کد خبر: ۶۳۸۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

تصاویر| شهاب حسینی نشان شوالیه از فرانسه دریافت کرد

شهاب حسینی که تاکنون موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگری از جشنواره‌های کن و برلین شده است، طی مراسمی در سفارت فرانسه، نشان شوالیه را از «فیلیپ تیه بو» سفیر این کشور در تهران، دریافت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

نشان شوالیه به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود. در مراسم اهدای نشان شوالیه در کنار شهاب حسینی چهره‌هایی فرهنگی مختلفی از سایر نقاط جهان حضور داشتند.

پیش‌تر در ایران شخصیت‌هایی همچون محمدرضا شجریان (خواننده)، عباس کیارستمی (کارگردان و عکاس)، داریوش شایگان (نویسنده و شاعر)، لیلا حاتمی (بازیگر)، یدالله رویایی (شاعر)، شهرام ناظری (خواننده)، اصغر فرهادی (کارگردان)، محمدعلی سپانلو (شاعر و مترجم ایرانی) و غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، لیلی گلستان (گالری دار)، محمود دولت آبادی (نویسنده)، داریوش مهرجویی (کارگردان) و کامبیز درمبخش (گرافیست و کارتونیست) نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند.

تصاویر| شهاب حسینی نشان شوالیه از فرانسه دریافت کرد

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان جزء معدود هنرمندانی است که نشان شوالیه را نپذیرفته است. او در نامه‌ای نوشته بود که خود را از دریافت هر نوع نشانی بی نیاز می‌داند و همین که حسین علیزاده باشد برایش کافی است.

نشان لژیون دونور بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت در ۱۹ می ۱۸۰۲ آن را بنیان گذاشت. این نشان از ۱۸۱۵ به دستور لوئی هجدهم به ۵ سطح درجه‌بندی شد که شامل سه رده و دو مقام است که پایین‌ترین رده آن «شوالیه» است، رده‌های دیگر آن به ترتیب از پایین به بالا افسر، فرمانده، افسر ارشد، و بالاترین آن «صلیب بزرگ» است.

تصاویر| شهاب حسینی نشان شوالیه از فرانسه دریافت کرد

هر چند عضویت در لژیون دونور به اتباع فرانسه محدود شده است؛ با این حال، اتباع سایر کشور‌ها که به فرانسه خدمت کرده‌اند یا از آرمان‌های آن حمایت کرده‌اند، ممکن است به دریافت نوعی از لژیون نایل شوند که تقریباً همان چیزی است که به عنوان عضویت در لژیون شناخته می‌شود. فهرست کاملی از افرادی که به عضویت لژیون از زمان اولین مراسم در سال ۱۸۰۳ تاکنون درآمده‌اند، وجود ندارد. اما تعداد آن‌ها یک میلیون نفر برآورد شده است که حدود ۳۰۰۰ نفر (از جمله ۱۲۰۰ فرانسوی) به صلیب بزرگ مفتخر شده‌اند.

تصاویر| شهاب حسینی نشان شوالیه از فرانسه دریافت کرد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین