کد خبر: ۶۴۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱

بیماران غیرکرونایی چه‌کار کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ اظهار نظری در زمینه پایان پاندمی نمی‌‌تواند قطعی باشد، گفت: برای روز طبیعت محدودیت تردد و حضور در پارک‌‌ها و تفرجگاه‌‌ها را خواهیم داشت و استان‌‌ها با توجه به اقتضای خود می‌‌توانند محدودیت بیشتری اعمال کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش جهانپور در ادامه گفتگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌‌بینی از پاندمی کرونا چیست، اظهار کرد: در زمینه پایان بیماری کرونا هیچ اظهار نظری نمی‌‌تواند قطعی باشد و تمام اظهارات بر اساس ظن و گمان هستند و سعی بر این است که بر اساس بدبینانه‌‌ترین سناریوها سیاستگذاری شود.

بیماران غیرکرونایی چه‌کار کنند؟

جهانپور در پاسخ به این سؤال که بیماران غیرکرونایی باید به کدام مراکز درمانی مراجعه کنند، متذکر شد: برای حفظ سلامت‌ بیماران غیرکرونایی توصیه می‌کنیم این افراد به مراکزی که بیماران کرونایی در آن‌جا بستری هستند، مراجعه نکنند زیرا این افراد اغلب بیماری‌های زمینه‌ای دارند و ریسک ابتلای آنان به کرونا زیاد است، در عین حال برای موارد فوریتی، مراکز و بیمارستان‌هایی هستند که خدمت ارائه می‌کنند. مردم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این مراکز می‌‌توانند با 190 تماس حاصل کنند.

بیماران غیرکرونایی چه‌کار کنند؟

پوشیدن گان ضروری نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از بیمارستان‌‌ها به پرسنل خود گفته‌‌اند لباس سرتاسری (گان) نپوشند، عنوان کرد: پوشیدن لباس‌های سرتاسری در برخی مکان‌های ارائه خدمت نه‌تنها کمک نمی‌کند بلکه ممکن است مشکلاتی را هم در زمینه ابتلا به بیماری ایجاد کند. پوشیدن لباس‌‌های سرتاسری پرسنل، توسط مسئولین بیمارستان‌‌ها بر اساس پروتکل‌های علمی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: تفاوتی در خصوص انجام تست بین مردم وجود ندارد و کادر درمان نیز مانند سایر مردم به‌شرط داشتن علائم، مورد مشکوک تلقی می‌شود و در صورت نیاز اقدامات درمانی را دریافت می‌کند.

تعطیلی حمل‌ونقل‌‌های عمومی؟

جهانپور با اشاره به اینکه خدمات عمومی به‌طور کامل تعطیل نخواهدشد، اضافه کرد: آنچه باید در فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد، این است که به افرادی که قصد مسافرت دارند اجازه تردد چه با حمل‌ونقل عمومی و چه با وسایل شخصی داده نشود، اما تعطیلی کامل ترددها تا زمانی که از بازگشت مسافران نوروزی اطمینان حاصل نکنیم، انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: البته به‌دلیل نبود مسافر، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل عمومی کشور شامل ترددهای زمینی، ریلی و هوایی تعطیل شده است. برای روز طبیعت هم محدودیت تردد و حضور در پارک‌‌ها و تفرجگاه‌‌ها را خواهیم داشت و استان‌‌ها با توجه به اقتضای جغرافیایی خود می‌‌توانند محدودیت بیشتری در ترددهای مردم خود اعمال کنند.

تولید کیت ایرانی با استانداردهای جهانی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کیت‌های تولیدی داخلی تشریح کرد: دو شرکت دانش‌بنیان داخلی در این زمینه اقدام کرده‌اند و ایرادات آن‌ها از سوی انستیتو پاستور رفع شده است و پس از تأیید نهایی اداره‌کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به تولید انبوه با ظرفیت تولید بیش از 80 هزار کیت در هفته خواهد رسید که این تعداد می‌تواند پشتوانه خوبی برای توسعه آزمایشگاهی و انجام تست تشخیص کرونا باشد. حساسیت این کیت‌ها هم مطابق استانداردهای جهانی است.

مشارکت کمتر دو استان تهران و البرز در غربالگری کرونا

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از 63 میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفته‌اند، تأکید کرد: در بیشتر استان‌ها تعداد قابل توجهی از هموطنان‌ در این طرح مشارکت کردند، اما در استان تهران، البرز و چند استان دیگر این آمار نسبت به سایر استان‌ها کمی پایین‌تر است.

عدم‌ارسال ملزومات پزشکی برای کشورهای خارجی

وی در خصوص اظهار نظر برخی افراد مبنی بر ارسال تجهیزات و ملزومات پزشکی به سایر کشورها، تأکید کرد: ما به هیچ وجه شرایط ارسال تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی و حفاظتی به سایر کشورها را نداشته‌‌ایم و نداریم؛ از سوی دیگر ترددی بین کشورها وجود ندارد و مرزهای دریایی و هوایی با محدودیت‌‌هایی در تردد و نقل و انتقال روبه‌‌رو هستند.

وی ادامه داد: با این حال ما قائل به مسئولیت مشترک و اقدام مشترک بین ملت‌‌ها هستیم و اگر نیاز داخلی خودمان رفع شود در توافق‌‌های بین‌‌المللی برای به اشتراک گذاشتن توان خود برای مقابله با کرونا شرکت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین عنوان کرد که تأخیری در فاصله‌‌گذاری اجتماعی وجود نداشته است و فاصله‌‌گذاری اجتماعی از همان آغاز بسیج ملی مقابله با کرونا کلید خورد و فعلاً تا بیستم فروردین ادامه خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین