کد خبر: ۶۴۰۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

چگونه سالمندان را مقابل کرونا ضد ضربه کنیم؟

آسیب‌پذیری سالمندان در برابر ویروس کرونا بسیار زیاد است و توجه به سلامت روان این افراد با اقداماتی همچون ورزش، تغذیه مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :

یک روانپزشک افزود: بهداشت روان به معنای آن است که شخص بهترین تطابق را با وضعیت اجتماعی محیط پیرامون خود داشته باشد.

جمال شمس ادامه داد: منظور از تطابق، داشتن یک زندگی راحت و دچار نشدن به اضطراب، افسردگی و مشکلات خلقی است و برای اینکه یک فرد در وضعیت انطباق باشد باید هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی شرایط مناسبی داشته باشد.

چگونه سالمندان را مقابل کرونا ضد ضربه کنیم؟

وی افزود: زمانی که مانند اکنون یک شرایط بحرانی به وجود می آید و شخص را از نظر روانی دچار نگرانی های بیش از حد می کند، شخص دچار افسردگی و اضطراب می شود.

شمس اظهار داشت: اثر منفی افسردگی و اضطراب بر سلامت روان و توانایی انطباق با محیط دارد.

وی تاکید کرد: افسردگی و اضطراب بر روابط بین فردی نیز تاثیرگذار است و حتی فرد را از نظر جسمی دچار اختلال می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در وضعیت کاملا مناسبی قرار ندارند، گفت: اضطراب و افسردگی غیرطبیعی می تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کرده و آنان را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی کند.

شمس با بیان اینکه نگرانی به اندازه، در چنین شرایطی می تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شود، افزود: بنا بر این حد متعادلی از نگرانی می تواند به سلامت فرد کمک کند اما اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می کند.

وی ادامه داد: عدم ایجاد نگرانی بیش از حد برای افراد سالمند توسط اطرافیان و نزدیکان در مورد بیماری کرونا ضروری است. اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.

این روانپزشک ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی را از جمله مهمترین عوامل کمک به سلامت روان سالمندان عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد نگرانی بیش از حد توسط برخی از منابع در فضای مجازی، افزود: اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند.

این روانپزشک درباره افرادی که تحت نظر روانپزشک دارو مصرف می کنند، گفت: برخی از بیماری ها در شرایط بحرانی ممکن است برای مدت کوتاهی شدید شوند، پیشنهاد می شود اگر فردی دچار این مسئله شد چند روز تامل کنند و در مقدار و نحوه مصرف دارو هایشان تغییری ایجاد نکنند.

وی گفت: سالمندان، در صورت لزوم مراجعه حضوری به مراکز درمانی نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین