کد خبر: ۶۴۱۶۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸

ورود و خروج خوزستان سختگیرانه نظارت می‌شود/ تعطیلی ادارات در آبادان و خرمشهر

استاندار خوزستان با تشریح آخرین وضعیت شیوع کروناویروس در استان گفت: نقش اصلی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس را مردم ایفا می‌کنند. باید در شیوه زندگی، رفتار و عملکردمان تغییر و اصلاح ایجاد کنیم. مسئولین نیز باید شیوه مدیریت خود را اصلاح کنند در غیر این صورت ما شکست خواهیم خورد نه ویروس.
آفتاب‌‌نیوز :

غلامرضا شریعتی شنبه شب در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اهمیت موضوع و حساسیت شیوع کروناویروس، اظهار کرد: امیدواریم در کنار هم با مشکلات، به ویژه مشکل جدید پیش آمده در جهان، کروناویروس فائق بیاییم.

وی افزود: ویروس کرونا از یک خانواده ویروسی بزرگ است که برخی از ویروس های این خانواده باعث عفونت در پرندگان و حیوانات می شوند.

ورود و خروج خوزستان سختگیرانه نظارت می‌شود/ تعطیلی ادارات در آبادان و خرمشهر

شریعتی با بیان اینکه برخی از ویروس ها نیز انسان را درگیر می کنند، افزود: ویروسی به نام کووید ۱۹ که کل دنیا را گرفته معروف به کروناویروس است؛ این ویروس از طریق ترشحات مجاری تنفسی، تماس با سطوح آلوده، عطسه و سرفه بیماران انتقال پیدا می‌کند و مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس همین موارد هستند.

استاندار خوزستان بیان کرد: کسانی که بالای ۶۰ سال سن دارند یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان، بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری کلیوی و آسم و آلرژی دارند، مستعد این بیماری هستند و معمولا این دسته از بیماران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شریعتی افزود: در حال حاضر در خوزستان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس، قرنطینه فردی و جدا کردن فرد بیمار از سایر افراد خانواده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: پس از ۲۲ روز از مشاهده نخستین مورد کروناویروس در چین، اوج بروز موارد کرونا رخ داد و پس از آن به دلیل اقدامات و برنامه ریزی های صحیح، کارهای دقیق قرنطینه، بیماریابی و درمان، موارد ابتلا به کروناویروس کاهش یافته است.

شریعتی تصریح کرد: از ۲۸ بهمن ماه نخستین موارد ابتلا به کروناویروس در کشور مشاهده شد. باید روند کارکردی خود را با روند کارکردی دیگر کشورها در ۲۲ روز اول آغاز بیماری، مقایسه کنیم و در صورت وجود کوتاهی ها، آنها را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به روند روزانه موارد سندروم شدید تنفسی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیان کرد: در ۱۱ و ۲۱ اسفندماه بیشترین موارد سندروم شدید تنفسی را داشته ایم. پیک این سندروم در آبان ماه و اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می دهد. روند هفتگی موارد سندروم شدید تنفسی نیز از ۱۱ تا ۱۷ آبان آغاز می شود و اوج آن ۹ تا ۱۵ آذر بوده است. پیک دوم آن نیز از ۱۹ تا ۲۵ بهمن و از ۳ تا ۹ اسفندماه بوده است.

استاندار خوزستان با اشاره به نقشه پراکندگی کروناویروس در هر صد هزار نفر در خوزستان، بیان کرد: تاکنون در هفت شهرستان خوزستان یعنی در دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، لالی، هفتکل، ایذه و آغاجاری موارد مثبت کروناویروس نداشته ایم.

شریعتی با بیان اینکه اندیمشک و شوشتر مناطق قرمز خوزستان هستند، گفت: اندیمشک و شوشتر نسبت به هر صد هزار نفر جمعیت، درصد بالایی از موارد مثبت کروناویروس را دارند. پس از این شهرستان‌ها، آبادان، شادگان، خرمشهر و اهواز نسبت به جمعیتشان متوسط به بالا هستند و هندیجان و مسجدسلیمان متوسط، بهبهان، امیدیه، ماهشهر، رامهرمز، باوی، شوش، گتوند، اندیکا و باغملک در رده های بعدی قرار دارند.

وی در خصوص فراوانی موارد کروناویروس در خوزستان، گفت: نخستین موارد مثبت مبتلا به کروناویروس در چهارم اسفندماه با سه مورد بوده است و در نهایت در روز شنبه ۲۴ اسفندماه بیشترین موارد جدید ابتلا به کروناویروس با ۴۸ مورد جدید ابتلا را داشته ایم. در مجموع تاکنون ۲۲۱ بیمار قطعی مبتلا به کروناویروس در خوزستان ثبت شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به جنسیت مبتلایان به کرونا در خوزستان، بیان کرد: ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کروناویروس مرد و ۴۰ درصد زنان بوده اند. همچنین میانگین سنی این بیماران ۵۲.۲ سال بوده است.

وی ادامه داد: افراد ۱۵ تا ۲۹ سال با ۵.۹ درصد، افراد زیر پنج سال یک مورد در آبادان با ۰.۵ درصد، ۳۰ تا ۴۴ سال با ۲۴.۹ درصد و ۴۵ تا ۵۹ سال با ۳۶.۲ درصد بیشترین رده سنی را داشته اند. همچنین ۶۰ تا ۷۴ سال ۲۴.۹ درصد مبتلایان و ۷۵ سال به بالا ۷.۷ درصد را به خود اختصاص داده اند.

شریعتی ادامه داد: در استان خوزستان ۴۷ درصد بیماران مبتلا به کروناویروس، بیماری زمینه ای مانند بیماری قلب و عروقی، دیابت، آسم و آلرژی و بیماری کلیوی داشته اند و ۵۳ درصد بیماران نیز بیماری زمینه ای نداشتند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مسافرت به استانهای دارای آلودگی نقش محوری و اصلی در ابتلا و شیوع کرونا در خوزستان داشت، گفت: مسافرت به تهران و کرج نیز موجب شیوع کرونا ویروس در خوزستان شده است. مسافرت به اصفهان، گیلان، لرستان و مازندران نیز موارد زیادی از ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص داده است.

استاندار خوزستان بیان کرد: هشت نفر از کادر درمانی و بهداشتی خوزستان نیز به کروناویروس مبتلا شده اند که روند درمان آنها در حال انجام است.

وی با تاکید بر لزوم عدم مراجعه به مراکز درمانی و بهداشتی برای کارهای غیرضروری، گفت: با توجه به شدت انتشار کروناویروس و اینکه ۲۰ برابر سارس قابلیت انتشار دارد، تعدادی نیز به دلیل مراجعه به بیمارستانها و مراکز درمانی برای عمل های الکتیو درگیر کروناویروس شده اند.

شریعتی ادامه داد: بسیاری از مبتلایان به کروناویروس نیز به دلیل حضور در مراسمات عروسی و عزاداری و در تجمعات به کرونا مبتلا شده اند. هر چند تالارها را تعطیل کرده ایم اما برخی در منازل و به صورت سنتی عروسی خود را برگزار می‌کنند یا مراسم عزاداری را برگزار می کنند در حالی که علت مانع شدن از برگزاری این مراسمات برای سلامتی مردم است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: البته این موارد کرونا تنها مواردی است که پیدا کرده ایم و شاید مواردی باشند که پیدا نکرده ایم و شاید علائم ابتلایشان بروز داده نشود اما به دیگران منتقل کنند.

وی گقت: برخی بیماران نیز در مواجهات شغلی به کروناویروس مبتلا شده اند که باید موارد بهداشتی و مسائل ایمنی برای شاغلان رعایت شود.

شریعتی بیان کرد: در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان از ما درخواست کردند که کنترل جدی بر مبادی ورودی خوزستان داشته باشیم که این کار را انجام دادیم اما باید توجه کنیم که عمده موارد مبتلا به کرونا به علت مسافرت هم استانی‌های ما به شهرها و استان‌های دیگر مانند قم، گیلان، مازندران، تهران و البرز بوده است.

وی گفت: بنابراین مهمتر از کنترل مبادی ورودی این است که مبادی خروجی را کنترل کنیم و اجازه ندهیم که مردم از استان خوزستان خارج شوند.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بیماری زمینه ای در موارد فوت ناشی از کروناویروس افزود: ۳۲ بیمار مبتلا به کروناویروس در خوزستان فوت کردند که ۸۱ درصد از این افراد مورد بیماری زمینه‌ای داشتند بنابراین کسانی که بیماری زمینه ای دارند باید پیشگیری سختگیرانه ای داشته باشند زیرا در صورت ابتلای این افراد به کرونا امکان بازیابی سلامت آنها کم است. تنها ۱۹ درصد فوتی های ناشی از کروناویروس بیماری زمینه ای نداشتند که بیش از ۸۰ درصد این فوتی ها افراد بالای ۶۰ سال بودند بنابراین سن در این زمینه بسیار مهم است. البته همه باید مراقبت جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: ۲۳ درصد فوتی های ناشی از کروناویروس به بیماری قلبی و عروقی، ۱۹ درصد قلبی و دیابتی، ۱۵ درصد ریوی و ۷.۶ درصد قلبی، کلیوی و دیابت دچار بوده اند.

شریعتی ادامه داد: میانگین سنی فوتی ها ۶۲ سال است و این زنگ خطری است. افراد ۳۰ تا ۴۴ سال با ۱۴ درصد، ۴۵ تا ۵۹ با ۱۱.۱ درصد و ۶۰ تا ۷۴ بیشترین مرگ و میر را داشته اند. ۷۵ سال به بالا نیز به همین منوال بوده است. همچنین ۶۳ درصد موارد فوتی مردان و ۳۷ درصد زنان بودند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از ۲۲۱ بیمار مبتلا به کرونا ویروس در خوزستان ۸۵ مورد از این تعداد بهبود و ترخیص شدند. ۱۰۴ مورد همچنان بستری هستند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: درصد فوتی های خوزستان نسبت به میزان بیماران، ۱۴.۱ درصد است در حالی که در روزهای گذشته بیش از ۲۰ درصد بود اما با مراقبت هایی که از بیماران انجام می شود، روند بهبودی بیماران افزایش یافت. البته هنوز مواردی داریم که در پایان این روند مقایسه شود اما فعلا شرایط خوزستان مدیریت شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مجموع در بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان مرکزی کرونا ۸۶ بیمار را پذیرش شده اند که ۳۹ مورد از این تعداد بهبود یافتند، هشت مورد فوت شدند و ۳۹ مورد بستری هستند.

شریعتی عنوان کرد: متوسط جهانی میزان مرگ و میر در بیماران شدید و بحرانی مبتلا به کرونا ۱۹.۶ درصد بوده که این آمار در چین ۲۰ درصد و در خوزستان ۱۴ درصد بوده است. همچنین ۳۸ درصد بهبود و ۴۷ درصد تحت نظر هستند و تاکون روند قابل قبول است.

استاندار خوزستان با اشاره به مناطق درگیر کروناویروس در خوزستان، گفت: در غرب اهواز بیشترین موارد ابتلا به کرونا را داشته ایم که ۱۴ مورد از این تعداد در کیانپارس و پنج مورد در گلستان بوده و فرهنگ شهر و کوی علوی هر کدام با سه مورد بیشترین موارد کرونا را داشته اند بنابراین فرمانداری باید به این مناطق دقت بیشتری داشته و ضدعفونی این مناطق را انجام دهند و مردم نیز بیشتر موارد پیشگیری را رعایت کنند.

شریعتی ادامه داد: در شرق اهواز نیز مهدیس و کوروش هر کدام با پنج مورد، پاداد چهار مورد و آخرآسفالت با سه مورد بیشترین موارد را به خود اختصاص داده اند.

وی عنوان کرد: وضعیت مناطق آلوده به کروناویروس به ریز مشخص هستند و برای فرمانداران ارسال می شوند تا گندزدایی این مناطق را هم انجام دهند.

استاندار خوزستان با اشاره به برسی ورودی خوزستان، گفت: طبق بررسی های انجام شده، تردد خودروها در وروری بهبهان و خروجی نسبت به سال گذشته ۵۲.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. همچنین ورود خودروها در محور اندیمشک - پلدختر نسبت به سال گذشته ۲۸.۷ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: البته در ورودی ها و خروجی ها باید کنترل سختگیرانه شود تا مردم در خانه بمانند.

شریعتی با تسلیت به خانواده هایی که بر اثر کروناویروس عزیزانشان را از دست داده اند، گفت: درست است که بسیاری درگیر این بیماری هستند یا اضطراب دارند اما اگر می‌خواهیم بر این بیماری فائق بیاییم باید در کنار هم باشیم.

وی افزود: این بیماری، جمعی است و یک نفر می‌تواند همه و تعداد زیادی را مبتلا کند. قدرت سرایت کروناویروس به نحوی است که همه را درگیر می‌کند و به تبع آن پیشگیری نیز باید همه گیر باشد و همه با هم باید در کنار هم باشیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: نقش اصلی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس را مردم ایفا می‌کنند. باید در شیوه زندگی، رفتار و عملکردمان تغییر و اصلاح ایجاد کنیم. مسئولین نیز باید شیوه مدیریت خود را اصلاح کنند در غیر این صورت ما شکست خواهیم خورد نه ویروس.

شریعتی با بیان اینکه نقش خودمراقبتی مردم محور اصلی پیشگیری است، تاکید کرد: مردم اگر برای جان خود ارزش قائل هستند، از خروج غیرضروری از منزل خودداری کنند.

وی عنوان کرد: این بیماری دوره نهفته ۱۴ تا ۲۱ روزه دارد یعنی بیماران به ظاهر سالم هستند اما بیماری را به دیگران متتقل می کنند و کسانی که سن بالا یا بیماری زمینه ای دارند، آسیب پذیرتر هستند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تمام امکانات خوزستان برای مقابله به کروناویروس بسیج می شوند، گفت: مردم سفر نوروزی نداشته باشند و به دید و بازدید نروند. امکان اسکان مهمانان نوروزی در مهمان سراها و هتل ها را نیز به صفر رسانده ایم و از مردم کشور می خواهم به خوزستان سفر نکنند.

شریعتی افزود: همچنین مراسم عروسی، عزاداری و چهارشنبه سوری برگزار نشوند و مردم در چنین مراسماتی شرکت نکنند. همچنین مردم به زیارت اهل قبور نروند و پنجشنبه آخر سال در خانه بمانند تا زنجیره انتقال قطع شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تاکنون به عنوان یک پزشک صحبت کردم اما اکنون به عنوان مدیریت استان صحبت می‌کنم و می‌گویم خط قرمز من سلامت مردم است و هر تدبیری لازم باشد به کار می‌گیرم تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

وی افزود: از مسئولین نیز می‌خواهم بی دلیل از پرسنل خود نخواهند سر کار بیایند تا شرایط انتقال به حداقل برسد.

شریعتی تصریح کرد: برای سلامت مردم مجبورم تصمیمات سختی بگیرم. در صورت ضرورت اگر به این نتیجه برسم که با کسانی که از روی غفلت باعث انتشار بیماری می شوند، مطابق قانون برخورد کنم که در حال رسیدن به این نتیجه هستم و احتمالا این کار را انجام خواهم داد.

وی گفت: محدودیت ها و سخت گیری های لازم را انجام خواهیم داد تا زنجیره انتقال محدود شود. همچنین ورودی و خروجی های خوزستان به صورت سختگیرانه مدیریت و نظارت و ممانعت می‌شوند.

تعطیلی ادارات در آبادان و خرمشهر

همچنین تعطیلی ادارات در استان خوزستان صرفا مربوط به شهرستان های آبادان و خرمشهر است و ادارات در سایر شهرستان های استان، دایر خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان، تصمیمی در خصوص تعطیلی ادارات در سطح استان اتخاذ نشده و ادارات دایر بوده و تصمیم بر تعطیلی ادارات صرفا مربوط به شهرستان های آبادان و خرمشهر از روز دوشنبه هفته جاری (۲۶ اسفندماه) می باشد.

همچنین با هدف کنترل شیوع کرونا و رعایت اصول بهداشتی، ادارات خوزستان بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی استاندار مکلف هستند نسبت به کاهش ۵۰ درصدی پرسنل حاضر در محل خدمت از طریق دادن مرخصی و دورکاری اقدام نمایند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین