کد خبر: ۶۴۲۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

آیا زیارتگاه‌ها حرم امن الهی هستند؟

آنچه در این مجال می خواهم به آن بپردازم این است که امنیت خانه خدا و سایر حرم های اهل بیت علیهم السلام، امنیت مطلق نیست. به این معنا که بگوییم هر کسی به این بیوت و حرم ها پناه ببرد در هر صورت در امنیت باشد و آسیبی به آن نرسد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام علی رضا شاه فضل قمصری، استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان در یادداشتی نوشت: خداوند در آیات قرآن کریم می‌فرماید: ما خانه کعبه را محل امنی برای مردم قرار دادیم و مفسرین قرآن مطالب مفصلی را در باب نوع امنیت خانه خدا مطرح نموده و بحث کرده‌اند که آیا این امنیت تکوینی است یا تشریعی.

با مراجعه به تاریخ می بینیم در یک مقطع تاریخی وقتی سپاه ابرهه با لشگری از فیل به خانه خدا حمله می کند، خداوند از خانه خودش مراقبت می کند و با سپاهیان ابابیل، آنها را قلع و قمع می نماید. از طرف دیگر بارها در تاریخ خوانده‌ایم که گروهی از سپاهیان به ظاهر مسلمان، به خانه خدا و ساکنان حرم امن الهی حمله کرده‌اند و خداوند مانع از تخریب کعبه و کشته شدن کسانی که به این بیت الهی پناه برده‌اند، نشده و اجازه داده است خانه کعبه ویران گردد و ساکنانش کشته شوند.

آیا زیارتگاه‌ها حرم امن الهی هستند؟

این که چگونه می شود این دو شکل ماجرا را توجیه کرد، بحث مفصلی می طلبد که در این نوشتار دنبال بررسی آن نیستم اما واضح است که در یک جا خداوند از خانه خودش مراقبت می کند و به آن امنیت می‌دهد و در جای دیگر مراقبت و امنیتی در کار نیست.

آنچه در این مجال می خواهم به آن بپردازم این است که امنیت خانه خدا و سایر حرم های اهل بیت علیهم السلام، امنیت مطلق نیست. به این معنا که بگوییم هر کسی به این بیوت و حرم ها پناه ببرد در هر صورت در امنیت باشد و آسیبی به آن نرسد.

این روزها که شاهد هجوم ویروس کرونا هستیم یکی از مراکزی که می‌تواند موجب گسترش این ویروس شود، حرم‌های اهل بیت است. چون در این حرم ها مردم تجمع دارند و با یکدیگر تماس برقرار می‌کنند و همین امر موجب گسترش ویروس می گردد.

برخی از افراد این شبهه را مطرح کرده‌اند که اگر این حرم ها، حرم های امن الهی است چرا ما باید از وجود ویروسی در این مراکز هراس داشته باشیم، به گونه ای که درهای این حرم ها را ببندیم و به کسی اجازه ورود ندهیم.

پاسخ این است که امنیت حرم های الهی همانگونه که در بالا اشاره شد مطلق نیست و قرار نیست هر کس در این مراکز معنوی ورود پیدا می‌کند، از همه جهات در امنیت باشد. خداوند به انسان عقل و دانش داده و تبعیت از حکم عقل و تجربه هیچ‌گونه منافاتی با تبعیت از سخنان حکیمانه اهل بیت ندارد و در قرآن کریم هم مکرر به انسان گوشزد می‌شود که چرا تعقل و تفکر نمی کنید.

بنابراین بسته شدن حرم های اهل بیت و خانه خدا برای مقابله با ویروس کرونا هیچ منافاتی با آموزه‌های دینی ندارد و متولیانی که این دستور مقامات بهداشتی کشور را تبعیت نموده اند، انسانهای وارسته الهی و ولایی هستند و به هیچ وجه نمی توان ایشان را متهم به حرکت ضددینی یا حرکتی که در راستای خواسته‌های دشمنان قرآن و اهل بیت می باشد، نمود.

امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی و کمک مردم و مسئولین هر چه زودتر زمینه حضور در مساجد و زیارتگاه ها فراهم گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین