کد خبر: ۶۴۳۵۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
کاهش ۳۵ درصدی سالیانه تعداد معاملات

خانه در تهران متری ۱۵.۶ میلیون تومان

اسفند ۱۳۹۸ در شرایطی که معاملات مسکن شهر تهران تحت تاثیر ویروس کرونا ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد، میانگین قیمت خانه با رشد ماهانه ۸.۷ درصد به ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان در هر متر مربع رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

روند صعودی قیمت مسکن در شهر تهران که از آذر ماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود در اسفند ماه نیز با وجود افت ۲۴ درصد ماهانه و کاهش ۲۱ درصد سالانه معاملات متوقف نشد.

مطابق اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران بر اساس معاملات انجام شده در اسفند ماه ۱۳۹۸ به ۱۵ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۷ درصد و ۴۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خانه در تهران متری ۱۵.۶ میلیون تومان

تعداد معاملات مسکن پایتخت اما در آخرین ماه از سال گذشته با کاهش ۲۴ درصد نسبت به بهمن ماه و افت ۲۱ درصد نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن به ۱۰ هزار و ۲۴۲ فقره رسیده است.

کاهش ۳۵ درصدی سالیانه تعداد معاملات

ارزش ریالی‌ معاملات انجام شده مسکن شهر تهران در اسفند ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت بهمن ماه ۷.۵ درصد کاهش و نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش کل معاملات مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۹۶ هزار میلیارد تومان بوده که از رشد ۸.۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

با این حال تعداد کل معاملات ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ کاهش داشته است. سال ۱۳۹۸ در شهر تهران ۸۴ هزار و ۹۰۱ فقره معامله مسکن انجام شده که نشان می‌دهد تعداد معاملات نسبت به سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین در سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بوده که از افزایش ۶۱.۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

اسفند ماه رتبه دوم رشد ماهانه قیمت

از آذر ماه ۱۳۹۸ مطابق همین گزارش روند صعودی قیمت مسکن شهر تهران پس از چهار افت ماهانه قبل از آن، آغاز شده است؛ به طوری که نرخ رشد ماهیانه قیمت در آذر ماه ۶.۸ درصد، در دی ماه ۳ درصد، بهمن ماه ۳.۸ درصد و در اسفند ماه ۸.۷ درصد بوده است. این بالاترین نرخ رشد ماهیانه قیمت از اردیبهشت ماه بود. اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ قیمت مسکن در عرض یک ماه ۱۱.۴ افزایش پیدا کرد.

این روند صعودی پس از آن شروع شد که قیمت ارز متاثر از تغییر نرخ بنزین و افزایش تقاضا با رشد مواجه شد که تاثیر خود را به شکل دو برابر شدن تعداد معاملات و رشد تدریجی قیمت در بازار مسکن پایتخت نشان داد.

با ورود ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه که به از دست رفتن رونق معاملات شب عید انجامید، انتظار می رفت قیمت ها نیز به ثبات برسد اما بر خلاف انتظار در آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسکن شهر تهران درگیر رکود تورمی شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین