کد خبر: ۶۴۴۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱

باورها و راه های غلط در مقابله با کرونا

به دنبال شیوع کرونا ویروس جدید یا کووید ۱۹ در سرتاسر جهان و ایران، روز به روز بر باورهای غلط در مورد این ویروس افزوده شد که تاثیر حمام آب گرم یا اسپری کردن الکل بر روی لباس‌ها، تاثیر خوردن سیر و احتمال انتقال ویروس از طریق حیوانات و نقش آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از ویروس کرونا از آن جمله هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به برخی شایعات و اظهار نظرهای غیرتخصصی در مورد کرونا اظهار کرد: دوش گرفتن با آب گرم مانع ابتلا به ویروس کووید۱۹ نمی‌شود، بدون در نظر گرفتن دمای حمام یا دوش، دمای طبیعی بدن در حدود ۳۶.۵ یا ۳۷ درجه سانتیگراد است.

عباسعلی درستی، اضافه کرد: در واقع حمام کردن با آب بسیار گرم مضر بوده و می‌تواند موجب سوختگی شود. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا تمیز کردن مکرر دست‌ها است، با این کار ویروس‌های موجود در دستان خود را از بین برده و با لمس نکردن چشمان، دهان و بینی خود از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کنید.

باورها و راه های غلط در مقابله با کرونا

وی با بیان اینکه هوای سرد و برفی نمی‌تواند ویروس کرونای جدید را بکشد، اظهار کرد: موثرترین راه محافظت از خود در برابر کرونا همان شست وشوی مرتب دست‌ها با دستمال حاوی الکل یا آب و صابون است.

درستی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا جدید نمی‌تواند از طریق گزش پشه منتقل شود، گفت: تا به امروز هیچ گونه اطلاعات و مدرکی مبنی بر انتقال این ویروس جدید توسط پشه‌ها وجود ندارد، ویروس کرونای جدید، یک ویروس تنفسی بوده که در درجه اول از طریق قطرات ایجاد شده از سرفه یا عطسه فرد آلوده به ویروس یا از طریق قطرات بزرگ یا ترشحات از بینی گسترش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به اینکه آیا خشک کن‌های دستی در کشتن کرونا ویروس موثر نیستند، بیان کرد: خشک کن‌های دستی در از بین بردن این ویروس موثر نیستند، برای محافظت از خود در برابر کرونا ویروس جدید فقط به طور مرتب دست‌های خود را تمیز کنید و پس از تمیز کردن دست‌ها آن‌ها را با استفاده از حوله‌های کاغذی یا خشک کن هوا کاملا خشک کنید.

وی با تاکید بر اینکه اسپری کردن الکل یا کلر در بدن شما نمی‌تواند کرونا ویروس جدید را نابود کند، گفت: پاشیدن چنین موادی می‌تواند برای لباس یا غشای مخاطی یعنی چشم و دهان مضر باشد، هم الکل و هم کلر برای ضد عفونی کردن سطوح مناسب بوده و لازم است طبق توصیه‌ها از آن‌ها استفاده شود.

درستی در پاسخ به اینکه آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ را گسترش دهند؟، بیان کرد: در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه وجود ندارد، با این حال توصیه می‌شود بعد از تماس با حیوانات خانگی دستان خود را با آب و صابون بشویید، این عمل شما را در برابر باکتری‌های متداول مانند E.Coli و Salmonella که قابلیت انتقال بین حیوانات اهلی و انسان‌ها را دارد، محافظت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه واکسن‌های علیه پنومونی مانند واکسن پنوموکوکی و واکسن هموفیلوس آنفولانزای نوع B محافظی در برابر کرونا ویروس نیستند، اظهار کرد: در حال حاضر واکسنی برای ویروس کرونای جدید وجود ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه شست و شوی مرتب بینی با سرم نمی‌تواند از بروز عفونت با کووید ۱۹ جلوگیری کند، گفت: شواهد بسیار محدودی مبنی بر بهبود سریع سرما خوردگی با شست و شوی مرتب بینی با محلول‌های نمکی وجود دارد، اما شواهدی مبنی بر شست‌وشوی بینی جهت جلوگیری از عفونت‌های تنفسی وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به نقش خوردن سیر در جلوگیری از عفونت یا ویروس کرونای جدید، بیان کرد: سیر یک ماده غذایی سالم بوده که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد، با این حال هیچ شواهدی از این بیماری در دسترس نیست که خوردن سیر مردم را از ابتلا به کرونا ویروس جدید محافظت کند.

درستی با بیان اینکه افراد در هر سنی می‌توانند توسط کروناویروس جدید آلوده شوند، افزود: افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا ویروس بوده و به شدت آسیب پذیرتر هستند.

وی، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی به افراد در هر سنی توصیه می‌کند که برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا با رعایت بهداشت خود و بهداشت تنفسی مناسب قدم بردارند.

وی با اشاره به نقش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری و معالجه کرونا ویروس جدید، خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها کار نمی‌کنند، بلکه در برابر باکتریها مفید هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خاتمه متذکر شد: آنتی‌ بیوتیک‌ها نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان ویروس کرونا جدید استفاده شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین