کد خبر: ۶۴۰۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

بلایی به نام پسماند کرونایی

پسماندهای بهداشتی و بیمارستانی و نحوه دفع آنها جزو مسایل حساس و ضروری جامعه است و در این ایام زباله‌های رها شده‌ای همچون ماسک و دستکش بهداشتی یک بار مصرف نیز می‌توانند از خود ویروس کرونا خطرناک‌تر باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

۱۵ روز از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و در این روزها وجود زباله‌های بهداشتی همچون ماسک و دستکش‌های یکبار مصرفی که شهروندان هنگام خروج از خانه و حضور در بازار و مکان‌های شلوغ مورد استفاده قرار می‌دهند، در معابر شهری بیشتر شده است.

در این بین زباله‌های بیمارستانی هم که همواره امحای آن یکی از دغدغه‌های جامعه ما بوده در این روزها تولید آن افزایش پیدا کرده است البته طبق گفته معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست کردستان ۱۷ بیمارستان استان مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماند هستند.

بلایی به نام پسماند کرونایی

یکی از پیامک‌های اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم به دفع پسماندهای بهداشتی اختصاص داشت که در آن عنوان شده از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده، ماسک و دستکش های خود در محیط خودداری کرده و به طور بهداشتی (در سطل زباله درب‌دار) آنها را دفع کنید.

سطل‌های زباله موجود در شهر سنندج بویژه آنهایی که در مناطق پر ازدحام وجود دارد، هیچ کدام درب ندارند ولی به گفته رییس سازمان مدیریت پسماند سنندج به محض اشباع شدن سطل‌های زباله ناظران گزارش آن را اعلام و به سرعت برای تخلیه آنها اقدام می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ارتباط با امحای پسماند بیمارستانی اظهار داشت: در حالت عادی زباله‌های بیمارستانی بی‌خطرسازی می‌شود و از این لحاظ جای نگرانی نیست.

دکتر ابراهیم قادری اضافه کرد: مراجعه کنندگان به بیمارستان کاهش پیدا کرده و زباله‌های همچون دستکش، ماسک بیشتر مربوط به پرسنل است که در سطل‌های زباله عفونی موجود در بیمارستان ریخته می‌شود.

زباله‌های بیمارستانی بعد از بی‌خطرسازی به جایگاه دفن انتقال داده می‌شود

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان هم اظهار داشت: براساس دستورالعمل موجود پسماندهای عفونی باید بی‌خطرسازی شوند و دستگاه‌های بی خطرسازی همچون اتوکلاو در بیمارستان های استان بطور فصلی توسط آزمایشگاه معتمد مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند.

اقبال حمیدی با بیان اینکه بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا تاکنون چندین مرتبه از بیمارستان های استان بازدید شده است، اضافه کرد: تاکنون موردی مبنی بر مشکلی در ارتباط با امحای پسماندهای عفونی در استان گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه سطل‌های زرد رنگ موجود در بیمارستان‌ها ویژه زباله‌های عفونی است، افزود: مدیریت این زباله‌ها بر عهده بیمارستان‌هاست که امیدواریم در این ایام این امر مهم بسیار مورد توجه قرار گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: میزان تولید پسماند در یک بیمارستان به وسعت مرکز، تعداد تخت بیمارستان، میزان پذیرش بیمار، استفاده از تجهیزات یکبار مصرف و سطح خدمات ارائه شده بستگی دارد.

حمیدی تاکید کرد: میزان سرانه تولید پسماند بیمارستانی به ازای هر تخت برآورد می‌شود که از سه هزار و ۳۹ تخت بیمارستانی در کردستان ۲ هزار و ۵۱۹ تخت فعال است و سرانه پسماند بیمارستانی در استان هم براین اساس ۲.۷ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه تولید سالانه پسماند بیمارستانی در استان یک هزار و ۵۳ تُن است، گفت: بعد از بی‌خطرسازی ۱۰۰ درصدی زباله‌ها، آنها را به جایگاه دفن زباله منتقل می‌کنند.

پاکبانان هم در خط مقدم دیگری در حال مبارزه با کرونا هستند

پاکبانان سنندجی هم این ایام بیشتر از روزهای عادی به پاک کردن خیابان‌ها و معابر و تخلیه سطل‌های زباله در سطح شهر می‌پردازند، این افراد هم جزو قشر تاثیرگذار در کنترل شیوع ویروس کووید ۱۹ هستند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به اینکه مردم در این مردم خیلی خوب رعایت کردند، گفت: تعداد زیادی از شهروندان در دورریختن ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف خود در سطل‌های زباله موجود در سطح خیابان‌ها و معابر خوب عمل می‌کنند.

سیروان غفوری اضافه کرد: روزانه ۳۵۰ تا ۳۸۰ تُن زباله در سنندج تولید می‌شود که این آمار متغییر بوده و گاهی هم تا ۴۰۰ تُن هم رسیده ضمن اینکه در چند روز اخیر میزان زباله‌های بهداشتی به نسبت دیگر زباله‌ها افزایش داشته است.

وی افزود: شست و شوی روزانه سطل‌های زباله و توزیع ماسک و دستکش بین پاکبانان در دستور کار سازمان قرار گرفته و انجام می‌شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج تاکید کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر بیماری و بستری شدن پاکبانان در بیمارستان نداشتیم و آموزش‌های لازم برای رعایت موارد بهداشتی به تمام پرسنل سازمان و نیروهای خدمات شهری ارائه شده است.

غفوری با بیان اینکه متخصصان طب کار به طور دوره‌ای از پاکبانان آزمایش‌های لازم در ارتباط با وضعیت جسمی آنها می‌گیرند، یادآور شد: از لحاظ تامین دستکش برای پاکبانان مشکلی نداریم چرا که روپوش و دستکش و کفش این افراد همواره تامین می‌شود به آنها گفته شده زیر دستکش های مخصوص خود از دستکش‌های بهداشتی هم به منظور حفظ بیشتر سلامتی‌شان استفاده کنند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اظهار داشت: بیشترین مشکل ما کمبود ماسک مناسب و مواد ضدعفونی کننده و شوینده است که امیدواریم در این چند روز شاهد بر طرف شدن این کمبود باشیم تا بتوانیم نسبت به ضد عفونی کردن معابر شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

آنچه در این روزها می‌توان عامل نجات مردم از ابتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ باشد، رعایت موارد بهداشتی است و اگر هر شهروندی با داشتن احساس مسوولیت ماسک ودستکش یکبار مصرف خود را در نایلون دیگری انداخته و سپس به سطل‌های زباله بیاندازد بزرگترین کمک را در مسیر کنترل این بیماری انجام داده است.

از آنجا که اکثر سطل‌های زباله سطح شهرها درب ندارد و زمانی که اشباع شوند به وسیله باد امکان پخش زباله‌هایی هم چون دستکش و ماسک های رها شده در این سطل‌ها بیشتر می‌شود لذا اگر در نایلون قرار داده شود هم جمع‌آوری آن بهتر و هم از پخش شدن آنها ممانعت خواهد شد.

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ بود که ابتلا پنج شهروند قمی به ویروس کرونا (کووید۱۹) تایید شد و طبق اعلام وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، ۱۰ مورد قطعی ابتلای به ویروس کرونا در کردستان ثبت شده و تاکنون مورد مثبتی که فوت کرده باشد نیز در این استان گزارش نشده است.

همچنین ۸۵ نفر از اقوام و بستگان بیماران کرونای مثبت نیز در خانه هایشان قرنطینه هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد: تاکنون مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

علیرضا رئیسی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تاکید کرد: تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور ۸۳۵ نفر هستند که ۱۱ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.

رئیسی گفت: از ابتدا تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۳۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای ۵ هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام شده و دو هزار و ۳۳۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تاکنون ۹۱ هزار و ۳۱۸ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از این تعداد سه هزار و ۱۳۱ نفر جان خود را به علت بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند و ۴۸ هزار و ۲۹۱ نفر بهبود یافته‌اند.

این ویروس‌ نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین