کد خبر: ۶۴۰۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می‌زند؟

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از جمع‌آوری بنرهای هشدار در خصوص انتقال کرونا از طریق حیوانات خبر داد.
ضدعفونی کردن معابر به محیط زیست آسیب می‌زند؟
آفتاب‌‌نیوز :

شینا انصاری عصر امروز در نشست خبری مجازی که برگزار شد در تشریح اقدامات اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت:‌ اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به طور مستقل کار خاصی انجام نداده است اما در کنار مابقی ادارات و سازمان‌ها در روند تدوین دستورالعمل‌ها حضور داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات خاص که مورد تاکید اداره کل محیط زیست شهرداری تهران نیز قرار گرفت بحث دفن پسماند به خصوص پسماند ویژه و عفونی بود، افزود: تاکید زیادی در این خصوص انجام شد و بازدیدهای مشترکی نیز از مکان‌های اسکان کارگری صورت گرفت.

وی با اشاره به تعطیلی برنامه‌های مناسبتی محیط زیست از جمله لغو نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در پی شیوع کرونا گفت: استفاده از شوینده‌ها و مواد ضد عفونی‌ کننده به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است چرا که این مواد بر پایه کلر هستند و جای سوال است که آیا استفاده از این مواد به محیط زیست آسیب می‌رساند؟ آیا حیوانات شهری ناقل هستند؟ اما واقعیت این است که شهرداری تهران در استفاده از مواد ضد عفونی کننده دستورالعملی تهیه نکرده است. بلکه از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت استفاده می‌کند و در واقع اجرا کننده دستورالعمل‌های آنها است.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل‌ها حدود مجاز و غلظت‌ها مشخص شده است و به همین دلیل استفاده از مواد ضد عفونی کننده مشکل ساز نیست، گفت: اگر از این حدود مجاز فراتر رویم قطعا برای همه از جمله انسان، محیط زیست، حیوانات و ... مشکل ساز خواهد بود اما این حدود مجاز در شهرداری کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث انتقال کرونا از حیوانات حاشیه ساز شده است، افزود: یکی از تاکیدات وزارت بهداشت دوری از حیوانات بود اما هنوز شواهد و مستنداتی دال بر انتقال این ویروس از حیوانات احراز نشده است اما تاکید شده که تماس کنترل شده داشته باشیم و بعد از تماس با پوست آنها دست‌هایمان را بشوییم و این موضوع در بنرهای شهرداری در سطح شهر اکران شد که البته فعالان حقوق حیوانات به این موضوع اعتراض داشتند و به رغم آنکه این بنرها محتوای حیوان ستیزی نداشت و تاکید وزارت بهداشت بود اما از آنجایی که موجب حساسیت شده بود، از سطح شهر جمع‌آوری شد.

وی از مردم خواست دستکش، دستمال و ماسک مورد استفاده‌شان را در نایلون‌های در بسته قرار داده و در داخل مخازن زباله قرار دهند، گفت: ایام پایانی سال است و معمولا افراد در خانه تکانی‌ها از مواد شوینده استفاده می‌کنند و دقت داشته باشید که اگر اصرار دارید از مواد ضد عفونی کننده بر پایه کلر استفاده کنیم حتما جریان آزاد هوا وجود داشته باشد نه اینکه در یک فضای دربسته از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنیم.

انصاری در مورد دلایل آلودگی هوا در این روزها که تردد کاهش یافته اظهار کرد: در این چند روز شاهد بروز پدیده وارونگی هوا بودیم اما این روزها آلاینده شاخص ما ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود که ناشی از تردد خودروهای دیزلی در شهر است که به نظر می‌رسد از آنجایی که محدودیت‌ها در شهر کاهش یافته این ذرات نیز افزایش یافته است اما با این حال دلیل اصلی، پایداری شرایط جوی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین