کد خبر: ۶۳۹۴۸۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
تریبون‌های احساسی و خالی از عقلانیت؛

"لیسیدن ضریح بی‌شک وهن مذهب و مذهبی‌هاست"

 بعد از محدودیت رفت و آمد در حرم‌ها، برخی افراد کنار ضریح اماکن مقدس فیلم گرفتند و به لیس زدن ضریح برای اثبات آلوده نبودن آن پرداختند؛ اقدامی که موجب تمسخر تشیع شده است و بازتاب‌های بسیار بدی داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :

کرونا که آمد همه در برابر آن و برای مبارزه با آن متحد شدند تا هر چه زودتر این ویروس را شکست دهند و هر چه کمتر مردم گرفتارش شوند. کرونا از قم شروع شد و قربانی گرفت و شهر به شهر پیش رفت. متخصصان بهداشت و سلامت توصیه کردند هرگونه تجمع انسانی ممنوع است. همه مراسم و فعالیت‌های دسته جمعی تعطیل شدند. از مسابقات ورزشی گرفته تا مدارس و دانشگاه‌ها و سینماها و کنسرت‌ها. وزارت بهداشت اعلام کرد که باید نماز جمعه هم تعطیل شود و رفت‌وآمد در حرم‌های مقدس و امامزادگان محدود شود. اینجا بود که برخی که خود را مذهبی و اهل‌بیتی می‌خوانند، محدود کردن حرم‌ها را در تصاد با توسل به ائمه در گرفتاری‌ها و دارالشفا بودن حرم‌ها دانستند و به اقداماتی روی آوردند که نشان دهند اعتقادشان درست است.

برخی مداحان و هیئتی‌ها کنار ضریح حضرت معصومه (س) عکس و فیلم گرفتند و به لیس زدن ضریح برای اثبات آلوده نبودن آن پرداختند. هم در مشهد و هم در قم. طبق برخی اطلاعات و اسناد کسی که در مشهد این اقدام را انجام داد از هواداران سید صادق شیرازی است. اقدام این افراد موجبات تمسخر تشیع را در رسانه‌های بیگانه و معاند فراهم کرده است. البته روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی اعلام کرد: فردی که با انتشار فیلمی از اقدام غیر متعارف خود در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) واکنش‌های زیادی به همراه داشت، بازداشت شد و به نظر می‌رسد مانع ادامه این حرکات شود.

تریبون‌های احساسی و خالی از عقلانیت

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا شریعتمداری استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از روحانیون در برابر توصیه‌های بهداشتی و پزشکی مبنی بر تعطیلی برخی مناسک و ایجاد محدودیت‌هایی در حرم‌ها و بقاع مقاومت می‌کنند، گفت:‌ البته مراجع و حوزه‌های علمیه با این ماجرا تعامل منطقی و درستی داشته‌اند و به رعایت رهنمودهای بهداشتی توجه داشته‌اند و حتی علمایی که تاکید زیادی بر آیین‌ها و مناسک دارند هم به رعایت توصیه‌های پزشکی توجه کرده‌اند و مقاومتی نبوده است. اگر اندک افرادی مانند دو سه امام جمعه‌ مقاومت‌هایی داشتند، به سرعت با موضع درست نهادهای رسمی کوتاه آمدند.

این استاد دانشگاه ادیان قم درباره خاستگاه تفکری که علم و تخصص پزشکی را در تصاد و تقابل با مقام و کرامات ائمه معصومین می‌داند، گفت: بخشی از این نگاه به برداشت‌های دینی عوامانه بازمی‌گردد و مخصوص این دین و آن دین و کشور خاصی نیست. این‌ها بارها در منابر مختلف چیزهایی شنیده‌اند و مجال نبوده که شنیده‌هایشان مورد بررسی عقلانی قرار بگیرد و کار به اینجا رسیده است.

شریعتمداری در ادامه افزود: وقتی تربیون‌ها بیشتر با عواطف و احساسات مردم سروکار داشته باشند، این مواضع عقلانی که اتفاقاً در متن دین است و بیرون از آن نیست، شنیده نمی‌شود و ذهنیتی شکل می‌گیرد که مثلاً وقتی حرم امام معصوم دارالشفاست یعنی هیچ میکروب و ویروسی آنجا راه ندارد. اما مبانی و تاریخ ما در این‌باره روشن است و از مهمترین وجوه تمدن اسلامی ایمان و باورهای مذهبی و در عین حال اهتمام به تجربه و علم بوده است. باور به علم (تجربی) در کنار ایمان و شعائر دینی مزیت تمدن اسلامی است. هم توسل، دعا و کار نیک مؤثر است و هم علم و رعایت قواعد مادی و علمی. البته در این ایام صدای رسمی و جدی حوزه‌ها همین موضع بود و توصیه‌های بهداشتی را مبنا قرار داده‌اند و برای توجه به حاکمیت خداوند بر عالم، توصیه‌های عبادی و معنوی هم مورد توجه هستند.

کسادی بازار خانم جلسه‌ای و منافع مالی برخی افراد

شریعتمداری درباره لیس زدن ضریح توسط برخی مداحان و به اصطلاح هیئتی‌ها برای اثبات شفادهی ائمه در برابر کرونا و بی‌توجه نشان دادن خود به توصیه‌های پزشکی گفت: شکی نیست که این کار وهن مذهب و وهن این گونه افراد است. فلان افراد خاص که مشخص است به جریان برائتی هیئتی تعلق دارند، فکر می‌کنند که هوادار برخی مراجع هستند، در حالی که همان مرجع محترم با وزیر بهداشت تماس گرفته و از اقدامات بهداشتی تشکر کرده و اعلام همدلی کرده است. وقتی فلان خانم جلسه‌ای گلایه می‌کند که تا نوروز، ۶۸ جلسه داشته‌ام و همه‌اش تعطیل شده باید به این فکر کرد که برخی افراد منافع مالی و اقتصادی خود را در دامن زدن به این فضاها و برقرار بودن این مجالس می‌دانند.

وی در ادامه با اشاره به بحث جهل مقدس درباره اینگونه افراد گفت: این اقدامات گاهی هم به جهل مقدس برمی‌گردد، جهلی که از نظر من به معنای نابخردی است و نه به معنای ندانستن. رسانه‌ها باید از این موقعیت برای تبیین عقلانی آموزه‌های دینی استفاده کنند و روشن کنند که این تصور درست نیست که اگر کسی به سراغ عوامل مادی رفت، معنایش این است که عوامل غیبی و معنوی را نادیده گرفته باشد و عکس این هم صادق است. ائمه و بزرگان ما برای درمان خودشان به توصیه‌های پزشکان پایبند بودند و فقط بحث درمان هم نیست و حیات روزمره آنها با توجه به این عوامل مادی می‌گذشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
6
١- احتمالا كاملا ضدعفوني كرده و بعدا ليسيده است.
٢- حماقت بشر حد و مرز نمي شناسد و افراد شياد از اين حماقت حداكثر بهره برداري را مي كنند و هزينه را از جيب دين و ملت مي پردازند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
10
3
کار غیر عادی نکرده ،مگر هزاران نفر شیعه معتقد از صد ها سال پیش هر روز ضریح امامزاده ها را نمی بوسند و حضرات آیات عظام این مدت هم هیچ تذکری در مورد احتمال انتشار بیماری نداده که تشویق هم کرده اند که مثلا شفا بخش است و ثواب دارد حال چگونه است که بیک باره این عمل را مذموم میدانند و طرف را گنا ه کار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
جای امثال شماها در بین حیوانات داعشی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
2
5
این اعمال جهت بدبین کردن جهانیان نسبت به ایران وایرانی است وچه بساهدفداراست.خدابه انسان عقل داده جایی که درخودحرم جیب زلیررا میزنند هیچی نمیشوداین اعمال چه مفهومی دارد.بهتراست اطراف ضریح نرده کشی شده وزایرین بااحترام ومتانت زیارت واظهارارادت نماین کروناهم نباشد نحوه زیارت دشمن شادکن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
حالا اگر از حیاط سلام بدهند قبول نیست؟ امامان از حماقت متنفرند.
عقل... عقل... عقل...
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
1
1
برای تخریب شیعه فیلم های لیسیدن بر خلاف عرف بهداشت کشور گسترش خارج از انتظار داشته , تا انجا
که توجه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی را تحت تاثیر قرار داده .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
3
تو هر مملکتی یه سری ...پیدا میشن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
2
کج فهم ها در هر کشوری دینی ...پیدا میشم. منافقین از افراد کج فهم هستند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین