کد خبر: ۶۳۹۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷

تصاویر| ۵ روز از سیلاب خرم‌آباد گذشت/از انسداد راه‌ها تا خانه‌هایی که بوی نم گرفت

پنج روز از سیلاب اخیر لرستان می‌گذرد، همچنان راه برخی روستاها مسدود و ۴۰۰ واحد مسکونی تنها در شهر نورآباد با عوارض آب‌گرفتگی دست در گریبان است، مردم چشم‌به‌راه همت مسئولان‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزهای ابتدایی سال ۹۸ بود که وقوع سیلاب در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد به‌طوری‌که سیلاب دوازدهم فروردین‌ماه ۲۰ درصد شهر خرم‌آباد را فراگرفت و به زیرساخت‌ها و معابر اصلی شهر به‌ویژه پارک‌ها و دیواره‌های ساحلی خسارت جدی وارد کرد.

اما عمده خسارات سیل در شهرستان پلدختر رخ داد، بنا بر اعلام متولیان چندین هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی، محورهای مواصلاتی، منازل مسکونی، بخش کشاورزی و… وارد شد، حجم بالایی از خسارات که تاکنون همچنان جبران نشده است.

تصاویر| ۵ روز از سیلاب خرم گذشت/از انسداد راه‌ها تا خانه‌هایی که بوی نم گرفت

این ماجرا اما در اسفندماه نیز تکرار شد و این بار نیز خسارات بیش از دو هزارمیلیاردی به استان وارد شد تا تن رنجور زیرساخت‌های لرستان محروم بیش از گذشته در معرض آسیب قرار گیرد، حالا به رغم خسارات فروردین باید مصیبت اسفند را نیز اضافه کرد.

خسارت روی خسارت

خسارات سیلاب اخیر در عمده شهرستان‌های استان لرستان گزارش‌شده است، بسیاری از مردم نورآباد با گذشت حدود پنج روز راه ارتباطی شأن قطع است، بسیاری از خانه‌های مردم دچار خسارت شدید شده تا مسئولان شهرستان دلفان از روند ارائه خدمات برخی دستگاه‌ها مانند اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان انتقاد داشته باشند.

لرستان به لحاظ شرایط زمین‌شناسی با ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز یکی از پنج استان سیل‌خیز کشور است و پلدختر و خرم‌آباد به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم در این زمینه هستند. این شرایط خود به‌تنهایی گویای لزوم توجه به پیشگیری و همچنین تسریع در جبران خسارات سیل گذشته و تقویت زیرساخت‌ها بود، اما با وقوع بحران جدید مشکلات در این حوزه مضاعف شد.

راه ارتباطی روستاها همچنان قطع است

حشمت بهمنی فرماندار دلفان در این رابطه، اظهار داشت: سیلاب به بخش مرکزی این شهرستان خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۲ پل در این بخش تخریب، دچار آب شستگی و یا آسیب شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تردد در این پل‌ها ممکن نیست.

فرماندار دلفان با اشاره به اینکه همچنین حدود ۱۰ پل در بخش «کاکاوند» این شهرستان دچار خسارت شده است، گفت: این پل‌ها هر کدام ارتباط چند روستا را برقرار می کرده است که نیاز به بازسازی و ترمیم دارند.

خسارت سیلاب به ۴۰۰ واحد مسکونی

بهمنی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با استانداری و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان برای ترمیم و بازسازی پل‌های این شهرستان، افزود: متأسفانه اداره راهداری استان یا به دلیل کمبود اعتبار و یا اینکه این مکاتبات را باور نمی‌کند تا کنون اقدامی در خصوص ترمیم این پل‌ها نکرده است.

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارت به منازل مسکونی مردم در جریان سیلاب اخیر، بیان داشت: در شهر نورآباد، ۴۰۰ واحد مسکونی در جریان سیلاب اخیر دچار آب گرفتگی شد.

وی، عنوان کرد: متأسفانه در جریان این سیلاب منازل مسکونی و همچنین لوازم خانگی مردم دچار آسیب جدی شد و مردم در این رابطه نیاز به کمک جدی دارند.

کمک رسانی ستاد اجرایی فرمان امام به مردم سیل‌زده

خسروی رئیس شعبه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) لرستان نیز در سخنانی با اشاره به آغاز کمک رسانی این ستاد به مردم سیل زده شهرستان دلفان، اظهار داشت: در این رابطه ۳۰ هزار بسته مواد غذایی بین مردم این شهرستان توزیع شده است.

وی، عنوان کرد: این بسته‌های مواد غذایی شامل ۱.۵ تن برنج، چای، قند، شکر، هزار لیتر روغن، کنسرو و… بوده که بین مردم سیل زده شهرستان دلفان توزیع شده است.

۲۱۰۰ میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت واردشده است

سید موسی خادمی استاندار لرستان با اشاره به اینکه سیلی که در چند روز اخیر در لرستان پیش آمد، قابل‌مقایسه با سیل فروردین‌ماه بود، اظهار داشت: تقریباً همه شهرستان‌های لرستان ازجمله الیگودرز، سلسله، دلفان، دورود، پلدختر، چگنی و خرم‌آباد به‌نوعی با سیل درگیر شدند؛ ولی به دلیل مقدماتی که از قبل فراهم شده بود، خسارات آن به‌مراتب کمتر از سیل قبل بود.

وی با بیان اینکه حوزه‌های زیرساخت‌های استان آسیب‌دیده است چون بعضی زیرساخت‌ها از سیل قبل هم تکمیل‌نشده بود، تصریح کرد: ۲۱۰۰ میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت واردشده است.

استاندار لرستان، گفت: خساراتی ناشی از بارش‌های اخیر بر زیرساخت‌های استان لرستان واردشده است که منجر به تخریب راه‌های ارتباطی، پل‌ها و منازل مسکونی در برخی از شهرستان‌ها شده است.

وی در ادامه، اظهار داشت: بخشی از عملیات زیرساختی در استان که پس از سیل فروردین‌ماه جاری انجام‌گرفته بود به دلیل ناتمام ماندن برخی پروژه‌ها و بارش‌های این چند روز دچار آسیب‌های جدی شده است که گزارش جامع و کامل از میزان خسارات، طی ارزیابی نهایی تهیه و ارائه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین