کد خبر: ۶۴۲۰۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

نامه ۷۰۰ فعال مدنی به وزیر کشور: به بهانه کرونا کودکان افغان را رد مرز نکنید

بیش از ۷۰۰ تن از پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای و ۱۳ نهاد مدنی فعال در حوزه حقوق کودکان، طی نامه‌ای به وزیر کشور خواهان پیشگیری از تداوم بازداشت، برخورد قهری با کودکان کار افغان و اخراج آنها از کشور به بهانه شیوع بیماری کرونا شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

۷۰۶ تن از پژوهشگران، دانشجویان، هنرمندان و فعالان اجتماعی و رسانه ای و ۱۳ نهاد مدنی فعال در حوزه حمایت از حقوق کودکان، طی نامه‌ای به وزیر کشور خواهان پایان دادن به اقدامات قهری و دستگیری کودکان کار به بهانه جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و فراهم سازی شرایطی برای بهره‌گیری از زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان شدند.

در بخشی از این نامه تأکید شده است: «در بحبوحه اپیدمی کرونا، دولت یک‎بار دیگر درصدد تکرار این اقدام ضدکودک و شکست‎خورده به بهانه پیشگیری از شیوع بیماری است. این طرح به دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهدشد و کودکان افغانستانی را در معرض خطر اخراج از کشور قرار می‎دهد. در چنین شرایطی باید هشدار داد که رد مرز کودکان مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودکان، کنوانسیون ژنو و پروتکل الحاقی آن، تعهدات بین‌المللی در مورد پناه‌جویان و عرف و رویه‌های بین‌المللی در خصوص کودکان پناهجو است».

نامه ۷۰۰ فعال مدنی به وزیر کشور: به بهانه کرونا کودکان افغان را رد مرز نکنید

در بخش دیگری از این نامه، فعالان اجتماعی این نکته را به مسئولان امر گوشزد کرده‌اند که «هر اقدامی باید با رعایت مصالح و توجه به اصول کنوانسیون حقوق کودک انجام شود و طراحی آن با مشارکت و تایید نهادهای مدنی مستقل و اجرای آن با نظارت مستمر ایشان باشد و آنچه «شرایط اضطراری» خوانده می‌شود نباید دست‌مایه اجرای بی‌دردسر طرح‌های شکست‌خورده دستگیری و استرداد کودکان قرار گیرد».

این نخستین باری نیست که موضوع اخراج کودکان کار افغانستانی از سوی فعالان اجتماعی و نهادهای مدنی فعال در این عرصه مورد نقد قرار می‌گیرد. از ابتدای سال جاری، این سومین مرتبه‌ای است که گروهی از این کودکان جمع آوری و برای اخراج از کشور به مرزهای شرقی ایران فرستاده می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
1
5
افغانی ها باید ایران را ترک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
4
خوب این فعالان خیلی دلشون می سوزه ، هرکدومی یکی دوتا ازین کودکان را ببرندمنزل خودشان نگهداری کنندخیلی هم ثواب داره ، برای بقیه ملت تیکه نگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
2
متاسفانه روندى ثابت و جاگير شده ،باعث سواستفاده خانواده هاى افغان و مافيايشان از كودكان معصوم شده است .
بنظر من براى حمايت از اين كودكان هم كه شده ، خيلى قاطع اجازه ورود و ماندن اين بچه ها را به كشور ندهيم. تا هم بهره كشى واستثمار نشوند و هم با فاجعه بهداشتى و سلامتى كشورى در گير نشويم.
چرا بايد مردم كشورم بخاطر سود جويى تعدادى از خانواده هاى افغان و همسايه از خردسالانشان ،هزينه بيمارى و بهداشتى و اپيدمى ها و به تبع آن اقتصادىيش رابدهند؟!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین