کد خبر: ۶۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

قرنطینه و ناگهان ترافیک

دیروز همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، معابر شهری پایتخت با انبوه ترددکنندگان روبه‌رو شد.
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه می‌شد حدس زد که ترافیک 16فروردین نسبت به 2هفته گذشته تغییر محسوسی داشته باشد اما این حجم بالای ترافیک با اتمام تعطیلات نوروزی، خیلی قابل پیش‌بینی نبود.‌ با آغاز روزهای کاری سال 99، ترافیک تهران یکباره از بزرگراه‌ها و معابر شهری سر برآورد. نه هشدار جدی از سوی پلیس و نهادهای ناظر و مجری قانون داده شده بود و نه با کسی هم برخورد شد. مترو و اتوبوس هم که به روال سابق مشغول کار شدند تا بیم آن برود که روزهای آینده سطح شهر شلوغ باشد. به همین راحتی غول ترافیک از میان خیابان‌های تهران به پا خواست تا بهترین کمک برای ویروسی باشد که عاشق تجمع و ازدحام است.

نگرانی معاون وزیر

در نخستین روز بعد از تعطیلات رسمی نوروز تهران میزبان انبوهی از شهروندانی بود که به روال سابق می‌خواستند کار خود را از سر بگیرند. این بی‌مبالاتی تا آنجا ادامه یافت که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت از این موضوع ابراز نگرانی کرد چراکه این افراد می‌توانند ویروس کرونا را به منزل یا محل کار انتقال دهند.

قرنطینه و ناگهان ترافیک

درصورتی که اصناف کشور زمانبندی شده باید به‌کار خود ادامه دهند. ادارات دولتی نیز قرار است با یک سوم نیروها کار خود را پی بگیرند. اما ادارات خصوصی و مغازه‌های مورد نیاز مردم به روال سابق باز هستند و این همانی است که ویروس کرونا می‌خواهد. اگرچه 50 روزی می‌شود که مدارس و دانشگاه‌های کشور تعطیل شده‌اند اما فعالیت برخی از ادارات، شرکت‌ها، واحدهای تولیدی و حتی بانک‌ها از 16فروردین آغاز شد.

کدام ناظر؟

سهم نظارت‌کنندگان در اجرای قرنطینه کرونا تا آن حد کم شده که بزرگ‌ترین نهاد ناظر بر امور کشور نیز از دیروز آغاز به‌کار کرد؛ حال آنکه رئیس این نهاد خود یک بیمار کرونایی محصور در قرنطینه است. مجلس طی هفته‌های پایانی سال گذشته در کوران بررسی لایحه بودجه 99کشور تعطیل شد اما فعالیت‌های برخی نماینده‌ها در روزهای نوروز موجب شد کرونا سراغ آنان نیز بیاید.

افزایش تردد در بزرگراه‌ها

دیروز مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فاتب از افزایش حجم تردد خودروها در بزرگراه‌های پایتخت خبر داد. سرهنگ محمد رازقی رئیس این مرکز اظهار کرد: با توجه به شروع کار بخشی از ادارات، شرکت‌ها و مراکز کار افزایش حجم تردد خودروها را نسبت به روزهای گذشته در سال‌جاری شاهد بوده‌ایم. از سویی در ورودی‌های پایتخت یعنی معابر و بزرگراه‌هایی همچون بسیج، جنوب به شمال نواب، امام علی، همت، حکیم، جاده مخصوص کرج و بزرگراه شهید لشکری افزایش حجم تردد گزارش شد. این در شرایطی رخ داد که در روز 13فروردین نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته کاهش 95درصدی تردد خودروها را شاهد بودیم اما گویا دیروز همه‌‌چیز به روز اول شیوع برگشت. همچنین مجموع جاده‌های منتهی به تهران شاهد ترددهای میلیونی وسایل نقلیه‌ای بود که به تهران می‌آمدند و می‌آیند.

پیشنهاد عضو شورا

یک عضو شورای شهر تهران روز گذشته و همزمان با افزایش ترافیک در معابر شهری پایتخت طی نامه‌ای به شهردار تهران برخی پیشنهادهای خود را برای بهبود وضع موجود ارائه کرد. حجت نظری در این نامه نوشت: طرح ترافیک تهران باید تا پایان بیماری معلق شود این در شرایطی است که درصورت باقی ماندن طرح، بیشتر تردد‌کنندگان شهری مجبور به استفاده از وسایل نقلیه عمومی خواهند شد و باید جلوی این رویه گرفته شود. نظری همچنین نوشت: باید ورودی و خروجی‌های مترو نیز جداسازی شود و در معبر شهری نیز سهم بیشتری به عابر پیاده داده شود تا ترددها به شکل کلی با فاصله صورت گیرد.

توقف زنجیره؛ مسیر یکطرفه

روند شیوع ویروس کرونا براساس آنچه پزشکان و محققان می‌گویند باید با توقف زنجیره انتقال متوقف شود و تنها قرنطینه خانگی برای این مهم مؤثر است. در عین حال عملکرد دوگانه باز بودن بیشتر محل‌های کار و «شعار بی‌پشتوانه در خانه بمانیم» موجب موجی نو از شیوع کرونا در کشور و البته تهران به عنوان بزرگ‌ترین میزبان این ویروس در کشور شد و احتمالا خواهد شد. این در حالی است که روز پنجشنبه که سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به آغاز به‌کار فعالیت واحدهای تولیدی در ایران هشدار داده و نوشته بود که هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تأیید نباشد شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

پرترافیک‌ترین خیابان‌های 16فروردین

ترافیک صبحگاهی شنبه (١٦ فروردین) پایتخت در مسیرهای غرب به شرق و جنوب به شمال مشاهده شد و اوج ترافیک صبحگاهی از ساعت ۷:۴۵ آغاز شد و در ساعت ۸:۴۵ به پایان رسید. در این بین بیشترین ترافیک در مسیرهای غرب به شرق و‌ جنوب به شمال مشاهده شده است. اوج ترافیک صبحگاهی امروز شنبه برابر با ۴۳کیلومتر طول صف ترافیک بود؛ اگرچه نسبت به متوسط شنبه‌های اسفند‌ماه ۱۳۹۸ حدود 33 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محورهایی که درگیر ترافیک سنگین صبحگاهی بودند، عبارتند از:

خیابان انقلاب، مسیر شرق به غرب از میدان امام حسین(ع) تا حقوقی و مسیر غرب به شرق از میدان انقلاب تا دانشگاه
خیابان آزادی مسیر غرب به شرق از شهیدان تا نواب و در ادامه از نوفلاح تا میدان انقلاب
بزرگراه آبشناسان مسیر غرب به شرق از ستاری تا اشرفی اصفهانی
جنوب به شمال تونل توحید
غرب به شرق بزرگراه علامه جعفری از شقایق تا کاشانی
بزرگراه زین‌الدین مسیر شرق به غرب
بزرگراه شهید همت مسیر غرب به شرق
جنوب به شمال کندروی نواب از قزوین تا امام خمینی(ره) و تندروی همان بزرگراه
بزرگراه شهید همت مسیر شرق به غرب از یادگار امام تا گاندی
خیابان امام خمینی(ره) از امیرکبیر تا میدان امام خمینی(ره)
جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع)
غرب به شرق بزرگراه حکیم از ستاری تا تونل رسالت
غرب به شرق جانبازان
غرب به شرق جلال‌آل‌احمد
شرق به غرب خیابان دماوند
شرق به غرب بزرگراه شهید سلیمانی
جنوب به شمال بزرگراه صیاد شیرازی

حمل و نقل عمومی تقاضا محور است

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: شواهد نشان می‌دهد از صبح شنبه 16فروردین با آغاز فعالیت شرکت‌ها و ادارات تعداد مسافران در برخی از خطوط زیادشده است. در خطوط بی‌آرتی مرکزی این موضوع مشهودتر بود و به هرحال درصورت تقاضا باید به شهروندان خدمات ارائه شود. حمل ونقل عمومی تقاضا محور است و فراکرونایی هم که به آن نگاه کنیم، براساس تقاضا سرفاصله حرکت با توجه به تعداد مسافران تنظیم می‌شود. شهروندان محترم باید توجه کنند که طی مدت اخیر 40نفر از همکاران ما به کرونا مبتلا شده‌اند و متأسفانه از این بین 2نفر از رانندگان اتوبوس فوت شده‌اند. بنابراین باید همچنان در خانه ماندن را به تردد در شهر ترجیح داد.

مترو نیازمند همکاری شهروندان

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران: از دیروز (16فروردین) حرکت قطارها در مسیرها به حالت عادی خود بازگشته و به جز ازدحام اول صبح که آن هم به ندرت اتفاق افتاده قطارهای ما تقریباً خالی از مسافر تردد می‌کنند. حداکثر سرفاصله حرکت قطارها در متروی تهران 3.5دقیقه است که اکنون بر همین اساس در حال ارائه خدمت به شهروندان تهرانی هستیم. در بازه زمانی پیش از شیوع ویروس کرونا یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌شد و اگر بخواهیم به همان روال گذشته جابه‌جایی مسافر بازگردیم نیازمند همکاری مسافران هستیم. برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایستگاه‌های مترو رعایت فاصله اجتماعی در آسانسورها، پله برقی و همچنین زمان سوار و پیاده شدن قطارها الزامی است. از شهروندان تقاضا داریم تا در زمان استفاده از قطارهای مترو از ماسک استفاده کرده و برای کاهش احتمال شیوع این ویروس از خرید کردن از دستفروشان نیز پرهیز کنند. اما درخصوص ازدحام مسافر در ایستگاه صادقیه هم گفت: قطارهای خط ۵ بعضاً تا ۲ هزار نفر مسافر جابه‌جا می‌کنند که وقتی این حجم از مسافر در ایستگاه صادقیه وارد خط ۲ می‌شوند باعث ایجاد ازدحام خواهد شد که سعی می‌کنیم از طریق ایجاد تغییرات در سرفاصله حرکت قطارها آن را مدیریت کنیم. ظرفیت قطارهای درون شهری ما تقریباً نصف ظرفیت قطارهای خط ۵ است و ورودی مسافر با حجم زیاد باعث می‌شود خط ۲ عملاً نتواند در بین مسیر پذیرش مسافر چندانی داشته باشد. در شرایط موجود مسافران باید اجازه بدهند تا قطارهای بعدی که خالی وارد ایستگاه می‌شوند اقدام به پذیرش مسافر کرده تا از ازدحام در قطارها جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین