کد خبر: ۶۴۲۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

اهالی موسیقی در شوک

نزدیک یک ماه است که همه کنسرت‌ها لغو شده‌اند. اما روزبه نعمت‌اللهی شنبه شب در سالن خالی همایش‌های برج میلاد کنسرت برگزار کرد و رضا صادقی به همراه خانواده‌اش یک کلیپ منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

کنسرت‌های زیادی که قرار بود در اسفند ماه برگزار شود، همه تعطیل شدند. اما موسیقی یکی از فنونی است که در روزهای سخت و بحرانی می‌تواند به مردم روحیه بدهد و موسیقی ایرانی برای همه این‌گونه اتفاقات نغمه و گوشه‌ای دارد.

کنسرت‌ها تعطیل است اما چند روز پیش رضا صادقی به همراه خانواده‌اش کلیپی را منتشر کرد که مورد استقبال قرار گرفت و همان روز برج میلاد هم یک اطلاعیه عجیب داد. در اطلاعیه روابط عمومی برج میلاد تهران آمده بود: «در راستای رسالت های فرهنگی، تفریحی و گردشگری خود و در روزهایی که به استقبال بهار و نو شدن سال می رویم، کنسرت متفاوتی را با صندلی‌های خالی اما با حضور شهروندان در فضای مجازی و بصورت زنده با اجرای روزبه نعمت اللهی در این مجموعه برگزار کند. این کنسرت روز شنبه ۲۴ اسفند راس ساعت ۲۱ در مرکز همایش های برج‌میلاد برگزار می شود و علاقه مندان می توانند بصورت زنده از سایت آپارات این‌کنسرت متفاوت را تماشا کنند.»

اهالی موسیقی در شوک

شنبه شب این اتفاق افتاد. اجرای این کنسرت و پخش زنده در فضای مجازی توسط روزبه نعمت‌اللهی اوقاتی را فراهم آورد که باعث شادابی و نشاط مردم شد؛ اتفاقی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

از رضا مهدوی آهنگساز، مدرس موسیقی و کارشناس درباره تاثیرات موسیقی در این روزهای سخت و نقش اهالی این هنر در مهار کرونا پرسیدیم.

موسیقی می‌تواند فرکانس‌های بسیاری را به ذهن و روان فرد وارد کند

رضا مهدوی کارشناس و مدرس موسیقی درباره تاثیر و نقش موسیقی در روحیه دادن به مردم در این روزهای سخت قرنطینه گفت: به طور کلی هنر به خصوص موسیقی این توانایی را دارد که با امواج روحی، ذهنی و حتی بدنی مردم ارتباط خوب برقرار کند. یعنی موسیقی به عنوان یک کمک برای روح و روان بشر همیشه مورد نظر قرار گرفته است. انسان وقتی در حالت شادی‌ موسیقی مناسبی گوش می‌دهد، شادی‌اش مضاعف می‌شود. اما وقتی غمگین است و موسیقی متناسب با غمگین بودن خود را می‌شنود دچار غمِ شادی یا شادی که غم اندود است می‌شود.

مهدوی معتقد است موسیقی می‌تواند فرکانس‌های بسیاری را به ذهن و روان فرد وارد کند که این امواج خیلی موثر هستند: همه این موارد به طور علمی از گذشته‌های دور ثابت شده است. اما اینکه مردم چگونه باید موسیقی خوب را انتخاب کنند به سطح آگاهی‌بخشی و دانشی که باید به آنها داده شود، برمی‌گردد. گاهی اوقات فرد نمی‌داند باید چه موسیقی انتخاب کند که ممکن است غم‌اش اضافه شود.

کار قشنگ روزبه نعمت‌اللهی

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که برگزاری کنسرت روزبه نعمت‌اللهی با صندلی‌های خالی و نمایش آن در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: موسیقی باید یک نشاط واقعی ایجاد کند. در این دوره‌ای که مردم مجبور هستند خود را در خانه‌هایشان قرنطینه کنند و از برخی لذت‌های بیرون به هر شکل محروم شوند، موسیقیدانان باید وارد میدان شوند. همانطور که آقای روزبه نعمت‌اللهی کار قشنگی انجام دادند و یک کنسرت آنلاین برگزار کرد که مردم بتوانند آن را نگاه ‌کنند و حالشان خوب شود. در واقع فضای مجازی در خدمت مردم، فرهنگ و هنر از جمله موسیقی درآمده تا بتواند دستاورد بهتری داشته باشد. از آنجا که سلایق زبانی و گویشی قومیت‌هایمان و انواع و گونه‌های موسیقی ما در مقایسه با کشورها و ممالک دیگر تنوع بسیار دارد؛ ما می‌توانیم با تولیدهای ویژه‌ای داشته باشیم که در این شرایط به امیدافزایی مردم کمک کند و باعث شود مردم کمتر ناامید شوند و به چیزهای بد فکر نکنند.

 

تاثیر موسیقی بر سلول‌های خاکستری مغز

وی درباره اهمیت و نقش موسیقی در مواقع بحرانی بیان کرد: موسیقیدانان زمانی که زلزله رخ می‌دهد ورود پیدا می‌کنند یا مانند سال گذشته که سیل ‌آمد، به خوبی ورود پیدا کردند. این ویروس جهانگیر شده و دوره خود را می‌گذراند. قطعا بعد از مدتی هم پایان خواهد پذیرفت. در این شرایط موسیقیدانان باید پای کار بیایند و به گونه‌های متفاوت با ریتم‌ها و ضرباهنگ‌های مختلف سعی کنند خلق اثر کنند. فضای مجازی هم می‌تواند به خوبی کمک کند که این اتفاق هم دیداری باشد و هم شنیداری.

موسیقی می‌تواند بخش مهمی از خلاء ذهنی که از اندیشه‌های منفی، خسته‌کننده و ملال‌آور پر شده را بیرون کند و جایگزینش شود. سلول‌های خاکستری مغز نه تنها یک حظ دیداری، شنیداری می‌برند بلکه حظ باطنی و اصطلاحا فرکانسی را احساس می‌کنند که به تدریج آن را تا نوک پا فرد می‌برد. به عبارت دیگر این فرکانس‌ها از مجاری خون به صورتی پمپاژ می‌شوند که فرد یک لذت‌ شدید را در وجودش تا ساعت‌ها حس می‌کند، و فکر می‌کند اصلا ویرویسی وجود ندارد.

زمانی برای تبدیل تهدید به فرصت

«اتفاقا زمان خوبی است که ما این تهدید را به فرصت خوب تبدیل کنیم. مطالعه کنیم، تلویزیون ببینیم، با یکدیگر بیشتر صحبت کنیم، بازی‌هایی که تا حالا انجام نداده‌ایم و بازی‌های کودکیمان را انجام دهیم با انجام این کارها می‌بینیم که ساعت خوب می‌گذرد. موسیقی می‌تواند به فرآیندی کمک کند که ما به طور مناسب، بتوانیم متناسب زمان ۲۴ ساعتمان را تحت کنترل خود قرار دهیم. »

ویدئویی که باعث شد تلویزیون خط قرمزهایش را بشکند

رضا مهدوی درباره تاثیر رفتار هنرمندان در این مواقع و مواردی مانند کلیپی که رضا صادقی در فضای مجازی منتشر کرده بود، افزود: البته به جزء آقای نعمت‌اللهی تعداد قابل توجهی از هنرمندان و حتی کسانی که شهرتی ندارند و کار هنری بلدند با صدا و سازشان کارهای خوبی را در فضای مجازی ارائه داده‌اند. اما کلیپ رضا صادقی خیلی گل کرد. کار زیبایی بود که رضا صادقی در ماشینش همراه با خانواده‌اش یکی از آهنگ‌هایش را می‌خواند. حتی تلویزیون هم برای اولین بار این کار را پخش کرد. این نکته بسیار مهمی است، یعنی تلویزیون هم حاضر شد قالب و آن خط قرمزهای خود را به خاطر مردم بشکند. این ویدئو حقیقتا موسیقی به شرط سلامت بود و یک حرکت خانوادگی خوب که می‌تواند الگویی باشد برای دیگران. حال اگر دیگران هم کپی‌برداری کنند اشکالی ندارد و نباید گفته شود که چرا فلان کار کپی‌برداری شده. هر کسی با ذهنیت، توانایی و خلاقیت خود می‌تواند از این کلیپ‌ها منتشر کند و مردم را به طریقه درست سرگرم کند.

جای خالی سروده‌ها و درس‌های ویروس کرونا

این نوازنده و آهنگساز ایرانی درباره اهمیت آموزش سرودها به خصوص در حوزه بهداشت تصریح کرد: این ویروس درس خیلی مهمی به ما داد. درسی که سال‌ها نمی‌توانستیم در هیچ مدرسه یا دانشگاهی یاد بگیریم. البته اگر هم در گذشته درسی بود آن را نمی‌پذیرفتیم. امروز یاد گرفتیم چگونه بهداشت را رعایت کنیم. موسیقیدانان باید موسیقی‌هایی برای بهداشت بسازند. مسئله‌ای که ما در گذشته به عنوان سرود مدارس داشتیم. کلنل علینقی‌وزیری موسیقی کودک را در ایران ایجاد کرد. مدارس، معلمین موسیقی را از هنرستان و دانشکده‌ها استخدام می‌کردند که متاسفانه بعد از انقلاب این اتفاق را از دست دادیم.

الگوی فرهنگی برای همه رشته‌ها

مهدوی در پایان گفت: باید برای هر موضوع خاص ترانه‌ای سراییده شود، یک موسیقی‌، تصنیف و یک ترانه ساخته شود. همه اینها باید به شکل‌های مختلف و با گویش‌های و زبان های محلی در کشورمان تولید شود. این تهدید را باید به عنوان فرصت مناسب قلمداد کنیم و نباید خیلی سخت بگیریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین