کد خبر: ۶۳۹۷۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
در پی درگذشت یک فعال فرهنگی ارزشی با کرونا

ظهور مجدد دوقطبی عجیب در ایران

درگذشت حامد جلالی کاشانی، مستندساز و فعال فرهنگی انقلابی بابت کرونا، بهانه دوباره‌ای برای ظهور پررنگ‌تر و دوباره دوقطبی موجود در جامعه شد.
آفتاب‌‌نیوز :

مرحوم جلالی که صبح ۱۰ اسفندماه به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت، در دو توییت خود در آستانه انتخابات، به شیوع کرونا کنایه زده بود و همین باعث شد بسیاری از کاربران توییتر، به‌ویژه طیف برانداز، بی‌اعتنا به شرایط خانواده و دوستان آن مرحوم، انواع کنایه و ناسزا را خطاب به او بنویسند؛ امری که باعث شد در میانه بحران کرونا و به بهانه درگذشت اندوهبار یک جوان ۳۱ ساله، دوقطبی شدیدی که جامعه ایران به آن دچار شده، ظهوری پررنگ یابد.

حامد جلالی به گفته دوستانش دانشجوی پزشکی بوده، اما به خاطر علایق خود، به فعالیت در حوزه فرهنگی روی می‌آورد. این جوان متولد سال ۶۷، محقق حوزه زن و خانواده و جزو تیم تحقیقات مستند جنجالی «ایکسونامی» بوده و طبق گزارش مهر، کارگردانی چند ویدیوکلیپ برای حامد زمانی را نیز به عهده داشته است. معاون جریان‌سازی گروه خانواده سفیرفیلم و سردبیر جنس اول از دیگر سوابق ذکرشده برای اوست و محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات هم در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت جلالی، از او به‌عنوان افسر جنگ نرم یاد کرده است.

ظهور مجدد دوقطبی عجیب در ایران

تنها با دنبال کردن کاربری مرحوم جلالی در توییتر، جلوه‌ای از این دوقطبی مورد اشاره در انواع واکنش‌ها به درگذشت او قابل‌مشاهده است.

جلالی شب انتخابات توییت کرده بود: «آخه کی شب انتخابات آنفلوانزا میگیره میره بیمارستان اخه که من گرفتم! حداقل یه کرونایی چیزی بود باهاش شوآف میکردیم»

او در کامنت دیگری هم خطاب به محمود صادقی، نماینده تهران که از پنهان‌کاری درباره شیوع کرونا انتقاد کرده بود، او را نماینده خائن خطاب کرده و از اینکه قبل از تأیید کرونا، «فکر کرده با این کثافت‌کاری‌ها مثلا مشارکت رو پایین بیاورد» انتقاد کرده است.

ظهور مجدد دوقطبی عجیب در ایران

یک هفته گذشت و در این هفته محمود صادقی هم ابتلای خود به کرونا را اعلام کرد و شاید اکنون حالش بهتر شده، اما حامد جلالی بابت همان کرونا درگذشته است.

شاید همین توییت و نیز پیام‌های افرادی چون امیرحسین ثابتی، مجری برنامه جهان‌آرا در شبکه افق بود که برخی کاربران توییتر را به سرزنش و ناسزاگویی بیشتر تحریک کرد؛ آن هم در قبال فردی که تازه درگذشته و روشن است چنین اقداماتی برای خانواده و اطرافیان عزادار یک جوان فقید چه میزان تلخ و آزاردهنده است.

ثابتی شب انتخابات نوشته بود: «به دروغ می‌گویند کرونا به ایران آمده و اگر فراگیر شود صدها نفر کشته می‌شوند، پس از خانه بیرون نروید و رأی ندهید تا ویروس نگیرید! نمیدانند ما ۷ سال است ویروسی بدتر از کرونا را داریم تحمل میکنیم که هزاران نفر را کشته و اتفاقا فردا رای میدهیم تا برای همیشه بساطش از این کشور جمع شود..» او چند روز بعد نوشت: «متأسفانه حامد به کرونا مبتلا شده و به آی سی یو رفته..»

گرچه فضای تقابل در توییتر، نوعاً فضایی تند و قطبی است، اما به نظر می‌رسد انتشار امثال توییت بالا و پیام مرحوم جلالی که از آنها برداشت غیرواقعی دانستن کرونا شده، بر این آتش بیشتر دمیده است.

ظهور مجدد دوقطبی عجیب در ایران

خبرنگار تلاش کرد با امیرحسین ثابتی درباره این موضوع صحبت کند و نظرش را جویا شود، اما ترجیح داد حرفی نزند و حاضر به گفت‌وگو نشد.

البته بخشی از اکانت‌هایی که با عبور از همه مرزهای اخلاقی، به فحاشی به یک جوان تازه درگذشته پرداخته‌اند، به طیف برانداز تعلق دارند و هویت صاحبان آنها هم چندان مشخص نیست. با این حال، اگر فعالیت بخشی از آنها را یک برنامه حساب‌شده از سوی گروه‌هایی چون نیروهای سایبری سازمان مجاهدین خلق در تیرانا هم بدانیم، رویکردهای افراطی نظیر توطئه‌انگاری کرونا، بهترین خدمت را به این برنامه می‌کند.

کرونا زندگی برخی را پایان داده و به برخی فرصت ادامه حیات می‌دهد. اما این بیماری که مانند هر رنج دیگری، دیر یا زود رخت خود را جمع می‌کند، شاید درس‌هایی هم برای نخبگان کشور به همراه داشته باشد. به نظر می‌رسد برخی بیماری‌های مزمن جامعه مانند بی‌اخلاقی، افراط و دشمن‌تراشی به مراتب از کرونا سخت‌تر هستند که گاهی باعث بن‌بست می‌شوند. در مقابل، توجه به منافع ملی، عقلانیت، روحیه انسانی، مدارا و گفت‌وگو از لوازم درمان این دردهای مزمن به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
14
پناه می برم به خدا..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین