کد خبر: ۶۳۹۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
13 روز کرونایی در کشور؛

جولانِ کرونا و چند دستور جدید وزارتی

کرونا ویروس جدید همچنان در کشور جولان می دهد و مسئولان سلامت هم همچنان برای شکست آن نسخه‌پیچی می‌کنند تا این ویروس چموش را وادار به توقف کنند...
جولانِ کرونا و چند دستور جدید وزارتی
آفتاب‌‌نیوز :

در پی افزایش شیوع کرونا ویروس جدید در کشور که از قم آغاز شد و سپس به تهران، گیلان و سایر شهرها گسترش پیدا کرد، این ویروس طی دو سه روز اخیر و به گفته وزارت بهداشتی‌ها در سه استان گلستان، مرکزی و کاشان روند صعودی به خود گرفت و در آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، اکنون تهران و استان مرکزی در صدر موارد جدید بروز این بیماری قرار دارند.

وقت ترس نیست، بهداشتی باشید
به دنبال گسترش ویروس و هشدارهای بهداشتی کارشناسان و متخصصان و مسوولان امر، نگرانی و اضطراب در برخی مردم ایجاد شده و برخی از ین ویروس ترسیده‌اند. این درحالیست که سازمان بهداشت جهانی به مردم تمام کشورها توصیه کرده است که امیدواری و اعتماد به نفس داشته باشند و نترسند؛ چراکه می‌توان با این عوامل کرونا را شکست داد. در عین حال بسیاری از کارشناسان سلامت معتقدند که ترس و اضطراب نه‌تنها مشکلی را درباره کرونا حل نمی‌کند، بلکه موجب تحلیل سیستم ایمنی بدن نیز خواهد شد. بنابراین نکته کلیدی کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

استفاده از ماسک؛ پیشگیری یا عفونت پراکنی!
بنابراین بسیاری از کارشناسان سلامت و البته وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 نترسند و فقط باید نکات بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند. بر همین اساس این روزها بسیاری از مردم برای پیشگیری از کرونایی شدن، از ماسک، دستکش یکبار مصرف و... استفاده می‌کنند، اما متاسفانه می‌بینیم که برخی افراد بعد از استفاده از این اقلام آن‌ها را در خیابان‌ها رها می‌کنند، بدون اینکه فکر کنند این‌ها به نوعی زباله عفونی محسوب شده و خودشان می‌توانند منبع انتشار کرونا و سایر بیماری‌های عفونی باشند.

بر همین اساس وزارت بهداشت بارها و بارها اعلام کرده است که مردم بعد از استفاده از ماسک و دستکش باید این اقلام را به طور مناسب و بهداشتی در زباله‌ها بیندازند؛ به طوری که چندی پیش دکتر کیانوش جهانپور – رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که امحاء ماسک دارای پروتکل بوده و ماسک‌هایی که افراد استفاده می‌کنند، مانند ماسک‌های بیمارستانی جزو زباله‌های بیمارستانی و عفونی قلمداد می‌شود.

وی بار دیگر به مردم توصیه کرد که اولا افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند، اما افراد بیماری که علائم شبه آنفلوانزا داشته و از ماسک استفاده می‌کنند، ترجیحا ماسکی را که استفاده کردند، ابتدا داخل کیسه فریزر قرار داده و درب آن را ببندند و آن را در سطل زباله درب بسته قرار دهند.

جنایتی جسمانی!
در عین حال مشکل دیگری که در زمینه اقلامی چون ماسک و دستکش وجود دارد، تقاضای بسیار بالای مردم برای تامین این اقلام است؛ تقاضایی که به سودجویان این فرصت را داد که با استفاده از دغدغه مردم، دست به احتکار و گران‌فروشی بزنند. اقدامی که البته واکنش سازمان‌هایی چون تعزیرات حکومتی و پلیس را به دنبال داشت که توانستند برخی از انبارهای محتکران را کشف و با آنها برخورد کنند. در این زمینه دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر آمادگی دادستانی کل کشور در برخورد با اخلالگران نظام سلامت تاکید و اعلام کرد که اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه، جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد بوده و طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌شود، بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد.

وی تاکید کرد: مسئولان ذیربط موارد احتکار، عرضه نکردن مواد شوینده، ماسک و سایر اقلام پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا را با قید فوریت اعلام کنند تا نسبت به پیگیری فوق‌العاده آن اقدام شود.

درمان و چند اقدام
باید توجه کرد که پیشگیری، یک روی سکه مقابله با کرونای جدید بوده، اما درمان، روی دیگر آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه درمان بیماران مبتلا به کووید-19 وزارت بهداشتی‌ها تمهیدات متعددی را در نظر گرفته‌اند؛ به طوری که ابتدا 170 بیمارستان در کشور را برای پذیرش و درمان کرونایی‌ها مشخص کردند، اما در نهایت با افزایش شیوع این بیماری در کشور، دکتر قاسم جان‌بابایی- معاون درمان وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که از دهم اسفند ماه 1398، کلیه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی (به جز تک تخصصی غیرمرتبط با درمان کرونا) از پذیرش و بستری بیماران الکتیو تا اطلاع ثانوی خودداری کرده و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس باشند.

همچنین تمامی درمانگاه ها و کلینیک‌های تخصصی اعم از دانشگاهی و وابسته به ارگان‌ها (نیروی مسلح و سپاه، شهرداری، تأمین اجتماعی، آموزش و پرورش و...) و خصوصی مکلف شدند که برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس فعال شوند و به‌صورت تمام وقت و در صورت نیاز به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت کنند. بدیهی است بیمه‌های پایه و تکمیلی مکلفند پوشش هزینه‌های درمان بیماران در این مراکز را بپذیرند.

در عین حال جان‌بابایی در بخشنامه دیگری هم دستور داد که برای حفظ ایمنی بیماران و پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جامعه، تا اطلاع ثانوی ملاقات همراهان و بستگان بیماران در کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ممنوع است.

همچنین روز گذشته سپاه نیز برای استقرار بیمارستانهای چند هزار تختخوابی اعلام آمادگی کرد و معاون بهداشت و درمان سپاه در همین راستا اظهار کرد که در حال ظرفیت سازی در قم، رشت، کاشان و گلستان برای استقرار سامانه بیمارستانی سیار هستند و در تهران نیز در صورت نیاز بسترسازی برای راه اندازی تخت های بیمارستانی مورد نیاز را انجام خواهند داد.

"تشخیص" و "درمان" کرونا رایگان است
بنابراین با این تمهیدات کار درمان کرونا ادامه داد، اما باید پرسید که تکلیف هزینه‌های درمان کرونایی‌ها چه خواهد شد؟. وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند که درمان کرونایی‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. به طوری که دکتر علیرضا زالی- فرمانده مدیریت عملیات کرونا در تهران، اعلام کرد که اگر فردی بیماری کووید 19 داشته باشد و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه شده به این فرد رایگان خواهد بود.

همچنین مهندس طاهر موهبتی- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه آزمایشات تشخیصی کرونا ویروس جدید تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: از طرفی با توجه به اینکه سیستم تنفسی مبتلایان به کروناویروس آسیب دیده، معمولا اگر به تشخیص پزشک بیمار به دستگاه تنفسی و بستری در آی‌سی‌یو نیاز داشت، این دست خدمات نیز دارای پوشش بیمه‌ای هستند.

وی همچنین با اشاره به قانون دوره انتظار ۱۰ روزه برای بیمه شدگان و حذف بیمه از روی تخت بیمارستان، گفت: برای صدور دفترچه مقرر بود تا ۱۰ روز دوره انتظار در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه برخی بیمه نشده بودند، در بخش‌نامه‌ای به استان‌ها اعلام کردیم که مبتلایان به کروناویروس را هم جزو بیماران اورژانسی حساب کرده و بیمه آنها بدون دوره انتظار آغاز شود.

موهبتی ادامه داد: همچنین پیش از این کسانی که برگ‌های دفترچه بیمه‌شان پیش از موعد مقرر به اتمام می‌رسید باید به اداره کل بیمه رفته و تاییدیه اخذ می‌کردند و سپس با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مجددا دفترچه بیمه دریافت می‌کردند که این موضوع نیز با آغاز شیوع کروناویروس در کشور برای بیماران حذف شد و از این پس تنها با مراجعه به دفاتر پیشخوان و استعلام‌های مورد نیاز دفترچه بیمه مجدد به متقاضی تحویل داده می‌شود.

تصمیماتی برای کنترل کویید-19
با وجود اقداماتی که در حوزه پیشگیری و درمان کرونا ویروس جدید انجام شده، باز هم نیاز بود تا تصمیماتی در سطح کشور برای مقابله با این ویروس اتخاذ شود. بر همین اساس بود که وزارت بهداشتی ها دانشگاه‌های سراسر کشور را تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام کردند و مدارس سراسر کشور نیز تا امروز 12 اسفند ماه، تعطیل اعلام شدند که البته امروز احتمالا مجددا درباره ادامه تعطیلی آن‌ها تصمیم‌گیری می شود.

2 دستور جدید وزارتی برای شکست کرونا
در عین حال شب گذشته بنابر دستور وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی مسابقات فوتبال لیگ در سطوح مختلف تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. همچنین وزیر بهداشت اعلام کرد که برای شکست کرونا ویروس جدید، در قالب بسیج ملی، با تشکیل ۳۰۰ هزار اکیپ در کشور از دو روز آینده اقدام خواهد شد.

به گفته نمکی این اکیپ‌ها تجهیز شده اند و قرار است برای بیماریابی و مقابله با این ویروس به تک‌تک خانه‌های مردم مراجعه کنند.

البته این درحالیست که برخی کارشناسان سلامت نه تنها از ایجاد بسیج شکست کرونا مانند بسیج ملی کنترل فشار خون که در ماه های گذشته از سوی وزارت بهداشت برگزار شد و نتایج مثبتی داشت، حمایت نکردند، بلکه اعلام کردند که اولا این اقدام ممکن است به هراس افکنی در میان مردم منجر شود و در عین حال این اکیپ‌ها خودشان هم می توانند به نوعی منشا انتشار کرونا ویروس جدید باشند. در عین حال برخی از کارشناسان نیز معتقدند که این اقدام ابتدا باید به صورت پایلوت اجرا و بعد از استخراج نتایج آن کشوری شود.

در هر حال اخیرا فرمانده مدیریت کرونا در تهران اعلام کرد که زمان توقف کرونا به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد و معاون درمان وزیر بهداشت نیز در همین راستا گفت که در خوشبینانه ترین حالت تا عید و در بدبینانه ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خردادماه درگیر این ویروس خواهیم بود. حال باید دید که کروناویروس جدید با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده در سطح دستگاه ها در سراسر کشور و با محوریت وزارت بهداشت، چه سرنوشتی خواهد داشت و چه زمانی شاهد توقف آن خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین