کد خبر: ۶۴۵۴۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
شیوع کرونا در تهران به مرحله پاندمی رسیده

افزایش شیوع کرونا در «تهران»/ رشد ۳۵ درصدی مراجعان سرپایی

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به افزایش آمار شیوع ابتلا به کرونا، گفت: کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی نمودار شیوع بیماری در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم. مردم انتظار دارند برنامه‌های حمایتی زودتر آماده شوند و به سرعت به جامعه تزریق شود تا حداقل دغدغه‌هایشان کاهش یابد.
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران از تمامی گروه‌های درمانی که با رشادت و جانفشانی یک حماسه آفرینی را خلق کردند، تشکر و قدردانی کرد.

وی شرایط مقابله با بیماری کرونا در تهران را کاملا متفاوت خواند و افزود: جمعیت پایتخت نسبت به یک استان مشابه، ۳ الی ۴ برابر است و بالاترین تراکم جمعیتی را دارد. حاشیه شهرها نیز در تحمیل بار بهداشتی و درمانی به استان تهران نقش اساسی دارند؛ از طرفی پیش از این بحران پایتخت روزانه میزبان بالغ بر ۱ میلیون شهروند شناور بود.

افزایش شیوع کرونا در «تهران»/ رشد ۳۵ درصدی مراجعان سرپایی

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در خصوص آمار مبتلایان در روزهای اخیر، عنوان کرد: تعداد مراجعین سرپایی با علائم بالینی ۳۵ درصد، در بخش‌های عادی ۲۸ درصد و در بخش‌های ویژه ۱۵ درصد رشد داشته است؛ البته میزان ترخیص در روزهای اخیر کم شده؛ چراکه الگوی مراجعین در تهران در حال تغییر است.

زالی با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلاء به بیماری کرونا در تهران، افزود: ما نه تنها به مرحله ثبات کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه آمار شیوع رو به افزایش است. کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.  ما بر اساس میزان مداخله در کاهش تردد شهری می‌توانیم نسبت به مدیریت این ویروس اظهارنظر کنیم، اما نکته قابل ذکر اینکه کووید ۱۹، درمان قطعی و واکسن ندارد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی سه راهکار ارائه داده است، اولین راه مقابله، پیشگیری و پیدا کردن مظنونین به بیماری است که ما نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم، چون امکاناتش را نداریم.

زالی افزود: راه دوم، غربالگری بیماری است که از طریق سامانه ۴۰۳۰ این مورد عملیاتی شده است و با توجه به جمعیت شهر تهران که دو یا سه برابر استان‌های دیگر است؛ تنها راه غربالگری منطقی، ارتباط با این سامانه است. لطفا هموطنان همکاری کنند. الان فرصت خوبی است اطلاعات هموطنان در سامانه سیب ثبت شود. این همکاری در ایزولاسیون به ما کمک می کند.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه‌سازی بعد از ترخیص در برخی موارد، عنوان کرد: بالغ بر ۱۰ هزار تخت نقاهتگاهی در تهران وجود دارد و پرستار و پزشک مستقر هستند و افرادی که برای قرنطینه کردن به هر دلیلی نمی‌توانند در خانه خود باشند، می‌توانند از این نقاهتگاه ها استفاده کنند.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر کمبود تخت در استان تهران نداریم، اما اگر موج ابتلا افزایش یابد، نیروهای درمانی که مهمترین بحث این بحران است و از ابتدای اسفند جسم و روح شان درگیر این فعالیت فزاینده است، فرسوده می‌شوند.

زالی افزود: در خصوص ماسک باید گفت ویروس کرونا سنگین است و ماسک‌های جراحی در شرایط عادی و حتی ماسک دست دوز هم قابل استفاده است و می‌توان با قرار دادن دستمال کاغذی داخل ماسک، نفوذ پذیری ویروس را کاهش داد؛ البته در بخش‌های درمانی توصیه بر استفاده از ماسک N ۹۵ است.

وی تصریح کرد: در مناطق آزاد و بیرون هم اگر دسترسی به ماسک بود استفاده کردن آن بهتر از استفاده نکردن آن است. شستن و اتو زدن ماسک برای مردم به منظور استفاده در فضاهای غیر شلوغ و عادی هم اقدام مؤثری است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران افزود: ویروس کرونا سنگین است و روی هوا نمی‌ماند، اما بر اثر عطسه و سرفه تا ۷ متر به سطوح می‌چسبد. مطالعات نشان می‌دهد، تهویه فضای فیزیکی در زدودن ویروس تاثیرگذار است.

زالی به اهمیت تخصیص یک بسته درمانی درست و دقیق اشاره کرد و افزود: در این بسته بخش مهمی از پروتکل درمان داروست. در موارد خفیف دارو اساسی توصیه نمی‌کنیم اما در موارد متوسط تا شدید مصرف دارو توصیه می‌شود. از طرفی چون هنوز هیچ داروی درمان قطعی و منحصر به این بیماری در هیچ جای دنیا تولید نشده است، از داروهای موجود ضد مالاریا، ضد التهاب، درمان آنفلوآنزا و درمان ابولا استفاده می‌شود.  هنوز هیچ مقاله روشنی مبنی بر تاثیر این داروها در پیشگیری از کرونا منتشر نشده است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران در خصوص وضعیت تولید داروهای مورد نیاز در کشور، ادامه داد: هنوز زنجیره تولید در کشور به حدی نرسیده که نیاز داخلی برطرف شود، البته اگر تولیدات هم داشته باشیم مستغنی از واردات نیستیم.

زالی ادامه داد: افراد بالای ۷۵ سال با بیماری زمینه‌ای در ۱۵ درصد موارد مجدد به کرونا مبتلا می‌شوند. طبق بیانیه رسمی سازمان بهداشت جهانی، آخرین جایی که در کنترل اپیدمی باید باز شود، مدارس و دانشگاه هاست.

وی در خصوص مادران باردار عنوان کرد: انتقال عمودی این بیماری از مادر به جنین بسیار نادر است؛ البته این موضوع در حد همین مطالعات جسته گریخته اولیه است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: مردم انتظار دارند برنامه‌های حمایتی زودتر آماده شوند و به سرعت به جامعه تزریق شود تا حداقل دغدغه‌هایشان کاهش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
2
شما خیلی هم فرمانده نیستی بزرگوار در همین شهر تهران از میدان امام حسین (ع) به پایین تقریبا تمامی فعالیتهای عادی مردم جریان دارد و در پارک ها کودکان و جوانان در حال ورزش کردن و بازی هستند.
از میدان خراسان به پایین وضع بدتر است مصرف کنندگان مواد مخدر به راحتی و در میان کودکان مشغول استفاده از مواد مخدر هستند و اغذیه فروش و ها و مغازه های دیگر همچنان باز هستند البته شاید شما ساکنین این محله ها که از زحمتکش ترین افراد جامعه هستند رو جزو مردم نمی دانید و تقریبا فراموش شده هستند
شعار بس است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین