کد خبر: ۶۴۵۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵

استنشاق هوای آلوده موجب افزایش وزن می‌شود

مطالعه جدید نشان می دهد افراد جوان قرارگرفته در معرض میزان بالاتر آلودگی اُزن دارای تنوع میکروبیومی کمتر و گونه های بیشتر باکتری های مرتبط با چاقی و بیماری هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

«تانیا آلدرت»، پژوهشگر ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «ما براساس مطالعات قبلی می‌دانیم که آلودگی هوا عامل بروز مشکلات بسیاری برای سلامت است. نتیجه حاصل از مطالعه ما نشان می‌دهد که برخی از این تأثیرات ناشی از تغییرات در روده هستند.»

طبق گزارش منتشرشده اخیر، آلودگی هوا در جهان موجب مرگ سالانه ۸.۸ میلیون نفر می‌شود که این رقم بیشتر از مرگ افراد به خاطر سیگار یا جنگ است.

استنشاق هوای آلوده موجب افزایش وزن می‌شود

مطالعات قبلی این تیم تحقیق نشان داده است که آلودگی هوا می‌تواند بر توانایی بدن در تنظیم قندخون تأثیر گذاشته و ریسک چاقی را افزایش دهد. تحقیق دیگری هم نشان داده است که مراجعه به اورژانس به خاطر مشکلات گوارشی در روزهای با میزان بالا آلودگی هوا بیشتر می‌شود و افراد جوانی که بیشتر در معرض آلاینده‌های ترافیکی قرار دارند با ریسک بیشتر ابتلاء به بیماری کرون روده مواجه هستند.

تیم تحقیق به منظور بررسی شرایط روده در زمان آلودگی هوا، نمونه مدفوع ۱۰۱ فرد بزرگسال را در کالیفرنیا جنوبی بررسی کرد.

از بین تمام آلاینده‌های اندازه گیری شده، اُزن دارای بیشترین تأثیر بر روده بود همچنین افرادی که بیشتر در معرض آلودگی اُزن بودند دارای تنوع کمتری از باکتری‌های ساکن در روده شأن بودند.

آلدرت در ادامه می‌افزاید: «این مسئله مهم است چراکه تنوع کمتر باکتری‌ها با ریسک چاقی و دیبات نوع۲ مرتبط است.»

در مجموع محققان ۱۲۸ گونه باکتری تحت تأثیر افزایش قرارگیری در معرض اُزن را شناسایی کردند. برخی از این باکتری‌ها بر ترشح انسولین، هورمون مسئول هدایت قند به سوی ماهیچه‌ها برای تبدیل شدن به انرژی، تأثیر دارند. برخی گونه‌های دیگر می‌توانند متابولیت های نظیر اسیدهای چرب تولید نمایند که به حفظ انسجام سد روده و کاهش التهاب کمک می‌کند.

آلدرت در این باره عنوان می‌کند: «اُزن احتمالاً موجب تغییر محیط روده به نفع برخی باکتری‌ها می‌شود که می‌توانند پیامدهای برای سلامت داشته باشند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین