کد خبر: ۶۴۴۷۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵

چه کسانی از کرونا «سود» بردند/قیمت های باور نکردنی کالای بهداشتی

کرونا که آمد به یکباره قفسه داروخانه ها از دستکش و ماسک و محلول های ضد عفونی، خالی شد. و این آغاز بازار داغ این سه قلم کالای بهداشتی در روزهای کرونایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از پیامدهای ناگوار ویروس کرونا، نایاب شدن کالاهای پزشکی و به بهداشتی بود. به طوری که در مدت کمتر از ۴۸ ساعت از ثابت شدن اولین موارد کرونا در کشور، به یکباره شاهد هجوم مردم به داروخانه‌ها برای تهیه ماسک و محلول‌های ضد عفونی و دستکش بودیم.

نگرانی و ترس از مبتلا شدن به کرونا، وضعیت بازار کالاهای بهداشتی روزهای کرونایی را تحت الشعاع خودش قرار داد و باعث گردید بازار سیاه ماسک و دستکش و محلول‌های ضد عفونی، خیلی زود شکل بگیرد.

چه کسانی از کرونا «سود» بردند/قیمت های باور نکردنی کالای بهداشتی

تا قبل از کرونا، کمتر افرادی بودند که سراغ ماسک و دستکش و محلول می‌رفتند، اما بروز این بیماری ناشناخته به یکباره همه معادلات را بر هم ریخت و باعث شد بازار این سه قلم کالای بهداشتی، به شدت تحت تأثیر جو روانی کرونا قرار بگیرد.

در همان روزها بود که وزیر بهداشت، با توجه به وضعیت پیش آمده در تهیه ماسک طبی برای کادر درمان بیمارستان‌ها، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت و نسبت به احتکار اقلام بهداشتی در کشور به شدت گلایه مند شد.

سعید نمکی در این نامه خطاب به رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور، عنوان داشته بود یک شبکه فرصت‌طلب به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰ میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند.

به دنبال این نامه نگاری بود که دستگاه قضائی و پلیس کشور وارد عمل شده و اقدامات قانونی را برای مقابله با سودجویان آغاز کردند.

بر همین اساس، موجی از بازرسی‌ها از انبارهای احتکار این کالاها آغاز شد و سازمان تعزیرات به همراه نیروی انتظامی توانستند اقلام زیادی از انواع ماسک و دستکش و محلول‌های بهداشتی را در گوشه و کنار کشور کشف کنند. به طوری که در تازه‌ترین گزارش، جانشین پلیس امنیت اقتصادی ناجا از شناسایی و پلمب ۵۰۶ واحد صنفی و مرکز توزیع تجهیزات بهداشتی متخلف به همراه کشف بیش از ۲ میلیون انواع تجهیزات بهداشتی در سراسر کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

یعنی با گذشت بیش از ۴۵ روز از اولین گزارش‌های وجود کرونا در کشور، همچنان شاهد کشف انبارهای احتکار این کالاها هستیم. در همین حال، موضوع قیمت این سه قلم کالای بهداشتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی اعتنا بود.

تا قبل از کرونا، هر عدد ماسک بهداشتی حدود ۴۵۰ تومان قیمت داشت و بسته بندی ۵ عددی این ماسک‌ها به قیمت ۲,۰۰۰ تومان در داروخانه موجود بود. همین موضوع برای دستکش و محلول‌های بهداشتی نیز صادق بود.

در حال حاضر و بعد از فروکش کردن بحران کمبود این اقلام بهداشتی، متأسفانه در بحث نظارت بر قیمت‌های این کالاها، آن طور که باید سختگیری وجود ندارد و به نظر می‌رسد، «دسترسی به هر قیمت»، فعلاً در اولویت است.

در مراجعه به تعدادی از داروخانه‌ها، شاهد انواع ماسک و محلول با قیمت‌های مختلف بودیم. یک عدد ماسک از ۵,۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان، عرضه می‌شود. همین محلول‌های بهداشتی نیز با توجه به مقدار وو حجم آنها، با نرخ‌های مختلف عرضه می‌شود.

تا قبل از ماجرای کرونا، ژل ها و محلول‌های ضد عفونی دست که به فراخور حجم و اندازه آنها، قیمت‌های ناچیزی داشتند حالا به چند برابر قیمت‌های قبل از کرونا رسیده است. به طور مثال، یک ژل بهداشتی جیبی که قبلاً ۵,۰۰۰ تومان قیمت داشت، حالا با قیمت ۲۵ هزار تومان در دسترس مردم قرار دارد. البته همین محلول‌ها نیز تا دو سه هفته قبل، کمیاب و نایاب بود. برای همین است که مردم با دیدن این کالاها در داروخانه‌ها، سر از پا نمی‌شناسند و بدون توجه به گران بودن قیمت آنها، فقط می‌خواهند این کالاها را تهیه کنند.

قیمت‌هایی که تا قبل از کرونا، به هیچ عنوان قابل مشاهده نبود. اما، حالا که شرایط ایجاب می‌کند، شاهد فروش این سه قلم کالای بهداشتی به هر قیمتی هستیم و مردم هم فعلاً به دنبال تهیه آنها هستند و شاید بحران کمبود این اقلام بهداشتی، توجه مردم از گرانی آنها را دور کرده است.

بحران کرونا اگر برای مردم و مسئولان با مشکلاتی همراه بوده است، اما برای برخی با «سود» غیر قابل باور همراه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
0
پدر مافیا بالاخص مافیای دارو بسوزه،دزد چوباچراغ ایدبا ارزشتر برد کالا،،مافیای دارو دزد باچراغ مدرک و سمت هایی است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
0
اساسا دولت از سیاست سری که درد نمیکنه چرا دستمال ببندیم پیروی می کند . وقتی شرایط بحرانی است این کالا های حیاتی و مهم و راهبردی باید در اختیار دولت باشد و توزیع آن با برنامه و عادلانه .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین