کد خبر: ۶۳۸۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

برآورد اولیه خسارت سیل در لرستان؛ ۱۰ هزار میلیارد ریال

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برآورد اولیه خسارت سیل 48 ساعت گذشته این استان را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حال و روز امسال لرستان مصداق ضرب المثلی است که می‌گوید سالی که نکوست از بهارش پیدا است، زیرا که شروع سال ۹۸ در این استان با سیل همراه بود و پایانش نیز با سیل همراه شد و روز پنجشنبه گودرز امیری معاون عمرانی استانداری لرستان گفت که این برآورد خسارت بر اساس گزارش اولیه دستگاه‌های مختلف است و رقم دقیقی نیست.

وی افزود: پس از ارزیابی‌های نهایی خسارت کامل استان اعلام می‌شود، اما حدود نیمی از این خسارت گزارش شده در حوزه راه‌ها بوده است.

برآورد اولیه خسارت سیل در لرستان؛ ۱۰ هزار میلیارد ریال

وی اطلاع رسانی مطلوب رسانه‌ها را در کاهش خسارت سیل لرستان موثر دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۰ تیم خدماتی و امدادرسان با حضور در بخش‌ها و روستاا در حال کمک به سیل زدگان هستند و اردوگاه‌های اسکان موقت دایر است.

وی تصریح کرد: اقلام مورد نیاز و مواد غذایی در انبار‌های هلال احمر مناطق مختلف و حساس استان ذخیره شده و تلاش می‌شود روند امدادرسانی پساسیل به خوبی و با سرعت ادامه یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین با بیان اینکه ۳۰ روستای استان دچار رانش زمین شده اند اضافه کرد: آزادراه خرم آباد-اندیمشک در چند نقطه دچار رانش شده که اکیپ‌ها و دستگاه‌های راهسازی مشغول خاکبرداری و بازسازی مسیر هستند.

در نخستین روز‌های فروردین ماه سال جاری بود که سیلاب سهمگین در پس سیلاب روز‌های پایانی سال ۹۷ خانه و کاشانه بسیاری از مردم مناطق سیلزده را در هجومی سرزده و به یکباره به یغما برد.

چه بسیار منازل و مدارسی که تخریب شدند و چه درس‌های ناتمامی که در مدارس تخریبی لرستان برجای ماند و چه بسیار واحد‌های تولیدی که امید و حاصل دسترنج کارگران و کارفرمایان را غوطه ور در موج‌های خروشان نظاره گر شدند.

هنوز خاطرات دانش آموزان در کیف و کتاب‌های به گل نشسته فراموش نشده است و خانه‌های مناطق سیلزده آنچنان که باید کمر خمیده را از زیر آوار‌های سیلزده صاف نکرده اند، که بار دیگر در ماه پایانی سال خاطرات تلخ فرودین ماه تکرار شد.

خاطرات روز‌های نخست سال جاری را که مرور می‌کنی، شب پرهراس مردم معمولان بر بام‌های خانه یاد آوری می‌شود که منازل در زیر آب غوطه ور شد و مردم به امید امدادرسانی شب تا صبح را بر پشت بام‌ها سپری می‌کردند و لحظه به لحظه نظاره گر بالاآمدن سطح آب بودند.

ساکنان آواره منازل حریم رودخانه کشکان هنوز هراس شبی را کشکان به یکباره و در نیمه شب تمام حریم و بستر خود را باز پس گرفت، خوب به خاطر دارند.

بارندگی بی سابقه و جاری شدن سیل فروردین ماه ۹۸ در حالی باعث طغیان رودخانه‌ها و حجم بالای خسارت در لرستان شد که به عقیده کارشناسان دانشگاهی با طرح‌های سدسازی و آبخیز داری امکان کاهش حجم این خسارات امکان پذیر بود.

در این سیلاب رودخانه‌های این استان در شهرستان‌های مختلف طغیان کرده و موجب سرریز شدن سد مروک دورود نیز شد، گرچه ستاد مدیریت بحران استان قبل از وقوع سیل اطلاع رسانی وسیعی را انجام داد و به هزاران نفر از اهالی این استان هشدار داده شد منازل خود را ترک کنند، اما جرای شدن سیل برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی را قطع کرد، پل‌های بسیاری در مسیر‌های اصلی و فرعی فروریخت و راه دسترسی بسیاری از روستا‌های سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چگنی قطع شد.

مردم شهر‌های پلدختر و معمولان و روستا‌های اطراف حاشیه کشکان از ۱۲ فروردین ۲۴ ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه‌های اطراف گذراندند.

تمامی راه‌های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را امکان پذیر نکرد و در نهایت برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان را ۳۷ هزار میلیارد ریال اعلام شد و همچنین ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست دادند.

مردم این استان امسال را از ابتدا تا انتها درگیر و قایع و تخریب و بازسازی خسارات ناشی از سیل و ضعف زیر ساخت‌های موجود هستند و باری مضاعف بر دیگر مشکلات این استان را به دوش می‌کشند.

اکنون پس از ماه‌ها که مسولان در ساماندهی مناطق سیلزده گام‌های مثبتی برداشتند و سازنمدگی در این مناطق شتاب قابل قبولی گرفته بود بار دیگر سیلاب ماه پایانی سال بسیاری از زیرساخت‌ها و منازل مسکونی را تخریب کرد و داستان تکراری سیلزدگی لرستان در سال ۹۸ دوباره آغازشد.

سامانه بارشی که در روز‌های گذشته با ۲ هسته فعال به استان وارد شد میزان میانگین بارندگی ۱۰۴ میلیمتری و ثبت بارش ۲۰۴ میلیمتری در منطقه‌ی آبسرده استان را به ثبت رساند.

اگرچه بارندگی‌های این سامانه به اندازه بارندگی‌های فرودین ماه به دلایل مختلفی ویرانگر نبود، اما بنا بر اعلام استانداری لرستان برآورد اولیه خسارت سیل در استان یکهزار میلیارد تومان است.

شدت بارش‌ها و نبود سیستم‌های زهکشی و کانال‌های زیرزمینی استاندارد برای جمع آوری و رفع آب‌های زیرزمینی این بار نیز مشکلات فراوانی برای مردم استان به وجود می‌آورد به نحوی که آب شهر نورآباد را در برگرفت و ۳۳ منزل مسکونی در الیگودرز تخریب شد.

این بارندگی‌ها چندین پل موقت و دایم استان را به زیر آب برد و زیرساخت‌های اولیه را تخریب کرد و راه ارتباطی بسیاری از روستا‌های استان را قطع کرد.

اکنون که بنا بر گفته کارشناسان به دلیل تغییرات اقلیمی و هواشناسی لرستان یکی از استان‌های سیل خیز برشمرده می‌شود و از طرفی بهره چندانی از روان آب‌ها به اقتصاد استان نمی‌رسد باید چاره‌ای برای این استان در نظر گرفته شود.

اجرا و بازنگری طرح‌های آبخیز داری در استان، استفاده از توان علمی متخصصان استان در این حوزه، ایجاد زیرساخت‌های لازم و ممانعت از ساخت و ساز‌های در حریم رودخانه، اجرای طرح‌های سد سازی، به روز رسانی و بومی سازی استاندارد‌ها و قوانین در حوزه آب و سیلاب همگی از راهکار‌های مطرح شده کارشناسان حوزه آب استان در مقابله از بروز سیلاب در این استان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین