کد خبر: ۶۳۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
بررسی فیلم های منتخب برای اکران نوروز؛

فیلم رئیس جمهور پیشین در اکران نوروزی!

قبل از اینکه به سراغ بررسی فیلم های منتخب برای اکران نوروز برویم باید گفت اکران نوروز یکی از بهترین و پرتماشاگرترین زمان های نمایش است که معمولا از سوی تهیه کنندگان و کارگردانان سینما متقاضی بسیاری دارد و بارها شده است که عدم انتخاب برخی از آثار متقاضی برای این زمان خاص نمایش فیلم ها کدورتی را هم میان خانواده سینما رقم دزه است که البته موضوع این مقال نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه شیوع بیماری و التهاب حاصل از کرونا ویروس تا حدود زیادی ذهن صاحبان فیلم، تئاتر و حتی صاحبان نگارخانه و اهالی دیگر هنر را درگیر کرده است اما کماکان بسیاری علاقه مند هستند که نوبت اکران نوروز را از دست ندهند حتی اگر در روزهای تعطیلی سینما یا روزهایی که میل و رغبت علاقه مندان به فیلم رفتن به سالن های سینما نباشد.

کمتر کسی است که اهل سینما باشد و از داستان «لاله» مطلع نباشد. فیلمی که برخی آن را به دوران ریاست جمهور پیشین منتسب کردند و ساخت آن بیش از یک پروسه سینمایی زمان برد. حواشی بسیاری بر سر راه این فیلم رفت و آمد کرد تا این اثر پر بازیگر بالاخره به نوروز 99 برسد.

«لاله» یا در اکران زمین می خورد یا اوج می گیرد چراکه اثر متفاوت اسدالله نیک نژاد احتمالا فرمولی متفاوت با هرآنچه در سینما دیده اید دارد و می تواند با تبلغیات مناسب و البته دهان به دهان از سوی تماشاگران شاید در سینما سر و صدایی به پا کند.

اما نقطه اوج اکران های نوروزی را باید به حضور «لامینور» داریوش مهرجویی اختصاص داد، چراکه خالق «لیلا» که گویا امروز اجاره نشین سینمای ایران است به جشنواره فیلم فجر نیامد اما شنیده می شود یکی از فیلم های خوبش را بعد از یکی دو اثر متوسط به سینما آورده است.

به هرحال داریوش مهرجویی گوشه ای از شناسنامه سینمای ایران است و نمی توان نادیده گرفت که آثاری چون «هامون» در تاریخچه سینمای ایران ماندگار هستند. باید ببینیم او با «لامینور» و ترکیب خاص بازیگرانش که قطعا مهرجویی ستاره این فیلم خواهد بود در اکران نوروز چه می کند.

فیلم دکتر محمدهادی کریمی در آخرین لحظات جشضنواره فیلم فجر روی پرده سینما رفت. فیلم خاص است و کارگردانی خاص تر. اینکه آیا با اقبال در اکران نوروزی مواجه می شود یا خیر به چند موضوع برمی گردد که:

1) آیا هنوز علاقه مندان سینمای خاص به سالن های می روند؟!

2) آیا طرفداران سبک متفاوتی از روایت و قصه گویی می توانند «پسرکشی» را به یک اکران خوش گیشه نزدیک کنند؟

3) و سوال آخر اینکه آیا «پسرکشی» فیلمی برای اکران نوروز است یا خیر؟!

فیلم «خوب بد جلف2؛ ارتش سری» زودتر از بقیه اکران های نوروزی روی پرده سینماها رفت و جدا از بحث کیفی که می تواند موضوع بحث دیگر باشد قطعا در گیشه نوروز سینمای ایران آبروداری خواهد کرد. پیمان قاسم خانی با تیمش این روزها در سینماهای مختلف همراه با مردم مخاطب فیلمشان هستند و قطعا این مسئله در کشاندن تماشاگر به سینما و درنهایت موثرترین نوع تبلیغات یعنی دهان به دهان تاثیری بسزا خواهد داشت. پیش بینی می شود با توجه به وضعیت روحی و روانی جامعه زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی مشتری بیشتری در نوروز داشته باشند.

بی شک مهم ترین اثر منتخب برای اکران نوروز 99 فیلم محمد کارت است که حتما یکی از پر سرو صداترین اتفاقات جشنواره فیلم فجر بود. اثری جسور و پرشور که در جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و البته با اقبال عموم نیز مواجه شد. حضور جواد عزتی در نقشی متفاوت، درخشش در جشنواره، تبلیغات ویژه و البته سبک و سیاق قهرمان پروری کارت در فیلم سینمایی «شنای پروانه» که کماکان طرفداران خاص خودش را دارد را به داستان سر و شکل دار و بکر این فیلم اضافه کنید تا متوجه شوید«شنای پروانه» میلیارد را به زودی در سینما تاچ خواهد کرد.

فیلم «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی است که در ژانر کودک و نوجوان در اکران نوروزی حتما مشتری خواهد داشت و اگر پدر و مادران فعلی را که هنوز با کودک درونشان فاصله چندانی نگرفته اند به دیگر تماشاگران این فیلم اضافه کنیم «بازیوو» هم می تواند در نوروز به اکران قابل قبولی دست پیدا کند.

مهم این است که این فیلم چگونه و در چه ساعاتی و در کدام سینماها اکران می شود. معمولا فیلم های خاص در ژانر خاص از اکران نامناسب هم لطمه می خورند. بدیهی است که سینماداران با انتخاب فیلم «بازیوو» برای اکران آن هم تمهیداتی بیاندیشند تا سینمای نوروز 99 تنوع لازم در ژانر و گروه سنی مخاطب را داشته باشند. فراموش نکنیم که قطعا «شنای پروانه» با طبقه بندی سین روی پرده می رود و خانواده ها می توانند در یک اکران هم زمان در دو سالن از یک پردیس خود و فرزندانشان مخاطب دو فیلم متفاوت باشند.

حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان باسابقه ایران هم با با فیلمی از ژانر همیشگی خودش به سینما می آید. شاید بتوان گفت حسین فرحبخش یکی از افراد موثر در روشن نگه داشتن سینمای ایران است چراکه اصولا نه نگاهی جشنواره ای دارد و نه به رکورد فکر می کند. معمولا فیلمش گران تمام نمی شود و با عددی نزدیک به متوسط می فروشد.

به بسیاری از کارگردانان جوان فرصت فیلمسازی داده است و در بسیاری از مواقع هم فیلم هایش در اعتماد به فیلمسازان ناکارآمد زمین خورده است. حالا فرحبخش که در کارنامه اش فیلمی خاص مثل «زندگی خصوصی» دیده می شود فرشته بودن زن ها را نشانه گرفته است. این فیلم هم می تواند یکی از اتفاقات اکران نوروز باشد که قطعا کم تماشاگر نخواهد بود چراکه با سلیقه و حال احوال نوروزی تماشاگر ایرانی اگر کرونا اجازه دهد مطابقت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین