کد خبر: ۶۳۸۸۳۲
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
دولت در بيانيه‌اي صريح خواستار تصويب پالرمو و CFT شد

هشدار درباره «لیست سیاه FATF»؛ چرا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام سکوت کرده‌اند؟

در شرايطي كه بدخواهان ايران، نقشه يارگيري براي تشكيل مجدد جبهه ضد ايران را دارند، ما بايد تلاش مضاعف براي نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروريسم ايران داشته باشيم
آفتاب‌‌نیوز :

نخستين ‌بار كه در دولت حسن روحاني از ‌لوايح در ارتباط با گروه ويژه اقدام مالي سخن به ميان آمد حدود 2 سال مي‌گذرد اما همچنان تكليف لوايح الحاق دولت جمهوري اسلامي به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم و مقابله با جرايم سازمان يافته فراملي مشخص نيست.

دولت دوازدهم اين لوايح را تصويب و براي طي روند قانوني به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد. نمايندگان مجلس نيز اين لوايح را تصويب كردند اما در اين ميان شوراي نگهبان و هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام، مثال سدي برابر مسير FATF ايستادند تا اينكه ايران دوباره به «ليست سياه» اين گروه برگشت و كنار كره شمالي قرار گرفت.

هشدار درباره «لیست سیاه FATF»؛ چرا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام سکوت کرده‌اند؟

سي‌ام بهمن‌ ماه آخرين نشست گروه ويژه اقدام مالي تا زمان نگارش اين گزارش در پاريس برگزار شد و نام ايران رسما در «ليست سياه» FATF قرار گرفت ولي با اين تفاوت كه گروه ويژه اقدام مالي به ‌رغم فشارهاي ايالات متحده امريكا، اسراييل و البته عربستان سعودي، برنامه جامع اقدام ايران در اين گروه را از بين نبرد و ترجيح داد، باريكه‌اي را مقابل پاي ايران براي بازگشت به شرايط عادي قرار دهد. تخفيف نخست گروه ويژه اقدام مالي به كشورهاي ثالث اجازه مي‌دهد درصورت تمايل و پس از بررسي سازوكارهاي مالي نهادهاي مشابه در ايران، برخي نقل و انتقالات مالي خود با ايران را ادامه دهند. تخفيف دوم نيز همان حفظ برنامه اقدام ايران است بدين معنا كه جمهوري اسلامي ايران درصورت تصويب لوايح الحاق به كنوانسيون‌هاي CFT و پالرمو دوباره مي‌تواند از ليست سياه خارج و به جمع كشورهاي بي‌خطر براي تجارت بپيوندد.

تكاپوي پاستور

پيش از آنكه گروه ويژه اقدام مالي نام ايران را در «ليست سياه» قرار دهد، حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري از سكوت بيش از يك‌ ساله مجمع تشخيص مصلحت نظام در قبال اين لوايح انتقاد و از برخي تلاش‌ها براي قفل كردن اقتصاد ايران سخن گفت. لعيا جنيدي، معاون حقوقي رييس‌جمهوري نيز در اظهاراتي جداگانه ورود ايران به ليست سياه FATF را به ‌معناي تبديل تحريم‌هاي يك‌جانبه ايالات متحده امريكا به تحريم‌هاي 200 كشور دانسته و از لزوم تصويب اين لوايح سخن گفته بود. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز از روساي كميسيون‌هاي تخصصي گرفته تا اكثريت نمايندگان به‌ وي‍ژه اعضاي فراكسيون اميد بارها و بارها از لزوم تصويب پالرمو و CFT و در نظرگيري منافع ايران از سوي مجمع تشخيص گفتند ولي هيچ‌يك كارساز نشد و تغييري در تصميم رييس و دبير اين نهاد و البته اكثريت اعضاي مجمع تشخيص ايجاد نكرد. رييس و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اما هر دو در اظهاراتي جداگانه صراحتا مخالفت خود با تصويب اين لوايح را اعلام كرده‌اند ولي دولت و مجلس همچنان به اصرار خود ادامه مي‌دهند. در آخرين تلاش صورت گرفته، هيات دولت در بيانيه‌اي صريح و در نوع خود بي‌سابقه در 8 بند از چرايي تصويب لوايح الحاق به كنوانسيون‌هاي مقابله با تامين مالي تروريسم و مقابله با جرايم سازمان‌يافته فراملي گفته و تاكيد كرده است:«دولت بر اين اعتقاد بوده و هست در شرايطي كه بدخواهان ايران و در رأس آنها دولت امريكا، نقشه يارگيري براي تشكيل مجدد جبهه ضد ايران را دارد، ما بايد تلاش مضاعف براي نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروريسم ايران داشته باشيم و دادن هر گونه بهانه نادرست به دست دشمنان ايران، كمك به نقشه‌هاي ضد ايراني آنهاست.»

انتقاد از سكوت

هيات دولت با اشاره به برخي رخدادهاي سياسي صورت گرفته در گروه ويژه اقدام مالي در بيانيه خود آورده است:«بي‌ترديد، قرار دادن نام ايران در گروه كشورهاي غيرهمكار(ليست سياه) چه در دوره دولت دهم و چه در اين دوره با تحريكات و انگيزه‌هاي سياسي برخي بدخواهان ايران بوده است؛ ليكن برخورد فني و كارشناسي ايران در دولت يازدهم كه به تاييد برنامه اقدام ايران انجاميد، اين تحريكات را در آن مرحله بي‌اثر كرد.» با اين حال و به‌ رغم اين اقدامات سياسي صورت گرفته در گروه ويژه اقدام مالي به ‌زعم كارشناسان اگر ايران به‌ جاي اتخاذ رويكردي منفعل و توام با سكوت به تصويب پالرمو و CFT مي‌پرداخت، فشارهاي سياسي لابي عبري و عربي نيز با نتيجه موثر همراه نمي‌شد از اين ‌رو دولت در بيانيه خود با ابراز تاسف از مسكوت ماندن CFT در مجمع تشخيص با اشاره به سكوت اتخاذ شده در قبال پالرمو آورده است:«متاسفانه لايحه مهم ديگر يعني لايحه الحاق به معاهده مبارزه با پولشويي نيز كه با رفع ايرادات شوراي نگهبان از سوي مجلس شوراي اسلامي عملا نهايي شده بود، بدون وجود اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان در دستوركار مجمع قرار گرفت و اين لايحه هم با گذشت يك سال بدون تصميم‌گيري، مسكوت ماند.» هيات دولت در خاتمه بيانيه خود بار ديگر بر لزوم تصويب لوايح پالرمو و CFT در مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرده و آورده است: «دولت قويا بر اين باور است كه بايد موانع موجود بر سر راه تصويب اين دو لايحه رفع شود و بهانه از دست بدخواهان ايران گرفته شود.» نكته قابل ‌توجه آنكه در بخش دوم بند هشتم بيانيه هيات دولت در حالي از تداوم تلاش‌ها سخن به ميان آمده كه بعضا ناظران حسن روحاني را به‌ واسطه عدم حضورش در جلسات مجمع متهم به انفعال مي‌كنند. دولت در همين زمينه آورده است: «ما اقدامات خود در اين زمينه را دنبال خواهيم كرد و تمام توان خود را براي حل موضوع، بهبود شرايط و پيشگيري از ورود خسارت بيشتر به منافع ملي و تشديد هزينه‌هاي تحريم بر زندگي مردم به كار خواهيم بست.»

آشتي مصلحتي

آخرين بار كه حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام حاضر شد، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني همچنان در قيد حيات بود و رياست اين نهاد تشكيل شده به فرمان بنيان‌گذار جمهوري اسلامي را برعهده داشت. حالا اما 3 سال و يك ماه و 19 روز از درگذشت هاشمي مي‌گذرد و در طول اين مدت مجمع تشخيص 2 رييس را به خود ديده است اما حسن روحاني نه در دوران رياست هاشمي‌شاهرودي و نه در دوران آملي‌لاريجاني در جلسات مجمع حاضر نشد. اين كناره‌گيري بلندمدت روحاني از جلسات مجمع نشات گرفته از چه موضوعي است دقيقا مشخص نيست ولي شنيده‌ها حاكي از آن است كه سازوكار راي‌گيري‌ها در مجمع تشخيص و عدم توجه به نظرات رييس‌جمهوري به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي و مسوول اجراي قانون اساسي مهم‌ترين دليل اين كناره‌گيري روحاني محسوب مي‌شود. «اعتماد» اين شنيده‌ها را تاييد نمي‌كند اما چه اين شنيده صحيح باشد و چه نباشد به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني كه مجمع تشخيص مصلحت نظام تنها مرجع تصويب اين لوايح محسوب مي‌شود، دست‌كم در ظاهر و براي آغاز دوباره بررسي‌ها درباره CFT و پالرمو چاره‌اي نيست جز حضور رييس‌جمهوري در جلسات مجمع و اقناع اعضا هر چند كه باز هم به نظر نمي‌رسد اين حضور هم بتواند در نظر مخالف چهره‌هايي چون محمدباقر قاليباف، محسن رضايي، سعيد جليلي، محمدحسين صفارهرندي و ساير اصولگرايان حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام تاثيري داشته باشد.

بازگشت به گذشته

در اين ميان برخي فعالان سياسي كه بيشتر آنان در منتهي‌اليه چپ سياسي ايران قرار مي‌گيرند با يادآوري بن‌بست ايجاد شده توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام و عدم اتخاذ تصميم از سوي اين نهاد از لزوم بازگشت به گذشته و پيروي از سنت بنيان‌گذار جمهوري اسلامي سخن به ميان مي‌آورند. علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي چندي پيش در همين زمينه در حساب كاربري‌اش در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «طبق قانون اساسي رييس‌جمهوري عالي‌ترين مقام رسمي كشور بعد از رهبري است. سنت حضرت امام در بدو‌ تاسيس مجمع تشخيص مصلحت، قرار دادن رييس‌جمهوري در رأس اين نهاد عالي بن‌بست‌شكن كه روساي 3 قوه عضو آن هستند، بود. ضرورت احياي اين سنت با ناتواني اين مجمع در حفظ مصلحت نظام در موضوع FATF آشكار شد».

اگر تصويب نشود

تمام اين راهكارها و گفته‌ها براي آن است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام روزه سكوت يك ‌ساله خود را بشكند و راي قطعي خود را صادر كند. با اين حال و با در نظرگيري نتايج انتخابات مجلس و قدرت‌گيري دوباره اصولگرايان در ايران احتمال عدم تصويب اين لوايح بيش از تصويب آن است؛ از اين رو كارشناسان و اهالي فن پي‌درپي از معاني عدم تصويب اين لوايح مي‌گويند. اردشير نوريان از نمايندگان اعتدال‌گراي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قوه مقننه در همين زمينه در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرده، گفته است: «قرار گرفتن در ليست سياه براي كشور يعني اينكه اگر ما از جايي خريد كنيم، نمي‌توانيم پول آن را پرداخت كنيم. اگر جنسي را به كشوري داديم، نمي‌توانيم پولش را برگردانيم. خب اين به چه معناست؟ اين به معني كندي كار، قفل شدن امور كشور و محدود شدن واردات اقلام ضروري و صادرات غيرنفتي و نقل و انتقالات پولي و مالي است. آيا مي‌توانيم كشور را كلا در اين زمينه‌ها قفل كنيم؟ آيا بدون پيوستن به فيفاي مالي مي‌توانيم كاري كنيم؟ آيا همه با ما كار مي‌كنند؟ قطعا خير، نتيجه اين كارها چه مي‌شود؟ فشار سنگين بر اقتصاد كشور حاكم مي‌شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
7
94
85 میلیون ایرانی گرفتار ...شدند ..................................
پاسخ ها
لیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
مشکل ملت ایران اینه که آدم های بیسواد و کوچیک مغز براشون تصمیم میگیرن ضمنا پول و قدرت در اختیارشون هست وکسی حریف شون نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
85 میلیون ایرانی 7 ساله که گرفتار بی تدبیری دولت و مجلس شده .... عزیزم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
6
54
اینا رو برین به رییس محترم بانک مرکزی بگین که میگه ما راههای خارج از اف ای تی اف برای مبادلاتمان داریم ومهم نیست که رفتیم تو لیست سیاه. اگه مهم نیست چرا اینقدر دولت تلاش می کرد تا 2موضوع تصویب شود.پس کاملا مشخصه که بسیار هم مهم بوده و با ورود به لیست سیاه اوضاع بدتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
نمیتونه که بگه ما نمیتونیم، اون موقع دلار میشه 30 تومن، پشت پرده حتما حرفاشو زده کسی هم بهش محل نمیزاره
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
فکر میکنم مرجع تخصصی این مساله بانک مرکزی باشه...
موضع شما جالبه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
6
59
این انتخابات خود رفراندوم بود!!!! 20درصد که به 80درصد .........!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
شما آمار سنج خدمتتون هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
10
ای کاش یه آدم حسابی پیدا می شد، جسارت می کرد و دوتا مساله رو در کشور ما باب می کرد:
1. شفافیت
2. پاسخ گویی

می دیدیم کارا چطور پیش می رفت.
محسن بشارت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
7
چرا ول نمیکنید خودخواهی رو .باید همه فدا ی ندانم کاری شما بشن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
7
1
(می دانم که منتشر نمی کنید اما باید گفت ):
اتحاد و همدلی چاره کار است.
مشکل ما با آمریکا و نوچه هایش این مسائل نیست و تصویب این لوایح در برابر تحریمهای شدید و ظالمانه آمریکا تقریبا اثر مثبتی ندارد. چرا با بزرگنمایی موضوع، جو روانی منفی ایجاد می کنید؟ ایران سربلند با کار و تلاش و امید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
11
بر فرض که حرف هم بزنند شما فکر میکنی قرار هست چی بگن؟ حرف های بی محتوا بدون سند و تئوریهای مبتنی بر تخیلات و اوهام.در نهایت هم محکوم کردن دولت و مجلس فعلی.و دفاع از عملکرد خودشان
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
7
خدایا خودت ما رااز دست این بی تدبیریها نجات بده تنها امید ما تویی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
17
گرفتار لجبازی های بی منطق کسانی شده ایم که هیچ مشکل اقتصادی ندارند
کریم کورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
17
من نمیدونم اعضای مجمع تشخیص مصلحت مصلحت مردم را میخواهند یا مصلحت خودشان و اطراف دور و بر خودشان را که در مورد اولی خیلی مطمعن نیستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
80
12
Fatfمشکل گشا نیست،ما به رابطه با غربیها هیچ احتیاجی نداریم! دوره روحانی کلکسیون تسلیم و گرانی است و با تصویب fatfفقط راه را برای نفوذ و دخالت غربیها در کشور بیشتر باز میکنیم،مردم را گول نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
منظور از ما کیه دقیقا!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
خدا خیرت بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
چرا نمیخاییم بفهمیم همه مردم کره زمین مثل زنجیر به هم وصل هستیم ؟؟همه افکار و کردار و گفتار مردم در همه جای دنیا روی هم اثر داره ..مثل همین کروناکه همه جا رو درگیر کرده ..تافته جدا بافته هستیم .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
13
0
با توجه تجربه شکست خورده برجام هسته ای و افزایش تحریم های پسابرجامی پیوستن بهFATFکمکی به مراودات بانکی نمی کند.ظریف هم موقع تصویبcftدر مجلس گفت که او و رییس جمهور نمی تواند تضمین دهد که باfatfمشکلی شود.رییس بانک مرکزی هم اخیرا از بی تاثیریfatfدر شرایط تحریمی گفت.
ب
|
Netherlands
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
14
خدا ایران را نجات دهد
بازنشسته تامین اجتماعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
13
‌مصلحت نظام .......بیچاره ملت ایران .......خدا ....به داد ما برس
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
17
ااگه انتخاب برگزار میکنین ونمایندگان مجلس ورئیس جمهور را مردم انتخاب میکنند واینها fatf رو تصویب کردند آقایان مجمع مصلحت چکاره هستند که اشکال تراشی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
16
آدم شک میکند به این مصلحت نظام،این ها مصلحت کشور را نادیده میگیرند و برایشان فرقی نمی کند مردم دچار زحمت ورنج شوند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
61
13
چرا بابت برجام و دستاوردهای آن سکوت کرده اید؟
مگر برجام آفتاب درخشان شما نبود؟
چرا ضجه میکشید؟ آیا درست است که در حال تحریم اطلاعات اقتصادی و بانکی ما از طریق اف ای تی اف به آمریکا داده شود و راههای دور زدن تحریم شناسایی شود؟ وقتی بانکهای ما تحریم هستند لیست سیاه و سفید یکی است. این بازیهای برجام گونه شما بنفع آمریکا است.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
تو مثه اینکه از تحریم خوشت میاد...خوشت میاد یکی حقتو بخوره...اره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
اگه بنفع امریکا بود پس چرا ازش خارج شد؟
امریکا ببخاطر تندروی های امثال شما از برجام خارج شد تقصیر روحانیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
احسنت
ناشناس
|
Turkey
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
12
اقا حساب کلیه شرکتهای ایرانیان در ترکیه مسدود شده بعلت عدم تصویب F ATF این شرکتها که ضد انقلاب نیستند بعلت تحریم نقل مکان کرده اند وهمه شونم به نفع ایران تلاش میکنند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
16
مردم ایران گرفتار خودخواهی یکسری افراد خود خواه شده اند
غیرقابل نشر
|
United States of America
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
15
عادتشونه سنگ میندازن تو چاه و قایم میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
13
متاسفانه در انجام برجام هم آنقدر کارشکنی ........ در حال حاضر هم برخلاف منافع ملی و مسلمات عقلانی، مملکت به سمت بی ثباتی و قهقرا پیش می رود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
10
0
این اف ای تی اف که مسولیت محترم هیئت دولت دنبالش هستند برای مردم ایران هیچ سودی نداره فقط به درد آقازادهها میخوره چون بارفتن ایران به لیست سیاه پولهای آقازادهها خارجه از ذخیره ارزی ایران بیشتره بلوکه میشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
15
1
من از سادگی بعضی دوستان متحیر هستم عزیزان وقتی آمریکا ایران را تحریم کرده یعنی حتی اگه fatf تصویب میشد بازهم کارگشا نبود و تازه باعث می‌شد آمریکا راحت تر تحرکات مالی ایران را دنبال کند بنظر من رفتن در لیست سیاه فقط بار روانی داره در واقعیت هیچ چیزی تغییر نکرده
پاسخ ها
یه مستاجر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
تحرکات مالی ایران ......
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
1
8
عزیزم ، FATF یه بهانس که مردم ایران بیشتر تو سختی اقتصادی باشند، این سختی مردم را هم نظام ما می خواد و هم آمریکا، پس حداقل سیاستی که باید مردم به دولت به زور تحمیل کنه اینه که ایران FATF را قبول کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
2
14
میخواستن وضع کشور خراب شه پیش عوام دولت را مقصر کنن و به هدفم رسیدن
ل ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
9
لطفا هرچی به صلاح مردم هست انجام بشه معیشت مردم که به خطر افتاده
به نظر من صلح در این زمینه به نفع مردمه و سکوت بیشتر فقط تو باتلاق فرو میبره مارو
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
2
3
نگران نباشید جناب همتی و کرونا قیمت دلار را پایین خواهند آورد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
5
0
با وجود کنسلی مسافرت خارجی و افزایش فروش نفت دلار صددرصد ریزش میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
مسافرتهای خارجی درصد بسیارناچیزی ارزبری دارد. خریدهای خارجی کالا به مشکل میخورد
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
13
2
امضا اف ای تی اف خود تحریمی است.اینو هر بچه ای هم میدونه.
ایران ای سرزمین من تو را از لوث وجود خائنین و دشمنانت پاک میکنیم
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
5
شما که همه نظرات اعلام نمیکنید چرا میپرسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
9
2
هیچ کس سکوت نکرده شما شلوغش کردید
دیپلمات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
12
4
سلام کاسبان مذاکره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
شماهم کاسبان تحریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
5
0
Fatfهنگامیکه ما درلیست سیاهش نبودیم هیچ دردی برایمان دوانکردپس بودونبودش علی السویه است اما قبولش یعنی رصد عملیات مالی ما فقط این حسن را دارد آن هم برای امریکا ، این طرفداران تصویب آن دقیقا سربازی امریکا را انجام می دهند وبس این همه اصرار چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
9
چى ميخوان بگن اصلاً چيزى دارن كه بگن ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
3
چه بهتر
ابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
3
وقتی دولت قبول کرده و مجلس ایران هم تایید کرده بهتر بود کارگروه اقدام مالی حداقل این دولت رو به خاطر متعهد بودن به تمام مفاد fatfدر لیست سیاه نمیبرد تا دولت بعدی اینطوری بیخودی هم اعضای مجمع رو بیش از اندازه مهم جلوه نمیداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
0
اینا مصلحت خودشون مهمهمه،ویکلام هیچ کاره
جوجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
0
0
داداش سکوت مرموز علامت رضایت به بدبختی کشور و مردم است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین