کد خبر: ۶۴۲۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲

به تحریم‌ها پایان دهید!

کرونا که از بیش از سه ماه پیش اولین موارد ابتلا به آن ترس به جان مردم و دولت‌ها انداخته است،‌ حالا دیگر هفته‌هاست که بحرانی جهانی محسوب می‌شود. بعد از اینکه اولین نمونه‌های ابتلا به این بیماری در آمریکا هم تایید شد،‌ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیماری به مرحله همه‌گیری جهانی رسیده است و این مرحله تازه‌ای از نگرانی برای همه دولت‌های دنیا بود.
آفتاب‌‌نیوز :

همان طور که از اخبار هم روشن است،‌ به نظر می‌رسد سیستم درمانی در هیچ کجای دنیا آمادگی کافی و اعتماد درخور شهروندان را نداشته است. هجوم برای خرید کالاهای اولیه که از هنگ‌کنگ و همسایه‌های دیگر چین شروع شده بود حالا جزء اخبار روزانه کشورهای غربی هم هست. علاوه بر اینها،‌ برخی از مردم رو به ذخیره‌کردن فشنگ و خرید سلاح آورده‌اند تا بتوانند از همان اندوخته‌هایی که برای زندگی در دوران همه‌گیری بیماری انباشته‌اند،‌ دفاع کنند!‌ این تصویر به نظر آخرالزمانی می‌آید اما واقعی و البته ناقص است.

به تحریم‌ها پایان دهید!

در حالی که بسیاری از مردم در بی‌اعتمادی به آمارها و توانایی‌های دولت‌ها و سیستم‌های بهداشت و همین طور در ترس از بیماری همه‌گیری که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید کند، مشترکند،‌ گروهی از مردم گره دیگری روی گره بیماری جهان‌گیر کرونا دارند و آن تحریم و روبهرو بودن با محدودیت‌های تجاری است که باعث می‌شود حتی اگر اقلام مورد نیاز بهداشتی،‌ درمانی و غذایی در بازارهای جهانی وجود داشته باشد،‌ امکان دسترسی به آن برای برخی ملیت‌ها فراهم نباشد.

ایران تنها کشوری نیست که با این جنس نگرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. تحریم‌های آمریکایی علاوه بر ایران،‌ روسیه و چند کشور دیگر را هم هدف قرار داده است اما بدون شک هیچ کشوری زیر فشاری تا این اندازه کمرشکن قرار ندارد و همین مساله باعث شده است بعد از تلاش‌های وزیر امور خارجه برای درخواست کمک جهانی جهت لغو تحریم‌ها،‌ گروهی از کاربران فضای مجازی هم به تکاپو بیفتند و علیه تروریسم اقتصادی که حالا بیش از هر زمان دیگری جان مردم ایران را تهدید می‌کند واکنش نشان دهند.

کاربران زیادی در توییتر فارسی‌، انگلیسی و عربی این روزها با هشتگ‌های «تحریم ایران را تمام کنید» سعی می‌کنند جامعه جهانی را نسبت به وضعیت غیرمنصفانه ایران در مبارزه با این بیماری آگاه کنند.

سید شروین موسوی،‌ در توییتر خود نوشته است: «ایران تمام گام‌های ضروری برای مبارزه با بیماری کرونا را برداشته است اما با وجود تحریم‌های غیر انسانی علیه ایران،‌ ما با کمبود دارو،‌ تجهیزات و لواز بهداشتی و مراقبتی برای کسانی که در حال مبارزه با این بیماری هستند روبه‌رو هستیم که در نهایت به مرگ انسان‌های بیگناه بیشتری ختم خواهد شد.»

محمد صدر کاربر دیگری در توییتر در این‌باره نوشته است: «ایران به امید خدا موفق خواهد شد ویروس کرونا را شکست دهد اما کشورهایی مانند آمریکا که با تحریم‌های خود موجب کمبود تجهیزات بهداشتی و مراقبتی در ایران شده‌اند مرتکب جنایت علیه بشریت هستند.»

بیژن احمدی تحلیل‌گر دیپلماسی در توییتر خود در مورد شرایط ویژه ایران نوشته است: «تحریم‌های آمریکایی شیوع بیماری کرونا در ایران را به یک فاجعه انسانی تبدیل کرده» و مرتضی هاشمی دانشجوی جامعه‌شناسی ایرانی در انگلستان هم در این مورد نوشته است: «در سمت درست تاریخ بایستید و تحریم‌های غیر انسانی علیه ایران را متوقف کنید. ایران در مرکز بحران شیوع کرونا در خاورمیانه است. سیاست فشار حداکثری پمپئو به ایران تنها منجر به مرگ تعداد بیشتری از شهروندان عادی است.»

رضا نصری،‌ وکیل بین‌الملل و تحلیل‌گر سیاست خارجی هم می‌گوید: «ایران در شرایط فعلی تنها به دارو نیاز ندارد. ایران هم مثل بقیه کشورها نیازمند میلیاردها دلار پول است تا بتواند برای مهار کرونا تمهیدات موثر اتخاذ کند. اما آمریکا مانع درآمدهای ایران است. دارایی‌های ایران را مسدود کرده است و مانع نقل و انتقال پول به ایران می‌شود. این تحریم‌ها را لغو کنید.»

بهروز صابری که او هم در زمینه حقوق بین‌الملل فعالیت می‌کند در توییتی با اشاره به اینکه کشورهایی که مشغول مبارزه با بیماری کرونا هستند به میلیاردها دلار پول نیاز دارند،‌ نوشته است: «تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و پیروی سایرین از این تحریم‌ها شرم‌آور است و ایران را از منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا محروم کرده است. باید جلوی انفعال جامعه جهانی در مواجهه با این وضعیت گرفته شود و به تحریم‌ها علیه ایران خاتمه داده شود.»

روزنامه‌نگاران زیادی هم در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند به مساله تاثیر تحریم‌ها بر مبارزه ایران با ویروس کرونا بپردازند. یکی از مشهورترین روزنامه‌نگارانی که به این کمپین پیوسته است، جمال ریان مجری شبکه الجزیره است که در توییتر خود نوشته است: «ویروس کرونا در ایران هم شایع شده ... ضمن اینکه زیر فشار تحریم‌های شدید اقتصادی قرار دارد. آیا بر ما واجب دینی و انسانی و اخلاقی نیست که اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم و کمک‌های بشردوستانه به ایرانیان برسانیم؟‌»

در هفته اخیر، علاوه بر محمدجواد ظریف، وزارت امور خارجه چین و روسیه هم خواهان لغو تحریم‌های غیر انسانی علیه ایران شده‌اند. برخی کشورها در حال ارسال کمک‌های نقدی و کالا به ایران هستند اما ایران همچنان بدون امید چندانی برای رفع محدودیت‌ها، خواهان دریافت وام فوری از بانک جهانی برای کم کردن تبعات اقتصادی و مدیریت بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
0
کاغذ پاره است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین