کد خبر: ۶۴۰۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

کرونا درجهان می تازد، سازمان بهداشت جهانی خواستار تقویت مبارزه شد

ویروس کرونا بی محابا در حال تاختن و پیشروی در سراسر جهان است و سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر ضرورت تقویت مبارزه با این ویروس کشنده، هشدار می دهد که «برخی کشورها هنوز مقابله لازم با کرونا را جدی نگرفته اند».
آفتاب‌‌نیوز :

این ویروس همه گیر شده نه تنها پیامدهای سنگینی برای بازارهای مالی بدنبال داشته بلکه به بحرانی شدن روابط بین کشورها از جمله کره جنوبی و ژاپن هم منجر شده است.

کرونا درجهان می تازد، سازمان بهداشت جهانی خواستار تقویت مبارزه شد

ویروس بی رحم

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه دیروز گفت که « همه می دانیم که این ویروس بی رحم است».

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که «لیست بلندی» از کشورها وجود دارد که به اندازه کافی برای مبارزه با ویروس کرونا اقدام نمی کنند.

« تدروس آدهانوم » Tedros Adhanom Gebresus دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هم گفت: « این یک تمرین و مانور نیست ، اکنون زمان تسلیم نیست ، زمان بهانه جوئی و عذرخواهی هم نیست».

تدروس اما به اسامی کشورهایی که سازمان بهداشت جهانی به اقدامات ضعیف آنها معترض است، اشاره ای نکرد.

در آمریکا ، سندیکای اصلی پرستاران از وضعیت چند بیمارستان که آمادگی مقابله با این ویروس همه گیر را ندارند ، پرده برداشته و از کمبود تجهیزات و اطلاعات برای کارمندان مراقبت های بهداشتی و عدم آموزش لازم و کافی آنها ابراز نگرانی کرده است.

تقریباً به اتفاق آرا ، کنگره یک برنامه اضطراری ۸.۳ میلیارد دلاری برای تأمین بودجه مقابله با ویروس کرونا را که تاکنون در آمریکا بیش از ۱۸۰ نفر را آلوده کرده و حداقل ۱۲ تن را تا روز جمعه ۱۶ اسفند ماه به کام مرگ کشانده است ، تصویب کرد.

« دونالد ترامپ » رئیس جمهوری آمریکا بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری را پیشنهاد کرد، اما مخالفان آن را ناکافی دانستند.

« مایک پنس » معاون رئیس جمهورآمریکا و مسئول هماهنگی مقابله با این ویروس همه گیر هم اعتراف کرده است که این کشور آزمایشگاه های کافی تشخیص کرونا برای پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده مورد انتظار مردم را ندارد.

خشم ووهان

در گزارش دیروز خبرگزاری فرانسه آمده است که در ۸۵ کشور جهان تعداد مبتلایان به یکصد هزار تن نزدیک شده است و در این میان سه هزار و ۳۴۶ تن فوت کرده اند.

ایتالیا تاکنون شاهد بزرگترین آمار ابتلای به ویروس کرونا در قاره اروپا برنامه ای را به ارزش ۷.۵ میلیارد یورو برای مقابله با کرونا و پیامدهای آن آماده کرده است.

بیشترین آمار ابتلای به کرونا متعلق به چین است، پکن امروز جمعه درگذشت ۳۰ تن دیگر را اعلام کرد که البته کمترین آمار از تاریخ ۲۷ فوریه گذشته تاکنون است.

اما مقامات چین که با برخی اعتراض ها در داخل مواجه شده اند، نگران خطر بازگشت دوباره ویروس به این کشور با ورود مسافران خارجی هستند. در چین ۳۶ مورد وارداتی از کل ۸۰ هزار و ۵۵۲ مورد وجود داشته است.

سقوط بورس سهام

بازارهای مالی آسیا هم هنوز تحت تأثیر این بحران هستند ، یک روز پس از سقوط سهام اروپا و سپس وال استریت ، ارزش سهام بورس توکیو با افت شدید به پایین ترین نرخ یعنی ۲.۷۲ % مواجه شد.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) نیز هشدار داد که افت شدید ترافیک هوایی در سرتاسر جهان می تواند به کاهش ۱۱۳ میلیارد دلاری درآمد آنها منجر شود.

شرکت هواپیمایی انگلیسی "Flybe" که دو هزار نفر در آن اشتغال دارند و کار را متوقف کرد، تحت پیگیرد قضایی قرار گرفته در حالی که شرکت هواپیمایی پرتغال "TAP" از لغو حدود یک هزار پرواز خود خبر داده است.

بسیاری از کشورها اقداماتی را برای جلوگیری از ورود یا قرنطینه مسافران از کشورهای آسیب دیده از این ویروس همه گیر اتخاذ کرده اند.

سئول اعلام کرده که ۳۶ کشور تاکنون ممنوعیت ورود کامل مسافران از کره جنوبی را وضع کرده اند و ۲۲ کشور دیگر نیز اقدامات قرنطینه ای را در نظر گرفته اند.

کره جنوبی همچنین تاکید کرد که سفیر ژاپن را برای اعتراض به اقدامات قرنطینه ای«غیرمنطقی» که توسط ژاپن به دو کشور کره تحمیل شده است ، احضار خواهد کرد.

ریاست جمهوری کره جنوبی هم امروز جمعه با صدور بیانیه ای با ابراز تأسف عمیق از تصمیم ژاپن راهبرد توکیو برای مبارزه با ویروس نوظهور کرونا را «مبهم و ناکارآمد» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است که شورای امنیت ملی کره جنوبی « اقدامات لازم را براساس اصل مقابله به مثل» بررسی و اتخاذ می کند.

مقامات ژاپنی گفته اند که برنامه های سالگرد برای تکریم قربانیان زلزله و سونامه سال ۲۰۱۱ لغو شده است. در ۸ سال گذشته نخست وزیر و اعضای خانواده امپراتور و نمایندگان پارلمان و دیپلمات های خارجی و خانواده قربانیان در این مراسم شرکت کرده اند.

اینها در حالی است که ویروس کرونا هر روز کشورهای جدیدی را آلوده می کند. حتی کشور پادشاهی بوتان در کوه های هیمالیا اولین مورد از ابتلا به کرونا را روز جمعه که یک گردشگر آمریکایی است، اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه تاکید می کند که در چند هفته گذشته ماسک ها ، مواد ضد عفونی کننده ، دستکش و وسایل محافظ در کشورها به کالاهای کمیاب تبدیل شده و بسیاری از کشورها دستورالعمل ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی را صادر کرده اند.

در فرانسه سه تن که تلاش داشتند چهل هزار ماسک تاریخ منقضی شده را بفروشند، دستگیر شدند.

این روزها اخبار نیز در ارتباط با قاچاق ماسک و مواد ضدعفونی کننده از کشور مغرب به اروپا و کشف و شناسایی آن منتشر شده است.

دنیای ورزش هم تحت تأثیر کرونا قرار گرفته ، مسابقه راگبی بین ایتالیا و انگلیس در چارچوب مسابقات بین شش کشور که قرار بود ۱۴ مارس در رم برگزار شود، تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاده است.

زمان مسابقه دو ماراتن پاریس هم از ۵ آوریل به ۱۸ اکتبر موکول شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین