کد خبر: ۶۳۸۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵

ویروس کرونا در فضای مجازی: توئیتری‌ها انتقاد می‌کنند، تلگرامی‌ها نگرانند

با گذشت چند روز از شیوع کرونا در تهران، مهمترین مسئله کشور موضوع شیوع ویروس کرونا شده است. این مسئله پس از سخنان امیرآبادی نماینده مجلس مبنی بر کشته شدن ۵۰ نفر به دلیل کرونا، وارد فاز جدیدی شد. بررسی مطالب پربازدید تلگرامی نشان می‌دهد که در میان کاربران تلگرامی، نگرانی بابت شیوع این بیماری و نحوه پیشگیری از آن قابل توجه است؛ اما در توئیتر، انتقاد از مسئولان کشور پرلایک‌ترین مضمون بوده است.
ویروس کرونا در فضای مجازی: توئیتری‌ها انتقاد می‌کنند، تلگرامی‌ها نگرانند
آفتاب‌‌نیوز :

هشتگ کرونا همچنان ترند اول توئیتر فارسی است. بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا بر روی توئیت‌های با حداقل هزار لایک در مورد ویروس کرونا نشان می‌دهد که انتقاد از مسئولان به دلیل سوء مدیریت در مواجهه با کرونا که باعث گسترش بیشتر این ویروس شده، پرلایک‌ترین توئیت‌ها را به خود اختصاص داده است و برخلاف تلگرام، مطالبی که در مورد پیشگیری از این بیماری است جزو توئیت‌های پرلایک نیست.

علاوه بر انتقاد از مسئولان، اطلاع‌رسانی در مورد کرونا نیز یکی از پرلایک‌ترین مضامین منتشر شده در توئیتر بوده و ۱۵درصد لایک‌های مربوط به این موضوع را به خود اختصاص داده است. کاربری در این رابطه نوشته است:

خوشبختانه ۲ نفر از مبتلایان به کورنا بهبود یافتند و از آی سی یو به بخش منتقل شدند. یک نفر از مبتلایان هم از بیمارستان مرخص شده است. تا کنون هیچ کودک و نوجوانی مبتلا به کرونا در کشور ‌نداشتیم.

مطالب طنز در مورد کرونا نیز در توئیتر پرطرفدار بوده و ۹درصد لایک‌های توئیت‌های مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. کاربری در این راستا نوشته است:

به عنوان یک بیولوژیست عرض کنم که سعی کنین تو وعده های غذا قرمه سبزی رو تو اولویت قرار بدین از نظر پزشکی اصلا فایده ای برای پیشگیری از کرونا نداره ولی این دم اخری غذای خوشمزه بخورید

حمایت از پزشکان و پرستاران نیز در توئیت‌های محدودی دیده شده است که ۴ درصد لایک‌ها را به خود اختصاص داده. از جمله یکی از این توئیت‌هایی که در میان ۱۰ توئیت کرونایی پرلایک در روز گذشته بود:

کادر درمان بیمارستان‌های درگیر کرونا سزاوار عمیق‌ترین تشکرها و شدیدترین تحسین‌ها هستند. رسماً جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند (و تا همین حالا هم چند تلفات داشته‌اند). مثل آتش‌نشان‌های پلاسکو.

ویروس کرونا در فضای مجازی: توئیتری‌ها انتقاد می‌کنند، تلگرامی‌ها نگرانند

تلگرام: بیم و امید کاربران در مورد کرونا

در تلگرام، اخبار مربوط به واکسن کرونا، اخبار مربوط به شیوع این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن، بیشترین توجهات را در میان ۱۰ خبر پربازدید تلگرامی داشته است.

پربازدیدترین مطلب منتشر شده در مورد ویروس کرونا به مطلبی در کانال «مجله پزشکی» اختصاص دارد که بیش از ۶۴۲هزار بار دیده شده است:

پربازدید بودن این خبر حاکی از آن است که مردم به دنبال خبرهای امیدوارکننده برای عبور از سد این بیماری هستند. آن گونه که کانال گیزمیر ادعا کرده، آن‌ها حتی در مورد اختراع این واکسن از این کانال پرس و جوهایی داشته‌اند و پاسخ این کانال به این سوالات بیش از ۴۱۳هزار بار دیده شده است.

این امر حاکی از نگرانی آن‌ها بابت شیوع ویروس کرونا است. نگرانی که با ادعای دیروز امیرآبادی تشدید شده است و در میان مطالب پربازدید، دو مطلب پربازدید در کانال‌های «گیزمیز» با بیش از ۵۱۵هزار بازدید و «خبرهای فوری/مهم» با بیش از ۴۶۱ هزار بازدید، به این موضوع اختصاص داشته است:

پربازدید بودن مطالبی در مورد تعداد بیماران کرونا و ابتلای رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به این بیماری نیز، گویای همین نگرانی است. به همین جهت در روز گذشته مطالبی که در مورد پیشگیری از ویروس کرونا بوده نیز جزو پربازدیدترین مطالب تلگرامی بوده است. مطالبی در مورد علائم ویروس کرونا با ۵۰۹هزار بازدید و ویدئویی در مورد ضدعفونی کردن موبایل که حداقل ۴۷۴هزار بار دیده شده در تلگرام چرخیده، نشان می‌دهد که پیشگیری از ویروس کرونا نیز مورد توجه کاربران بوده است:

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ضدعفونی کردن گوشی به اندازه استفاده از ماسک می‌تونه کمک کنه،
برای ضدعفونی کردن گوشی کافیه این ویدیو رو ببینین و بعد از هربار ورود به منزل انجامش بدین

داده‌کاوی مطالب منتشر شده در مورد کرونا در توئیتر و تلگرام نشان می‌دهد که روز گذشته، نگرانی بابت شیوع کرونا و نحوه صحیح مواجهه با آن، مهمترین دغدغه کاربران تلگرامی بوده است؛ اما در توئیتر، انتقادات از سوءمدیریت مسئولان، بیش از هرچیزی توجهات را به خود جلب کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین