کد خبر: ۶۳۹۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰

چگونه از دندان مصنوعی مراقبت کنیم؟

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: دندان‌های مصنوعی متناسب با دهان بیماران ساخته می‌شود؛ با این حال این دندان‌ها، مصنوعی بوده و تطابق فرد با آن‌ها باعث موفقیت در تداوم استفاده می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

مریم حسن‌زاده‌ماکویی اظهار کرد: دندان‌های مصنوعی متناسب با دهان بیماران ساخته می‌شود؛ با این حال این دندان‌ها مصنوعی بوده و تطابق فرد با آن‌ها باعث موفقیت در تداوم استفاده می‌شود. عادت کردن به دندان‌های جدید برای چند هفته اول، ممکن است در هنگام استفاده از دندان‌های مصنوعی احساس وجود توده‌هایی در دهان کرده و افراد حس عجیبی داشته باشند. با این حال در نهایت به این دندان‌ها عادت کرده و در ابتدا برای ورود و خروج دندان مصنوعی از دهان به تمرین نیاز خواهند داشت.

وی در رابطه با استفاده از دندان مصنوعی، افزود: افراد می‌توانند در روز از دندان مصنوعی استفاده کنند و فقط آن‌ها را برای تمیز کردن بعد از غذا، از دهان خارج کرده و قبل از رفتن به رختخواب، حتما آن‌ها را از دهان خارج کرده و در یک محفظه حاوی آب خنک قرار داد. این مسئله سبب استراحت دادن به لثه‌ها و بهبود بهداشت دهان می‌شود.

چگونه از دندان مصنوعی مراقبت کنیم؟

این مسئول تصریح کرد: ممکن است طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از اولین استفاده از دندان مصنوعی، قسمت‌های دردناک در لثه‌ها دچار درد شوند. به این دلیل ممکن است که بهبود این نواحی دردناک ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان به نحوه خوردن با استفاده از دندان مصنوعی جدید اشاره کرد و ادامه داد: با مصرف غذاهای نرم شروع کنند و بعد به تدریج به سمت استفاده از غذاهای سفت‌تر بروند. ممکن است نیاز باشد که غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و با استفاده از هر دو طرف دهان آن‌ها را بجویید. از گاز زدن غذا با قسمت جلویی دندان پرهیز کنید مانند گاز زدن سیب، زیرا این عمل باعث بلند شدن قسمت خلفی دندان مصنوعی از جای خود می‌شود.

حسن‌زاده‌ماکویی در رابطه با صحبت کردن با دندان مصنوعی جدید، اظهار کرد: در ابتدا ممکن است صحبت شما تغییر کند و تلفظ بعضی از کلمات خاص به تمرین نیاز داشته باشد. با این حال طی یک هفته، صحبت شما به شکل نرمال برخواهد گشت. برای تسریع این برگشت، با صدای بلند از روی مجله یا روزنامه خواندن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه افراد به دنبال استفاده از دندان‌های مصنوعی جدید، ممکن است به مدت چند روز افزایش بزاق دهان را تجربه کنند، افزود: تمیز کردن روزانه دندان مصنوعی جهت پیشگیری از تشکیل باقی مانده مواد غذایی، لکه و رسوب الزامی است. این مسائل باعث ایجاد مشکل با ظاهر و بوی دهان شده و تحریک لثه‌ها و عفونت را به همراه دارد.

این مسئول تصریح کرد: از یک مسواک نرم یا برس مخصوص دندان مصنوعی برای تمیز کردن دندان مصنوعی همراه با صابون و آب ولرم استفاده کرده از آب داغ پرهیز کنید. از خمیردندان و مواد شوینده استفاده نکنید، زیرا این مواد باعث خراشیدگی در دندان مصنوعی شده و آن را مستعد جمع شدن خرده‌های غذایی، لکه و رسوبات می‌کند.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه دندان‌های مصنوعی می‌توانند بشکنند، ادامه داد: همیشه در هنگام تمیز کردن دندان‌های مصنوعی، یک ظرف پر از آب را در زیر دست خود قرار دهید تا در صورت لیز خوردن دندان مصنوعی از دست‌تان، داخل این ظرف بیافتد و دچار شکستگی نشود؛ بعد از هر وعده غذایی دندان مصنوعی را مسواک بزنید یا بشویید تا از تجمع مواد غذایی پیشگیری شود.

حسن‌زاده‌ماکویی اظهار کرد: می‌توانید از مواد شوینده مخصوص دندان مصنوعی برای خیساندن دندان در آن جهت کمک به بر طرف شدن لکه‌ها و رسوبات استفاده کنید. البته به این نکته باید توجه کنید که از گذاشتن دندان مصنوعی در تمام طول شب در محلول شوینده پرهیز کنید. حدود ۱۰ دقیقه خیساندن برای یک یا دو بار در هفته کفایت می‌کند.

وی افزود: اگر دندان مصنوعی دارای یک لایه پوشاننده نرم باشد، از خیساندن آن در این مواد پرهیز کنید؛ چرا که بعضی از این مواد باعث تخریب این لایه پوشاننده می‌شود. اگر دندان مصنوعی از جنس فلز دارید نیز به دلیل احتمال آسیب دیدن فلز از خیساندن آن پرهیز کنید.

این مسئول در رابطه با مراقبت از دهان، تصریح کرد: حتی با وجود دندان مصنوعی نیز، باید از دهان خود به خوبی مراقبت کنید. لثه‌ها، زبان و سقف دهان خود را با مسواک نرم دو بار در روز مسواک بزنید. این کار به شما کمک می‌کند که پلاک‌های ایجاد شده پاک شده و بهداشت عمومی دهان‌تان ارتقا یابد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان خاطرنشان کرد: استفاده از دندان مصنوعی ممکن است در ابتدا با مشکلاتی همراه باشد، بهتر است راه‌های برخورد با این مشکلات را بدانیم تا در روزها و هفته‌های اولیه بتوانیم راحت‌تر از دندان مصنوعی استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین