کد خبر: ۶۴۵۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹

دولت افغانستان ۱۰۰ نفر از زندانیان طالبان را آزاد کرد

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه ۸ آوریل از آزادی ۱۰۰ تن از زندانیان وابسته به گروه طالبان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که گروه طالبان، کابل و واشنگتن را به مانع تراشی در راه آزادی زندانیان متهم و اعلام کرد که گفتگوهای خود با کابل را که از هفتۀ گذشته آغاز شده، لغو می‌کند و هیأت مذاکره کننده خود را از کابل فرا می‌خواند.

آزادی زندانیان بخشی از توافق نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا در جریان مذاکرات دوحه است. در چهارچوب این توافقنامه که ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) به امضای طرفین رسید، باید بیش از ۵ هزار زندانی طالبان با هزار تن از نیروهای دولت افغانستان مبادله شوند.

دولت افغانستان ۱۰۰ تن از زندانیان طالبان را آزاد کرد

بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه از سوی شورای امنیت ملی افغانستان منتشر شد، آزادی این زندانیان در پی فرمان اخیر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و در راستای پیشرفت روند صلح انجام شده است.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی افغانستان امروز ۱۰۰ زندانی طالبان را با در نظر داشت وضعیت صحی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده آنان، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار کرونا آزاد کرد.»

بنا بر گزارش خبرگزاری طلوع، در ادامۀ بیانیه تاکید شده است که این ۱۰۰ زندانی، بخشی از فهرست طولانی زندانیانی بودند که تیم فنی طالبان در جریان گفتگوهایشان با دولت افغانستان خواستار آزادی آنها شده بود و این زندانیان «سوگند یاد کرده‌اند که هرگز به میدان جنگ بر نمی‌گردند.»

از جمله دلایل به اخیر افتادن آزادی این گروه از زندانیان، مخالفت دولت افغانستان با آزادی ۱۵ تن از فرماندهان ارشد طالبان بود. طالبان بر آزادی آنها اصرار داشت و در مقابل کابل در مقابل این درخواست مقاومت می‌کرد.

درنهایت نیز بنا بر اعلام جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نام ۱۵ فرمانده مورد اختلاف در فهرست ۱۰۰ زندانی آزاد شده قرار ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین