کد خبر: ۶۴۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

چین مجوز خبرنگاران آمریکایی را لغو می‌کند

چین در اقدامی تلافی جویانه به دنبال سختگیری های آمریکا بر رسانه های خبری این کشور اعلام کرد که مجوز فعالیت خبرنگاران آمریکایی سه روزنامه را در پکن باطل می کند.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین روز چهارشنبه از قول وزارت خارجه این کشور آورده است مجوز خبرنگاران آمریکایی روزنامه وال استریت ژورنال، واشنگتن پست و نیویورک تایمز باطل می شود.

این نشریه نوشته است چنین تصمیمی از سوی وزارت خارجه چین در واقع به معنای اخراج خبرنگاران آمریکایی از چین است.

چین مجوز خبرنگاران آمریکایی را لغو می‌کند

وزارت خارجه چین در بیانیه خود که امروز در اختیار رسانه ها قرار گرفت آورده است این خبرنگاران ۱۰ روز فرصت دارند کارت خبرنگاری خود را تحویل دهند.

این کشور در واکنش به شدت عمل آمریکا در مقابل پنج رسانه چین در آن کشور تاکید کرد: صدای آمریکا، دی تایمز، دی ژورنال، دی پست و مجله تایمز از جمله ارگان ها و رسانه های و نفوذی آمریکا هستند که دولت آنها را کنترل می کند.

دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یک ماه قبل اعلام کرد که پنج ارگان خبری چین در آن کشور در واقع ماموران خارجی هستند و باید شمار نیروهایشان در آمریکا کاهش یابد.

نشریه چینی نوشته است اقدام مقابله جویانه چین واکنشی بسیار جدی و سرسختانه به آمریکا محسوب می شود و ضرورتا اخراج خبرنگاران آمریکایی را از چین تداعی می کند.

خبرنگاران آمریکایی روزنامه های یاد شده باید ظرف ۱۰ روز کارت های خبرنگاری خود را تحویل وزارت خارجه چین قرار دهند و دیگر در چین و حتی در ماکایو و هنگ کنگ حق فعالیت رسانه ای ندارند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: در واکنش به سرکوب غیرمنطقی رسانه های چین در آمریکا ما هم دست به اقدامی مشروع و عادلانه در دفاع از خود زدیم.

بیانیه ادامه می دهد: آمریکا به شکلی تبعیض آمیز علیه رسانه های چینی اقدام می کند و با ذهنیت جنگ سرد با آنها برخورد می نماید تصویر و شهرت رسانه های چینی را مخدوش کرده و با روش هایی منزجر کننده خبرنگاران چینی را اخراج کرده است.

مارتین بارون سردبیر نشریه دی پست از آمریکا در واکنش به اقدام چین آن را محکوم کرده است مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز این اقدام را تاسف بار خوانده و از پکن خواسته است در این اقدام تجدید نظر کند و افزوده است: این کار باعث می شود تا مردم چین از دستیابی به منابع اطلاعاتی دقیق مربوط به شیوع کرونا محروم شوند.

چین پیشتر هشدار داده بود سختگیری های آمریکا علیه رسانه های خود را تلافی خواهد کرد.

این رسانه های آمریکایی عمدتا گزارش هایی انتقادی از پکن درباره منطقه خودمختار سین کیانگ و یا موضوع کرونا و ناآرامی های هنگ کنگ منتشر می کردند که موضوعاتی بسیار حساس در چین محسوب می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین