کد خبر: ۶۴۴۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰

وام ساخت مسکن خریدار ندارد

با وجود آن که سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، سازندگان ضمن تاکید بر کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت آن، تسهیلات فعلی را در جهش تولید مسکن بی اثر می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :

بانک مسکن سقف وام ساخت را در سال جاری از ۱۷۰ به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده که معادل ۴۷ درصد است. مدیرعامل بانک مسکن گفت که این تصمیم در جهت شعار سال مبنی بر جهش تولید اتخاذ شده است.

میزان افزایش تسهیلات ساخت، کمتر از سال گذشته است.

وام ساخت مسکن خریدار ندارد

البته سال گذشته نیز وام ساخت از سقف ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۷۰ میلیون تومان رسید که ۵۴ درصد رشد کرده بود؛ بنابراین میزان افزایش وام در سال جاری کمتر از سال گذشته است؛ در حالی که هزینه های تولید با توجه به رشد قیمت مصالح و آهن آلات به طور محسوسی به خصوص از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ بالا رفت.

با این وجود سازندگان می گویند که مبالغ پرداختی تسهیلات ساخت برای احداث واحد مسکونی​ مناسب است اما مشکل اصلی به نرخ سود و مدت بازپرداخت آن برمی گردد.

آنطور که محمد حسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفته، در سال جهش تولید تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه ای و در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی به ازای هر واحد ۲۵۰ میلیون تومان تعلق می گیرد.

به گفته وی، این تسهیلات در مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۸۰میلیون تومان است.

با این حال ارقام مذکور فقط برای واحدهایی است که در ساخت آن از تکنولوژی های نوین استفاده می شود که درصد چندان بالایی از ساخت و سازهای فعلی را در بر نمی گیرد.

سقف وام ساخت به سازندگان حرفه‌ای ۲۰۰ میلیون تومان است

بر این اساس، سقف وام ساخت به ازای هر واحد را برای سازندگان حرفه ای در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان است.

همچنین به ازای هر واحد به شکل عادی برای تهران ۷۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزارنفر جمعیت ۶۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

با وجود آن که علمداری نرخ سود این تسهیلات را اعلام نکرده، با توجه به نرخ سود سالهای قبل به احتمال زیاد ۱۸ درصد با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله است.

عمده واحدهای در حال ساخت مشمول تسهیلات نیست

سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران و ۱۷۰ میلیون تومانی در شهرستانها برای تولید مسکن کفایت می کند یا خیر، به ایسنا گفت: بانک مسکن این تسهیلات را متناسب با الگوی ساخت در تهران به میزان ۷۵ متر مربع و در شهرستان ها به میزان ۱۰۰ متر مربع اختصاص می‌دهد. این در حالی است که میانگین غالب واحدهای در حال ساخت در تهران ۱۲۰ متر و در شهرستان ها ۱۵۰ متر مربع است؛ بنابراین عمده واحدها از شمول دریافت این تسهیلات خارج می شود.

وی افزود: برای واحدهایی نیز که متناسب با الگوی ساخت، احداث می شود دریافت تسهیلات ساخت تقریباً بلا اثر می شود.

خریداران از انتقال وام ساخت امتناع می کنند

مرتضوی در تشریح علت بی اثر ماندن وام ساخت مسکن گفت: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می‌دهند که از وام ساخت استفاده کنند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران معمولا یا از انتقال وام امتناع می کنند یا تنها بخشی از تسهیلات را متقبل می شوند. بر این اساس سازنده مجبور می شود بازپرداخت بخشی از وام را بر عهده گیرد.

مدت بازپرداخت وام ساخت به ۲۰ سال افزایش پیدا کند

عضو هیئت رئیسه کانون انبوه‌سازان، کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت به حداقل ۲۰ سال را ضروری دانست و گفت: اگر سیستم بانکی واقعاً می‌خواهد به جهش تولید کمک کند باید این دو موضوع مهم را لحاظ قرار دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین