کد خبر: ۶۴۵۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

کاهش وزن در پاندمی کرونا کار درستی است؟

یک کارشناس علوم تغذیه، با بیان اینکه افراد در شرایط پاندمی یک بیماری باید سعی کنند وزن زیادی از دست ندهند، گفت: افرادی که در این روزها کاهش وزن عجیب به خودشان تحمیل می کنند، فقط بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می گیرند.
کاهش وزن در پاندمی کرونا کار درستی است؟
آفتاب‌‌نیوز :

امیرحسین خلخالی راد با اشاره به باورهای غلط درباره بیماری کرونا، اظهار کرد: این روزها مردم با داستان گرمی و سردی درگیر هستند؛ در واقع می گویند کرونا طبع سرد دارد و اگر گرمی بخوریم به کرونا مبتلا نخواهیم شد.

وی تصریح کرد: مصرف مواد غذایی دارای طبع گرم به درمان یا پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک نمی کند لذا مردم این باور را کنار بگذارند.

این کارشناس علوم تغذیه، سیستم ایمنی بدن را برخوردار از یک تعداد مشخص سرباز دانست و افزود: این سربازان باید در قلمرو خود آماده پاسخگویی به تهاجمات باشند یعنی می توانیم به سیستم ایمنی بدن آماده باش دهیم، یعنی این امکان را ایجاد کنیم که بتواند در شرایط خاص عملکرد بهتری داشته باشد.

خلخالی راد، با بیان ابنکه افراد در شرایط پاندمی یک بیماری باید سعی کنند وزن زیادی از دست ندهند، گفت: افرادی که در این روزها کاهش وزن عجیب به خودشان تحمیل می کنند، فقط بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می گیرند.

وی تعادل کالری را موجب درست عمل کردن سیستم ایمنی دانست و عنوان کرد: اگر قرار است کاهش وزن داشته باشیم باید همراه با افزایش فعالیت فیزیکی باشد.

این کارشناس علوم تغذیه، با تاکید بر لزوم دریافت پروتئین با کیفیت به ویژه در روزهای کرونایی، یادآور شد: هر فرد در طول روز علاوه بر اینکه باید متناسب با نیاز بدنش پروتئین مصرف کند، باید این پروتئین با کیفیت باشد.

وی نیاز بدن به پروتئین را معادل ۱.۴ تا ۱.۶ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن دانست و ادامه داد: ۷۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن باید از پروتئین حیوانی تامین شود و منابع پروتئین حیوانی شامل شیر، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. این میزان پروتئین کمک می کند تا سیستم ایمنی در مقابل پاندمی شرایط بهتری داشته باشد.

خلخالی راد، با تاکید بر لزوم تامین ریزمغذی ها در کنار دریافت انرژی کافی، خاطرنشان کرد: اگر اصول تغذیه ای را رعایت کنیم در تامین ۳۳ ریزمغذی مهم دچار مشکل نمی شویم، اما اگر کمبودهای زمینه ای داشته و دچار فقر آهن و روی و کمبود ویتامین D باشیم، حتما در پاندمی فعلی به مشکل بر می خوریم.

این کارشناس علوم تغذیه، با بیان اینکه ویتامین C از طریق مرکبات دریافت می شود، گفت: این ویتامین بسیار فرار است و لذا در هنگام مصرف مرکبات باید کمترین قطعه کردن اتفاق بیفتد تا هدررفت ویتامین نداشته باشیم. در صورت مصرف مکمل C نیز می توانیم روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم به صورت قرص جوشان دریافت کنیم.

وی خواستار دریافت سلنیوم مورد نیاز بدن به صورت مکمل شد و اظهار کرد: معمولا منیزیم را از طریق غذا دریافت می کنیم و کمبود کمی اتفاق می افتد، اما در صورت وجود کمبود، مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم کفایت می کند.

خلخالی راد، میزان مصرف ویتامین D را متناسب را کمبود بدن دانست و یادآور شد: نیاز بدن انسان دریافت روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D است، اما در شرایط فعلی که با شیوع کرونا مواجه هستیم، دریافت روزانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد توصیه می شود. همچنین افرادی که از وضعیت این ویتامین در بدن خود خبر ندارند، می توانند یک پرل ۵۰ هزار به صورت ماهانه استفاده کنند.

وی با اشاره به کمبود زیاد آهن در بانوان، عنوان کرد: متاسفانه فقر آهن نادیده گرفته می شود، اما اگر دچار فقر آهن هستید حتما باید مکمل مصرف کنید و مصرف آن را کنار نگذارید، زیرا فقر آهن با غذا اصلاح نمی شود.

این کارشناس علوم تغذیه، کاهش تراکم مو و بی کیفیت شدن ناخن را یکی از علامت های کمبود «روی» دانست و اضافه کرد: کمبود «روی» در بیماری ها خودش را نشان می دهد لذا مصرف مکمل «روی» در کنار ویتامین های گروه B و C موثر است. البته در روزهای کرونایی مصرف روزانه ۱۵ تا ۲۵ میلی گرم «روی» توصیه می شود، اما در صورت وجود یک رژیم غذایی متعادل و متنوع نیازی به مکمل نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین