کد خبر: ۶۴۱۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

پاسخ به ۷ سوال پرتکرار بازنشستگان درباره وام

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری به ۷ سوال پرتکرار بازنشستگان درباره وام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :

وام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی صندوق بازنشستگی کشوری به این صورت است که اعتبار تسهیلات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از ۷ اسفند ۹۸ تا ۷ فروردین ۹۹ به مدت یک ماه برای بازنشستگان تحت پوشش این صندوق که مشمول شده باشند، بر روی کارت بانک صادرات آن‌ها شارژ می‌شود.

در مرحله نخست این طرح صرفا شامل بازنشستگانی است که خالص دریافتی آن‌ها پس از کسر تمامی بدهی‌ها حداقل از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر باشد. بازنشستگان متقاضی می‌توانند از روز چهارشنبه ۷ اسفندماه با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی به نشانی cspf.ir از شرایط خود و اینکه مشمول طرح هستند یا خیر اطلاع یافته و هم زمان با استفاده از رمز این تسهیلات به جای رمز اصلی کارت بانکی، که همان شماره ۴ رقم آخر کدملی بازنشسته حقوق بگیر صندوق است برای خرید انواع کالای مورد نیاز از فروشگاه‌های رفاه در سراسر کشور اقدام کنند.

پاسخ به ۷ سوال پرتکرار بازنشستگان درباره وام

در مرحله نخست طرح، اعتباری که در این ماه (اسفندماه ۹۸) جهت خرید کالا در کارت حقوقی بازنشستگان شارژ می‌شود طی یک ماه قابل استفاده است و اقساط آن نیز از فروردین ۹۹ در چهار قسط از حقوق بازنشستگی افراد کسر خواهد شد.

در مرحله دوم نیز، پس از بازپرداخت و تسویه کامل اقساط مرحله نخست، اعتبار یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مجدداً در مرداد ۹۹ تامین می‌شود.

در صورتیکه میزان خرید فرد بالاتر از سقف تسهیلات باشد، مابه التفاوت باید توسط خود فرد به صورت نقدی یا از موجودی کارت حقوق بازنشستگی پرداخت شود و در صورتیکه میزان خرید کمتر از سقف تسهیلات باشد، مابه التفاوت آن سوخت شده و در زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات نیز تنها مجموع هزینه شده منظور و به همان میزان اقساط در نظر گرفته خواهد شد.

با توجه به اینکه اعتبار تسهیلات رفاهی بازنشستگان کشوری در کنار وجه نقدی فرد بازنشسته تحت پوشش نزد بانک صادرات تعریف می‌شود و متفاوت از حقوق بازنشستگی و دارایی مالی فرد است، بنابراین حتما برای بهره مندی از این تسهیلات باید ضمن انتخاب گزینه فروشگاهی در دستگاه کارت خوان، از رمز تسهیلات رفاهی طرح یاری یعنی ۴ رقم آخر کد ملی شخص بازنشسته کشوری یا همان دارنده کارت، استفاده شود.

زهرا زاده غلام مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، به چند سوال پر تکرار بازنشستگان کشوری درباره وام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خرید نوروزی پرداخت.

آیا تمام کارت‌های بازنشستگان شارژ شده است؟

زاده غلام در پاسخ به این سوال گفت: کارت‌های بازنشستگان مشمول وام یک میلیون ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند و کارت‌های آن‌ها شارژ شده است، ولی گویا کارت‌های برخی از بازنشستگان شارژ نشده است که به دلیل مغایرت اطلاعات است و درصدد رفع آن هستیم؛ لذا به بازنشستگان توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتما موجودی کارت خود را در فروشگاه رفاه چک نمایند. مشکل اکثر کسانی که کارتشان شارژ نشده حل شده است.

همه بازنشسته‌ها مشمول این وام خرید می‌شوند؟

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری گفت: افراد با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی و لینک طرح یاری می‌توانند متوجه شوند که مشمول هستند یا خیر و علاوه بر این این افراد باید دریافتی آن‌ها از یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان بالاتر باشد و اینکه وظیفه بگیران تک ورثه همسر با همین شرایط می‌توانند از این تسهیلات اعتباری برخوردار شوند.

این طرح شامل بازنشسته‌های تامین اجتماعی هم می‌شود؟

زاده غلام گفت: خیر این طرح فقط برای بازنشته‌های کشوری است و شامل بازنشسته‌های تامین اجتماعی نمی‌شود.

پرداخت ماهی ۴۰۰ هزار تومان قسط برای بازنشسته‌ها زیاد است تدبیری در جهت کاهش آن وجود ندارد؟

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: این انتقاد وارد است، ولی کارت اعتباری بنا به اصرار بازنشسته‌ها بوده است و به عنوان یک قدم اولیه ارائه این تسهیلات خوب است. بازنشسته‌ها از این طرح ناراضی نیستند و جدا از این طرح وام ۷ میلیونی نیز به بازنشسته‌ها تعلق می‌گیرد و این وام یک میلیون ۲۰۰ هزار تومانی در چهار قسط ۴۰۰ هزار تومانی از حقوق بازنشسته‌ها کم می‌شود. دلیل این ۴ قسطه بودن این است که این کارت در سال ۳ مرتبه هر مرتبه ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان شارژ شود.

اولین قسط این وام چه زمانی از حساب بازنشستگان کم می‌شود؟

زاده غلام گفت: از ۷ اسفند تا ۷ فروردین می‌توانند خرید کنند و آخر فروردین اولین قسط از حقوق آن‌ها بر اساس میزان استفاده کم می‌شود. ممکن است یک نفر فقط ۲۰۰ هزار تومان خرید کرده باشد که در این صورت ماهی ۵۰ هزار تومان از حساب آن‌ها کم می‌شود. مجددا آخر تیر ماه کارت‌های آن‌ها یک میلیون ۲۰۰ شارژ می‌شود و یک ماه فرصت خرید دارند و باز به همین شکل یک بار دیگر نیز در سال ۹۹ این کارت‌های شارژ می‌شود. این اقدام یک خدمت جدید است و شاید بتوان سایر خدمات را نیز روی کارت بانکی این بازنشسته‌ها تعریف شود.

امکان اینکه فروشگاه‌های طرف قرارداد متنوع‌تر شود وجود دارد؟

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سوال گفت: به این مسئله خیلی فکر کرده ایم و طبیعتا وقتی کاری شروع می‌شود باید از جایی شروع کرد و قطعا تنوع فروشگاه‌های ارائه دهنده رخ خواهد داد. البته ارزیابی از فروشگاه‌ها نیز صورت خواهد گرفت و از آن‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

آیا تاریخ اعتبار خرید این کارت با توجه به شیوع کرونا وجود دارد؟

زاده غلام افزود: اگر بخواهیم این کار را بکنیم شارژ سه باره این کارت در سال به مشکل می‌خورد و تاکنون برنامه‌ای برای تمدید خرید از این کارت وجود ندارد. بازنشسته می‌تواند از این کارت استفاده کند و یا استفاده نکنند و هیچ اتفاقی در صورت استفاده نکردن نمی‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین