کد خبر: ۶۳۸۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، امروز(چهارشنبه ۷ اسفندماه) به ریاست مشترک «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز به کار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

این نشست حدود ساعت ۱۰ و نیم صبح به وقت اروپای مرکزی در هتل کوبورگ وین با حضور نمایندگان ۶ کشور ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به عنوان اعضای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا گشایش یافت.

هلگا اشمید دیروز(سه‌شنبه ۶ اسفندماه) در توئیتی اعلام کرد که برای تدارک «نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۲۰» در وین به‌سر می‌برد. او هدف از برگزاری این نشست را ادامه نظارت بر اجرای این توافق توصیف کرد.

پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، همه به طور جمعی وظیفه داریم توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم.

نشست امروز با وجود درخواست سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف در این توافق، برگزار شده و ارتباطی به این درخواست ندارد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه (۵ اسفند) تصریح کرد که جلسه پیش‌رو، «نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد.»
او تأکید کرد، این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود.

تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) دو ماه پیش با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند با سوء‌استفاده از کارت سوخته سازوکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش وادار کنند.

آنها ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این سازوکار که برخی کارشناسان از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌کنند، اعلام کردند. با این حال «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این سازوکار هنوز فعال نشده و طرف‌های اروپایی با تمدید این مهلت توافق کردند.

براساس این گزارش، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که نشست امروز برجام سبب توقف روند تشدید تنش‌ها پیرامون این توافق بین‌المللی شود زیرا هنوز دیر نشده است.
او دیروز(سه‌شنبه) در کنفرانس خلع سلاح در ژنو تصریح کرد که ایران با پایبندی به تعهدات قانونی خود، مجبور به پاسخگویی به اقدامات مخرب آمریکا و بی‌تفاوتی طرف‌های اروپایی شده است.

همچنین وزیر امور خارجه اتریش که برای دیدار با مقام‌های کشورمان به تهران سفر کرده بود در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از آن جهت که برجام در وین مذاکره و توافق شد، برای این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

او دست کشیدن از برجام را یک اشتباه محض توصیف کرد و افزود: اتحادیه اروپا آگاه است که شکست برجام امکان دارد به رقابت‌های تسلیحات هسته‌ای در کل منطقه و خطرهای غیرقابل پیش‌بینی برای اروپا منجر شود.

ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

انتظار می‌رود پس از پایان نشست امروز، سید عباس عراقچی گزارشی را درباره نتیجه مذاکرات به خبرنگاران ارائه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین