کد خبر: ۶۴۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

کرونا و مشاغلی که زیرزمینی شدند/از فروش پوشاک در زیرزمین واحد مسکونی تا ارائه خدمات آرایشگاهی در منزل

به رغم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف و مشاغل غیرضرروی، برخی واحدهای صنفی بدون توجه به این مصوبه که هدفش پیشگیری موثر از شیوع بیماری همه‌گیر است، به فعالیت غیرمجاز زیرزمینی در اماکن فاقد استانداردهای لازم روآورده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، "ستاد ملی مبارزه با کرونا" اوایل اسفند پارسال در پی شیوع بیماری کرونا فعال شد و تمامی تصمیمات آن همچون اعلام تعطیلی‌ و توقف فعالیت‌های عمومی از جمله برای اصناف، در حکم مصوبه فراگیر ملی برای همگان در کشور لازم‌الاجراست.

حتی بر اساس مصوبه این ستاد، نشست‌های علنی مجلس شورای اسلامی نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

کرونا و مشاغلی که زیرزمینی شدند/از فروش پوشاک در زیرزمین واحد مسکونی تا ارائه خدمات آرایشگاهی در منزل

"طرح فاصله‌گذاری اجتماعی" از دیگر مصوبات لازم‌الاجرای ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌باشد که با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس عامل بیماری همه‌گیر در سراسر کشور در حال اجراست.

این طرح دارای بخش‌های مختلف است که در یکی از آنها با هدف کاهش تماس‌های فیزیکی میان مردم و توقف رفت و آمدهای غیرضروری، فعالیت اصناف و مشاغلی که کارشان در شرایط جاری فاقد ضرورت می‌باشد ممنوع اعلام شده است.

هرچند بسیاری از کسبه مشاغل غیرضروری از همان ابتدای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با رعایت مفاد آن نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند اما گروهی از کاسبان این نوع مشاغل بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی همچنان به فعالیت در فضاهایی به جز محل رسمی کسب ادامه داده‌اند.

کم‌توجهی برخی کسبه

برخی کاسبان اصناف غیرضروری در سبزوار از جمله آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، فروشگاه‌های شیرینی خانگی، پوشاک و ماهی زینتی و آکواریوم که مشاغل آنها با نیازهای ثانوی شهروندان در ارتباط است، همانند گذشته ولی در زیرزمین ها و حتی منازل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

فعالیتی که علاوه بر نقض قانون، تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب شده و مانعی در راه مهار ویروس کرونا به شمار می‌رود.

ارائه خدمات آرایشگاهی در منزل

مسوول یک آرایشگاه مردانه در سبزوار گفت: فعالیت آرایشگاه‌ها بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری از کرونا تعطیل شده است اما در منزل به مشتریان خود خدمات ارایه می‌دهیم.

وی که خواست نامش عنوان نشود افزود: هنگام آرایش و اصلاح مشتریان از وسایل شخصی آنها استفاده نموده و هنگام فعالیت تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم.

وی ادامه داد: هرچند صنف ما در زمره مشاغل غیر ضروری قرار دارد، اما مراجعه فراوان مشتریان در روزهای عید نشان از ضروری بودن شغل ما در این ایام دارد.

این آرایشگر گفت: بسیاری از شهروندان خواهان ارائه خدمات آرایشگرها هستند به طوری که گاهی در این ایام تا پاسی از شب مشغول پاسخگویی به مشتریان هستیم.

وی همچنین با اشاره به مشخص نبودن پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی افزود: اگر مشاغل خود را تعطیل کنیم و از طرفی این طرح همچنان تمدید شود، چگونه هزینه های زندگی را تامین کنیم؟

فروش پوشاک در زیرزمین واحد مسکونی

یک بانوی فروشنده پوشاک در سبزوار نیز گفت: از سال‌های گذشته به فروش انواع پوشاک زنانه می‌پردازم و چند ماه قبل نیز حدود ۸۰۰ میلیون ریال پوشاک با صدور چک خریداری کردم.

وی افزود: طی یک ماه گذشته بر اثر شیوع کرونا محدودیت هایی برای صنف ما ایجاد شد از این رو فرآیند فروش اجناس را با رعایت موارد بهداشتی به زیرزمین منزل خود انتقال دادم.

وی ادامه داد: تعطیلات سال نو بهترین زمان برای فروش پوشاک است چرا که در هیچ یک از ایام سال تا این حد متقاضی خرید پوشاک وجود ندارد. از طرفی بسیاری از مالکان مغازه ها نیز شرایط موجود را درک نکرده و خواهان اجاره بهای ملک خود در موعد مقرر هستند.

روی‌آوردن ۱۰ درصد صنوف به مشاغل زیرزمینی

رییس اتاق اصناف سبزوار نیز گفت: شیوع بیماری کرونا در ماه پایانی سال که بهترین زمان برای کسب درآمد کسبه بود، موجب رکود اقتصادی برخی واحدهای صنفی شد.

علی کیانی افزود: با شیوع کرونا بیشترین آسیب به اصناف وارد شد و وضع معیشتی بسیاری از آنها دچار مشکل شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد صنوف بطورغیر قانونی به مشاغل زیرزمینی روآورده‌اند، اظهار داشت: برای نمونه آرایشگاه‌های زنانه و مردانه از ۲۴ اسفند تعطیل شده و برخی از آنها به فعالیت زیرزمینی پرداخته‌اند.

وی گفت: صاحبان مشاغل خدماتی و تعمیرات لوازم خانگی نیز برای ارائه خدمات می‌توانند با ابزار کار خود وارد منازل شوند، همچنین برخی مشاغل شامل مکانیکی، صافکاری، تراشکاری، باتری فروشی و آپاراتی نیز نوبت بندی شده است.

کیانی افزود: برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا از مردم تقاضا داریم مدتی تحمل کنند و سراغ کسبه و مشاغل غیرضروری نروند.

وی ادامه داد: در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که منجر به تمدید تعطیلی بسیاری از صنوف شده، مطالبه اصناف از دولت توجه به رفع مشکلات مالیات، خودداری بانک‌ها از برگشت زدن چک، مهلت در پرداخت عوارض شهرداری و حق بیمه فعالان صنفی است.

برخورد با تجارت زیرزمینی

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز گفت: تعطیلی اصناف غیرضروری مصوبه ملی است و واحدهای صنفی جهت حفظ سلامتی جامعه، موظف به رعایت آن هستند.

علی امید بخش افزود: با اصنافی که به صورت غیر قانونی در مکانی غیر از واحد صنفی خود به ارائه خدمات بپردازند سختگیرانه برخورد می شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط اولویت کشور، سلامت مردم است ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده مشاغل زیرزمینی با سامانه تلفنی ۱۲۴ تماس برقرار کنند تا بازرسان این اداره با هماهنگی پلیس نظارت براماکن و دستگاه قضایی ضمن برخورد قانونی مانع ادامه این فعالیت ها شوند.

وی گفت: هم اکنون ۲۵ تیم بازرسی و نظارت اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار به صورت مستمر بر فعالیت واحدهای مختلف صنفی نظارت دارد و با تخلفات برخورد می‌کند.

طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت اغلب واحدهای صنفی به جز فروشگاه‌های زنجیره‌ای مایحتاج مردم، سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، مراکز فروش محصولات پروتئینی، میادین میوه و تره‌بار، فروش لبنیات، نانوایی‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی، محدود یا تعطیل شده است.

۱۷ هزار واحد صنفی زیرپوشش ۴۱ اتحادیه در سبزوار فعالیت دارد. این شهرستان در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین