کد خبر: ۶۴۳۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
با تلاش پژوهشگران استرالیایی صورت می‌گیرد

پیشگیری از گسترش سرطان پروستات با کمک تصویرسازی مولکولی

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدیدی دریافتند که با یک روش مبتنی بر تصویرسازی مولکولی می‌توان از گسترش سرطان پروستات در بدن پیشگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

نتایج بررسی جدید پژوهشگران استرالیایی که روی 300 بیمار مبتلا به سرطان پروستات صورت گرفته، نشان می‌دهد که یک روش تصویرسازی مولکولی می‌تواند نسبت به روش‌های عادی تصویربرداری حوزه پزشکی دقیق‌تر عمل کند.

این بررسی نشان می‌دهد که یک روش تصویربرداری پزشکی موسوم به " PSMA PET/CT" که اسکن جامع‌تری از بدن ارائه می‌دهد و مولکول مرتبط با سرطان پروستات را شناسایی می‌کند، می‌تواند کمک بزرگی برای پزشکان باشد تا بیماران مبتلا به سرطان پروستات را بهتر درمان کنند و میزان گسترش آن را طی دوره بیماری تشخیص دهند.

پیشگیری از گسترش سرطان پروستات با کمک تصویرسازی مولکولی

در این روش، دو فناوری تصویربرداری "پت اسکن" (PET) و "سی‌تی اسکن" (CT) ادغام می‌شوند و نتایجی ارائه می‌دهند که دقت آنها، بیشتر از روش‌های معمولی تصویربرداری است که گسترش سرطان را در بدن نشان می‌دهند. دقت روش PSMA PET/CT، 92 درصد است؛ در حالی که روش‌های معمولی تصویربرداری، کار خود را با 65 درصد دقت انجام می‌دهند.

اگرچه این پژوهش، تاثیر این روش را بر نجات بیمار ارزیابی نکرده اما پژوهشگران باور دارند که این روش می‌تواند با کمک به پزشکان در انتخاب بهترین درمان، تاثیر قابل توجهی بر نجات بیماران داشته باشد. این روش، به پزشکان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که از جراحی یا پرتودرمانی استفاده کنند و یا روش‌های پیشرفته‌تری را به کار ببرند که از گسترش سرطان پیشگیری کند.

پروفسور "مایکل هافمن" (Michael Hofman)، پژوهشگر "مرکز سرطان پیتر مککالوم" (Peter MacCallum Cancer Centre) استرالیا و سرپرست این پروژه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهند که اسکن‌های مبتنی بر PSMA-PET/CT می‌توانند دقیق‌تر از روش‌های معمولی تصویربرداری عمل کنند و پزشکان را در تصمیم‌گیری بهتر یاری دهند.

این پژوهش، در مجله "The Lancet" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین