کد خبر: ۶۴۵۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز در شهر تاریخی

بازداشت ۵ نفر در سرابکلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از بازداشت پنج نفر به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز در شهر تاریخی سرابکلان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالمالک شنبه زاده اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین همزمانی ایام تعطیلات نوروز متاسفانه تعدادی از ساکنین روستا از این فرصت استفاده کرده و نسبت به انجام ساخت‌و‌ساز در آن محوطه اقدام کردند.

وی عنوان کرد: با اعلام شکایت این اداره کل و ارائه مدارک و مستندات و با دستور دادستان شهرستان سیروان و اقدامات حقوقی و حفاظتی، از ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محوطه تاریخی سیروان جلوگیری و پنج نفر از متهمان بازداشت شدند.

بازداشت ۵ نفر در سرابکلان

شنبه زاده گفت: همچنین موضوع در شورای تأمین امنیت شهرستان سیروان مطرح و مصوب شد که از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این محوطه جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام یادآور شد: شهر تاریخی سیروان در ۶۰ کیلومتری مرکز استان، مرکز ایالت ماسبذان و یکی از دو شهر مهم دوره ساسانی و اسلامی استان ایلام است که این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ با توجه به پیگیری‌های مکرر و متعدد از طریق وزارت خوشبختانه با درخواست تأسیس و ایجاد پایگاه پژوهشی شهر تاریخی سرابکلان موافقت شد، با توجه به ایجاد این پایگاه انجام تمامی امورات پژوهشی، کاوش و… باید از طریق این پایگاه انجام گیرد که تا به حال در انجام این امر خطیر موفق بوده است.

۳۰ فقره پرونده قضایی در سرابکلان

وی افزود: برای حفاظت از این اثر تاریخی و مهم علاوه بر استفاده از پتاسیل انجمن‌های افتخاری میراث فرهنگی، گشت‌های مستمر نیروهای یگان حفاظت این اداره کل و همچنین نیروهای مستقر در اداره سیروان در انجام این امر مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام تصریح کرد: با وجود انجام اقدامات ذکر شده در صورت مشاهده هر گونه تخلف از ضوابط و قوانین مربوط به میراث فرهنگی در اسرع وقت با جمع آوری مدارک و ادله، مرتکبین به مراجع قضایی و قانونی خواهند شد.

وی با بیان اینکه شهر تاریخی سیروان در روستای سرابکلان قرار دارد لذا اقدامات حفاظتی و حقوقی مناسب در این روستا به عمل آمده است، ادامه داد: در این راستا بالغ بر تعداد ۳۰ فقره پرونده قضایی در مراجع مربوطه رسیدگی و یا در جریان پیگیری قضایی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین