کد خبر: ۶۴۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲

انتقال جنجالی یوزپلنگ‌های پردیسان به سمنان

یوزهای پارک پردیسان در حالی امروز (۱۷ فروردین ماه) به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست در حال انتقال به سمنان هستند که جزییات این اقدام از جمله چگونگی انتقال، مکان دقیق انتقال و ... هنوز اعلام نشده و مشخص نبوده است و تجربه تلف شدن چند گور ایرانی در مسیر انتقال از منطقه توران به پارک ملی کویر، نگرانی جمعی از فعالان محیط زیست دراین باره را دو چندان کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای اخیر خبرها و فیلم‌هایی از تلاش برای بیهوش کردن «دلبر» - یوز ماده‌ای که در پارک پردیسان و در اسارت زندگی می‌کند - منتشر شده است. هدف از بیهوش کردن این یوز انجام معاینات دوره‌ای عنوان شده است اما بر اساس فیلم‌های منتشره در شبکه های اجتماعی پس از ساعت‌ها تعقیب و گریز تیم بیهوش کننده با یوزپلنگ، اعضای تیم موفق به این کار نشدند و در عین حال استرس زیادی نیز به این حیوان ارزشمند وارد کردند.

از سویی دیگر سایت دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران اعلام کرده است که «هدف از بیهوشی، زنده‌گیری حیوان و انتقال به مکانی دیگر در راستای پروژه تکثیر در اسارت یوزها است همچنین تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد امروز (17 فروردین) باکسی غیر استاندارد برای انتقال یوزها وارد پردیسان شده است.»

انتقال جنجالی یوزپلنگ‌های پردیسان به سمنان

سازمان محیط زیست علت تعقیب«دلبر» را انجام معاینات اعلام کرد و شهاب‌الدین منتظمی –مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش این سازمان– در گفت و گو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفته بود که طی روزهای پایانی اسفند «دلبر» نیاز به معاینه دوره‌ای داشته است و به همین دلیل با هماهنگی بیمارستان دامپزشکی تهران تیمی تخصصی به سایت پردیسان آمدند تا این اقدام صورت گیرد اما طی ساعات اخیر خبری در سایت این سازمان به نقل از منتظمی منتشر شده است که نشان می‌دهد اگر روند بیهوشی امروز به درستی صورت گیرد یوزهای پردیسان به مکانی دیگر منتقل خواهند شد.

انتقال یوزهای پارک پردیسان به مکانی دیگر برای تکثیر در اسارت همواره مخالفان و موافقانی داشته است بنابراین انتظار می رفت سازمان حفاظت محیط زیست با برگزاری نشست با کارشناسان و متخصصان این مهم بیش از پیش به تبیین اهداف انتقال یوزهای ایرانی و تدابیر اندیشیده شده برای انتقال ایمن این گونه بپردازد.

نکته دیگر اینجاست که چنین اقدامی نیاز به اخذ مجوزهای لازم را از سازمان دامپزشکی پیش از اقدام به انتقال دارد اما تصویر نامه‌ای از کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست – مبین آن است این سازمان امروز همزمان با انتقال یوزها از دامپزشکی استان تهران خواسته است که مجوزهای لازم برای حمل حیوانات از پارک پردیسان به استان سمنان صادر شود.

از سوی دیگر پیام محبی – رییس بیمارستان دامپزشکی تهران - سرپرست تیمی است که قرار بوده چند روز پیش «دلبر» را بیهوش کنند. او می‌گوید: تیمی متخصص از بیمارستان دامپزشکی به همراه چندین دامپزشک از سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام معاینه اقدام به بیهوشی حیوان کردند که این کار با موفقیت انجام نشد و قرار شد که در زمان دیگری مجدد این اقدام صورت گیرد.

او همچنین می‌گوید: درجریان اتفاقاتی که امروز در پردیسان برای بیهوش کردن و انتقال یوزها صورت گرفته است، نیست.

سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این نیز پروژه انتقال گورخرها به پارک ملی کویر را اجرایی کرده بود که متاسفانه در این اقدام پنج راس گورخر تلف شدند و تعدادی دیگر از آن‌ها کمی بعد از استقرار از محوطه قرنطینه فرار کردند. تجربه ناموفق انتقال گور ایرانی نگرانی‌هایی را در ذهن متخصصان و فعالان حوزه محیط زیست درمورد انتقال یوزپلنگ‌هایی ایجاد کرده است؛ گونه‌ای که به شدت در معرض خطر انقراض است.

این در حالی است که کارشناسان حیات وحش همواره امیدوار بوده اند که با استفاده از سه یوز پارک پردیسان بتوانند قدمی در جهت جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند بردارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین