کد خبر: ۶۳۸۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷

درنای امید به سیبری بازگشت

تک درنای سفید سیبری که در ایران با نام " امید" شناخته می‌شود ، امسال پس از ۱۲۹ روز زمستان گذرانی در تالاب سرخرود واقع در شهرستان فریدونکنار ، این منطقه را به مقصد زیستگاه اصلی‌اش ، سیبری ، ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

محیط زیست مازندران اعلام کرد که امید امروز پنجشنبه تالاب بین المللی فریدونکنار را ترک کرد.

تک درنای سیبری امسال در تاریخ ۲۹ مهر ماه مهمان خطه سرسبز مازندران شده بود و یک ماه بیشتر از سال گذشته زمستان گذرانی کرد.

درنای امید به سیبری بازگشت

امید سال گذشته پس از ۹۷ روز زمستان گذرانی مازندران را ترک کرده بود.

امید که با عنوان " تک درنای سفید سیبری " در سطح جهان شناخته می شود ، تنها بازمانده این گونه است که برای زمستان گذرانی به ایران می آید.

این درنای وفادار حدود ۱۵ سال پیش جفتش را که ایرانی ها نام " آرزو " بر او گذاشته بودند از دست داد و از آن زمان به استثنای ۲ سالی که سوگوار جفتش بود به صورت پیوسته برای زمستان گذرانی به تالاب فریدونکنار آمد.

درناهای سفید سیبری که امید آخرین بازمانده آنها در مهمانی طبیعت ایران به شمار می رود ، از چند دهه پیش از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌می کردند و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران و سرخرود و فریدونکنار زمستان گذرانی می‌کردند.

نسل درنای سفید از میان ۱۵ گونه درنای موجود، در حال انقراض است. این گونه درناهای سیبری بجز سال های ۸۸ و ۹۴ در تمامی نیم قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان گذرانی خود انتخاب کرد.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی 'گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته می شود، پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک ‌و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی ، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

جمعیت شرقی درنای سیبری که در واقع تنها گروه باقی مانده از این گونه است ، تابستان را در شرق سیبری زادآوری کرده و برای زمستان‌گذرانی به شرق چین می رود. از اعضای این گروه بیش از سه هزار قطعه باقی‌مانده است. زیستگاه زمستانی تقریبا تمامی جمعیت این گونه دریاچه ' پویانگ ' در چین و اطراف آن است.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آببندان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می آیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین