کد خبر: ۶۴۲۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
برخی می گویند جامعه را به حال خودش رها کنیم تا مردم به‌طور طبیعی به بیماری مبتلا شوند

جنجال اظهارات کارشناس صداوسیما| «همه باید کرونا بگیریم» دیدگاه علمی، طنز یا غیراخلاقی؟!

در حالی این روزها برخی ادعا می‌کنند برای خاموش شدن اپیدمی کرونا همه باید به ویروس مبتلا شوند که اکثر اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند چنین دیدگاهی غیراخلاقی است و دانش و بشر امروز نمی‌تواند آن را بپذیرد و بهتر است هرکس در حیطه تخصصی خود اظهارنظر کرده و با این صحبت‌ها، اقداماتی را که تا به امروز انجام شده، نابود نکنند.
آفتاب‌‌نیوز :

چند روزی است که دیدگاهی از طرف برخی منتشر شده و حتی صداهایی از آن در رسانه ملی هم دیده می‌شود که برای خلاصی از ویروس کرونا همه باید آن را بگیرند؛ دیدگاهی که برخی از مردم هم آن را باور کرده و همین باعث شده است تا از انجام روش‌های پیشگیرانه ناامید شوند. این دیدگاه حتی از سوی برخی به‌عنوان توجیهی برای مخالفت با قرنطینه شهرها و مراکز عمومی تکرار می‌شود. با این حال، اپیدمیولوژیست‌ها، طرح این دیدگاه را غیرعلمی و غیرکارشناسی می‌دانند و هشدار می‌دهند توسعه چنین دیدگاهی ممکن است تبعات انتشار ویروس را گسترش دهد.

مشابه چنین دیدگاهی البته در سطحی بالاتر، چند روز پیش در بریتانیا و از سوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان مطرح شد. بوریس جانسون این روزها از اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه برای کنترل ویروس کرونا اجتناب می‌کند و حتی هنوز تصمیمی برای تعطیلی مدارس این کشور نگرفته است؛ موضوعی که باعث شده گروهی از پزشکان، کارشناسان علوم ریاضی، زیست‌شناسی، داروسازی، فیزیک، جانورشناسی، قانون اشتغال و اقتصاد در نامه‌ای سرگشاده به دولت، سیاست نخست‌وزیر انگلیس در مورد نحوه مقابله با کرونا را به باد انتقاد بگیرند. حتی یک اپیدمیولوژیست در یادداشتی که در گاردین منتشر شده، نوشته است: زمانی که رویکرد مقامات انگلستان درباره کرونا ویروس را شنیدم، نمی‌توانستم آن را باور کنم و فکر کردم یک طنز است. این اپیدمیولوژیست که در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد درباره اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی تدریس و تحقیق می‌کند، معتقد است سیاستی که انگلستان پیش گرفته است بخش بزرگی از جمعیت را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد.

جنجال اظهارات کارشناس صداوسیما| «همه باید کرونا بگیریم» دیدگاه علمی، طنز یا غیراخلاقی؟!

چنین رویکردی، اقدامی هنرمندانه‌ای نیست و دانش امروز با آن مخالف است

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره کلیپی که این روزها در میان مردم دست‌به‌دست شده و در آن یک متخصص عفونی در صداوسیما می‌گوید برای مهار بیماری باید همه به ویروس کرونا مبتلا شوند، اظهار می‌کند: برای این که اپیدمی کنترل و خاموش شود چند راه وجود دارد که بدوی‌ترین راه این است که بگذاریم طبیعت راه خودش را برود. درست است با این شیوه تعداد افراد حساس کم می‌شود و اپیدمی به سمت خاموشی پیش می‌رود، ولی مشکل اینجاست که بار ناشی از این رویکرد بسیار زیاد خواهد بود؛ به این معنی که احتمال مرگ بسیاری از افراد پرخطر که در معرض خطر هستند، بالا می‌رود و طبیعتاً این رفتار اخلاقی و انسانی نخواهد بود.

سوری می‌افزاید: ۷۰۰ سال پیش هم‌چنین اقدامی انجام می‌شد و این کار اقدام هنرمندانه‌ای نیست که بگوییم حالا کشف شده باشد. نقش بشر و دانش امروز این است که اپیدمی را خاموش کند، منتها با حداقل بار و هزینه‌ای، که می‌تواند به جامعه تحمیل کند.

به اعتقاد او در شرایط امروز برای این که چنین اتفاق بیفتد، مناسب‌ترین راه، فاصله گرفتن از اجتماعات است. یعنی باید افراد حساس از افراد مبتلا و مشکوک به بیماری جدا شوند تا به اصطلاح ویروس دوره خود را به‌طور طبیعی طی کند؛ در حالی که ما حداقل بار و هزینه را داشته باشیم. بنابراین این که گفته می‌شود ما جامعه را به حال خودش رها کنیم تا مردم به‌طور طبیعی به بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به‌طور طبیعی خاموش شود، اصلاً توصیه نشده و نمی‌شود. اصلاً صحبت کردن راجع به این موضوع در جامعه غیراخلاقی، غیرعلمی و نامناسب است.

تبعات اجتماعی و بهداشتی دیدگاه «همه باید کرونا بگیریم»

سوری معتقد است: چنین رویکردی قطعاً تبعات اجتماعی و بهداشتی زیادی دارد. در طول این مدت تلاش کردیم که مردم به سفر نروند، در خانه بمانند، در اجتماعات شرکت نکنند و ... با این رویکرد عملاً همه رشته‌ها، پنبه می‌شود. ضمن این که چنین رویکردی بسیار غیراخلاقی، ناپسند و بدوی به‌حساب می‌آید و بشر و علم امروز کاملاً آن را رد می‌کند و با رویکرد محققان و دانشمندان جهان کاملاً مخالف است.

متخصصان عفونی در حیطه تخصصی خود اظهارنظر کنند

وی همچنین می‌گوید همکاران و دوستان متخصص عفونی بهتر است در حیطه خودشان اظهارنظر کنند. این موضوع که چه کنیم که اپیدمی متوقف شود در حیطه تخصصی و کار این دوستان نیست و صحبت‌های آنها شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
1
11
نباید صدا و سیما را جدی گرفت چرا که خیلی وقت است در قرنطینه قرار دارد و کسی با آن در ارتباط نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین