کد خبر: ۶۳۹۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

آیا کروناویروس جدید بدتر از آنفلوآنزا است؟

نخستین و مهم‌ترین تفاوت بین آنفلوآنزا و کروناویروس جدید این است که اطلاعات کمی درباره مورد دوم داریم و بر همین اساس در حال حاضر درمان و واکسنی برای کووید-19 وجود ندارد.
آیا کروناویروس جدید بدتر از آنفلوآنزا است؟
آفتاب‌‌نیوز :

هر ساله، از ماه اکتبر تا می، پوشش بین المللی بهداشت و سلامت در درجه نخست بر آنفلوآنزا متمرکز می شود و این دلیل خوبی دارد: به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، آنفلوآنزا یک بیماری بسیار عفونی است و می تواند هر ساله تا 45 میلیون نفر را بیمار کند. اما امسال، شیوع کروناویروس جدید که به نام کووید-19 شناخته می شود، تیتر اخبار را به خود اختصاص داده و بیش از 80 هزار نفر را طی دو ماه بیمار کرده است.

به گزارش"هلث"، هر دو ویروس - آنفلوآنزا و کروناویروس - بیماری هایی بسیار عفونی با علائم، روش های انتقال و پیشگیری مشابه هستند اما آیا لزوما یکی از آنها بدتر از دیگری است؟ در ادامه جنبه های مختلف دو بیماری مقایسه شده اند.

علائم
ویروس های آنفلوآنزا فصلی که شامل ویروس های آنفلوآنزای A و آنفلوآنزای B می شوند و کووید-19 نمونه هایی واگیردار هستند که موجب بیماری تنفسی می شوند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، آنفلوآنزا معمولا خود را با علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، دردهای عضلانی، سردرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی و گاهی اوقات استفراغ و اسهال نشان می دهد که دو مورد آخر بیشتر در کودکان شایع هستند. علائم آنفلوآنزا اغلب به طور ناگهانی پس از یک دوره نهفتگی دو تا پنج روزه ظاهر می شوند.

در شرایطی که بیشتر افراد مبتلا به آنفلوآنزا طی حدود دو هفته به طور کامل بهبود می یابند، برای برخی دیگر (بیشتر افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند)، آنفلوآنزا می تواند به عوارضی مانند ذات الریه منجر شود. بنابر داده هایی که اخیرا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا ارائه کرده است، امسال یک درصد افراد مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شدند.

در مورد کووید-19، پژوهشگران همچنان در تلاش برای جمع آوری اطلاعات کامل و دقیق برای درک چگونگی کارکرد بیماری هستند. مطالعه ای که شامل 100 فرد مبتلا به این ویروس می شد و در 30 ژانویه در نشریه The Lancet منتشر شد، نشان داد که شایع‌ترین علائم بیماری کووید-19 شامل تب، سرفه و تنگی نفس، 5 درصد گلودرد و آبریزش بینی، و تنها 1 تا 2 درصد اسهال، حالت تهوع و استفراغ را گزارش کرده اند. این علائم معمولا به تدریج پس از یک دوره نهفتگی 2 تا 14 روزه ظاهر می شوند.

همانگونه که مشخص است علائم این دو بیماری بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تنها بر اساس علائم تشخیص کووید-19 و آنفلوآنزا می تواند دشوار باشد.

درمان، واکسن و پیشگیری
نخستین و مهم‌ترین تفاوت بین آنفلوآنزا و کروناویروس جدید این است که اطلاعات کمی درباره مورد دوم داریم و بر همین اساس در حال حاضر درمان و واکسنی برای کووید-19 وجود ندارد. افراد اغلب آنفلوآنزا را با کووید-19 مقایسه می کنند اما برای پیشگیری از آنفلوآنزا واکسن وجود دارد و همچنین درمان دارویی برای این بیماری در دسترس است.

به عنوان مثال، واکسن آنفلوآنزا برای نخستین بار در سال 1945 برای استفاده بین غیرنظامیان مجوز گرفت و اکنون پزشکان دریافت سالانه این واکسن را برای تمام افرادی که بیش از شش ماه سن دارند، توصیه می کنند. درمان برای آنفلوآنزا با داروهای ضد ویروس مانند «تامیفلو» که مدت زمان بیماری را کوتاه کرده و از عوارض آنفلوآنزا مانند ذات الریه پیشگیری می کند نیز وجود دارد. اما برای این که داروی تامیفلو کارایی لازم را داشته باشد باید طی 48 ساعت نخست از زمان ظهور علائم بیماری مصرف شود و بیشتر موارد آنفلوآنزا به اندازه ای خفیف هستند که ممکن است حتی به درمان دیگری جز استراحت و مدیریت علائم نیاز نباشد.

در شرایطی که دانشمندان روی تولید واکسن کروناویروس کار می کنند، به احتمال زیاد این محصول به موقع برای مبارزه با شیوع فعلی بیماری آماده نخواهد شد. این به دلیل آن است که کل فرآیند تولید واکسن از توسعه اولیه تا آزمایش های انسانی می تواند زمان زیادی طول کشیده و هزینه بسیار زیادی به همراه داشته باشد. خوشبختانه، پژوهشگران ممکن است طی روند کار روی تولید واکسن برای کروناویروس جدید ممکن است به سرنخ هایی دست یابند که به درمان یا حتی پیشگیری از شیوع بیماری در آینده کمک کند.

در حال حاضر، بهترین گزینه ها برای محافظت از خود در برابر این بیماری رعایت توصیه های بهداشتی برای تمام بیماری های تنفسی است. این شامل شستشوی مکرر دست ها با آب جاری و صابون برای حداقل 20 ثانیه، لمس نکردن چشم ها، بینی و دهان با دست های نشسته، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، ماندن در خانه در صورت ابتلا به بیماری، و ضدعفونی کردن مکرر اشیا و سطوحی است که زیاد لمس می شوند.

انتقال ویروس
پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که مسری بودن کووید-19 در مقایسه با ویروس های دیگر تا چه اندازه است اما به نظر می رسد بسیار سریع‌تر از آنفلوآنزا گسترش می یابد. میانگین تعداد افرادی که توسط یک فرد مبتلا به ویروس آلوده می شوند که به نام R0 شناخته می شود برای آنفلوآنزا حدود 1.3 است، یعنی 1.3 نفر ویروس را از هر 10 نفر دارای عفونت دریافت می کنند. ما هنوز مطمئن نیستیم که R0 برای کروناویروس جدید چند است اما حدود 2.0 به نظر می رسد که تقریبا مشابه با بیماری سارس است. البته اینها تخمین های اولیه هستند و با کسب داده های بیشتر احتمالا تغییر خواهند کرد.

با این وجود، هم در آنفلوآنزا و هم کروناویروس، روش اصلی انتقال به نظر از فرد به فرد از طریق انتقال تنفسی - اساسا تماس نزدیک با قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه افراد آلوده است. آنفلوآنزا و کروناویروس دارای دوره های نهفتگی هستند و به نظر می رسد طی آن افرادی که بدون نشانه بیماری هستند همچنان قابلیت انتقال ویروس به دیگران را دارند.

شدت عفونت ها و نرخ مرگ و میر
بیشتر افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می شوند طی چند روز تا کمتر از دو هفته بهبود می یابند اما تعداد کمی از بیماران ممکن است به عوارضی دچار شوند که برخی از آنها زندگی فرد را در معرض خطر قرار می دهند. افرادی که در معرض خطر بیشتری برای این عوارض قرار دارند شامل افراد بالای 65 سال، هر فرد مبتلا به یک بیماری مزمن، زنان باردار و کودکان زیر 5 سال می شوند.

در سطح جهان، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که آنفلوآنزا هر ساله جان 290 هزار تا 650 هزار نفر را می گیرد.

در شرایطی که هنوز برآوردهای سالانه برای آمار مرگ و میر کروناویروس جدید را نداریم، گزارش سازمان بهداشت جهانی که در 25 فوریه منتشر شد، بیش از 80,239 مورد تایید شده ابتلا به کروناویروس جدید در جهان و مرگ 2,700 نفر را نشان داد که 2,666 مورد در چین رخ داده است.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که طی یک بررسی توسط مرکز کنترل و پیشگری از بیماری چین که در نشریه JAMA منتشر شد، تجزیه و تحلیل داده های کسب شده بین 31 دسامبر 2019 و 11 فوریه 2020 از 44,672 مورد تایید شده نشان داد که 80 درصد موارد خفیف و تنها 4.7 درصد بحرانی بوده اند.

به طور کلی، میزان مرگ و میر افراد مبتلا به آنفلوآنزا طی این فصل آنفلوآنزا 0.05 درصد بوده است. بنابر پژوهش انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین میزان مرگ و میر کروناویروس جدید در چین 2.3 درصد بوده است.

پس به طور کلی کدام بدتر است: کروناویروس جدید یا آنفلوآنزا؟
به گفته کارشناسان، پاسخ به این پرسش آسان نیست. بستگی به این دارد که منظور شما از بدتر چه چیزی باشد. کدام یک آسان‌تر گسترش می یابد؟ به نظر می رسد کروناویروس این گونه است. کدام یک موجب موارد بیشتر بیماری جدی می شود؟ آنفلوآنزا گزینه بدتری محسوب می شود.

همچنین، ما با موارد ناشناخته بسیاری درباره کروناویروس جدید مواجه هستیم که آن را اندکی خطرناک‌تر می سازد. برخلاف آنفلوآنزا که برای دهه ها مورد مطالعه قرار گرفته است و به رغم عوارض جدی و میزان مرگ و میر بالا، موارد قطعی در مورد این بیماری وجود دارند که از آنها آگاه هستیم. با ورود به بازه زمانی ماه مارس تا آوریل می توان گفت که موارد آنفلوآنزا کاهش می یابند. شما می توانید تقریبا به صورت دقیق دامنه مرگ و میر و موارد بستری شدن در بیمارستان را پیش بینی کنید. اما در مورد کروناویروس جدید موارد ناشناخته بسیاری وجود دارند.

تا زمانی که یک واکسن معرفی شود یا عوامل دارویی شناسایی شوند که می توانند کووید-19 را درمان کنند، باید از تاکتیک های مشابه که برای پیشگیری از آنفلوآنزا استفاده می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 نیز استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین