: کرونا اکنون مشکل بهداشتی و درمانی است و کلید اصلی کنترل کرونا در حوزه فرهنگ اجتماعی است.

موسوی اضافه کرد: آنچه می‌تواند نجاتگر ما باشد فرهنگسازی است تا از دست دادن و روبوسی کردن خودداری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: باید تعداد کشته‌دهندگان این بیماری را کاهش دهیم چراکه نگرانی بین‌المللی را به همراه دارد.

این مسوول در مورد آمار رسمی بیماران کرونا افزود: آمارها کشوری اعلام می‌شود؛ چراکه در مراحل متفاوت اطلاعات هستیم تا آنالیز و اطلاع‌رسانی شود.

موسوی گفت: میزان مرگ و میر ویروس یک تا 2درصد است و 15تا 20درصد افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند و علامت‌دار هستند؛ 5درصد بدحال و 2تا 2.5درصد نیازمند آی سی یو و مراقبت‌های دیگر هستند.

وی افزود: تصمیم ملی بر ارائه آمار متمرکز کشوری است و تاکنون در سطح ملی یک مورد از استان داریم که مسافر فوت شده و اعلام شده است.

موسوی افزود: تعداد افراد کرونایی‌های مثبت اعلام شده در استان مازندرات تاکنون ۳ نفر اعلام شده است که مازندرانی و اهل این استان نیستند و از قم به مازندران آمدند.

تست کرونای حریرچی مثبت شد

علی وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزارت بهداشت در توییتر شخصی خود اعلام کرد: تست کرونای دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که در چند روز گذشته در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشت مثبت اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
1
39
اگر قم رو از ابتدا قرنطینه میکردید این فاجعه سراسری نمیشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
1
2
اگر مردم یک جو احساس مسيولیت می کردند و سفر نمی رفتند همه چی درست می شد.


یعنی کشته فرهنگ و درک اون خانواده ای هستم که تو این شرایط تا دیده بچش تعطیل شده پاشده رفته مسافرت. جان خود و یک شهر و یک ملت را به خطر می اندازند و نمی دانند چه عاقبتی در انتظار است.


حتما باید چوب اجبار باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
1
8
چرا قم را قرنطینه نکردید که به سایر نقاط کشور سرایت نکند.
?
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین