کد خبر: ۶۴۵۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

کمالوندی: بنای ما در غنی‌سازی رسیدن به یک میلیون سو است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: درحوزه تحقیق و توسعه به خصوص غنی سازی هر نوع و تعداد سانتریفیوژ را می‌توانیم بسازیم و چند تا از سانتریفیوژهای ما به فازی رسیده که می‌توانیم آن‌ها راصنعتی کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز کمالوندی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه به خصوص غنی سازی عملاً هر نوع و تعداد سانتریفیوژ را می‌توانیم بسازیم و چند تا از سانتریفیوژهای ما به فازی رسیده اند که می‌توانیم آن‌ها را صنعتی کنیم، گفت: در حوزه فنی هیچ محدودیتی نداریم و هر نوع تحقیق و توسعه‌ای که نیاز داشته باشیم در داخل برجام می‌توانیم انجام دهیم.

سخنگوی انرژی اتمی افزود: انواع سانتریفیوژ جدید را می‌توانیم تولید کنیم و ظرفیت تولید ما الان برابر با قبل از برجام است و چند تا از سانتریفیوژهای ما به فازی رسیده اند که می‌توانیم آن‌ها را صنعتی کنیم.

کمالوندی: بنای ما در غنی‌سازی رسیدن به یک میلیون سو است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وی با بیان اینکه ظرفیت تولید روزانه ۶۰ سانتریفیوژ پیشرفته را داریم گفت: با وضعیت فعلی ما در غنی سازی قطعاً تولید بالای ۲۵۰ هزار سو قابل تحقق است، اما بنای ما این است که به یک میلیون سو برسیم.

کمالوندی با بیان اینکه تحریم برای این است که مانع پیشرفت کشور شوند، درباره ساخت نیروگاه ۲ هم گفت: نیروگاه ۲ تا یک سوم پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۴ ساخته خواهد شد و با فاصله ۲ سال کار نیروگاه سوم نیز آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه به علت شیوع کرونا و دستور رئیس جموری معرفی و رونمایی از ۱۲۲ دستاورد هسته‌ای به تعویق افتاد افزود: این دستاوردها به حوزه‌های پزشکی و صنعت و انرژی مربوط می‌شوند از جمله تعدادی رادیو داروی جدید که در حوزه سرطان کاربرد دارند یا پیشران هسته‌ای که در زیردریایی‌ها و کشتی‌ها مورد استفاده دارد و لیزرهایی با توان بالا و متوسط که کاربرد صنعتی دارد.

وی حوزه ترکیبات ایزوتوپی دوتره را حوزه جدیدی در دنیا دانست و افزود: حدود ۴۲ ماده دوتره هم تولید شده که با موارد قبل که ساخته ایم تعدادشان در مجموع ۱۵۰ نوع دوتره می‌شود که مورد استفاده دارویی و تحقیقاتی دارد و ما در این حوزه جزو چهار و پنج کشور دنیا هستیم و صادرات هم داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین