کد خبر: ۶۴۵۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰

وام یک میلیونی به پولدارها هم می‌رسد!؟

با طرح اعطای اعتبار یک میلیون تومانی به ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر، شرایطی فراهم شده که به کل جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه‌بگیر که حداقل ۱۸ میلیون آن در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند نیز این تسهیلات اختصاص پیدا کند؛ آن هم در شرایطی که در وضعیت سخت مالی دولت، پرداخت این وام به دهک‌های بالا می‌تواند حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه با خود به همراه داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

اعطای وام یک میلیونی با سود ۱۲ درصد، یکی از گزینه‌های بسته حمایتی دولت است که برای ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر در نظر گرفته شده است و همراه با یارانه اردیبهشت پرداخت می شود.

نحوه پرداخت این طور نیست که این وام به طور خودکار برای همه یارانه‌بگیران واریز شود بلکه متقاضیان می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سایتی که معرفی می شود درخواست خود را اعلام کنند.

وام یک میلیونی به پولدارها هم می‌رسد!؟

براین اساس، تمامی ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر (۲۳ میلیون خانوار) امکان دریافت اعتبار یک میلیون تومانی را دارند. در این صورت اگر همه آنها متقاضی باشند، برای ۲۳ میلیون خانوار حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه منابع لازم است، اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه در بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر کسانی هم هستند که جزو دهک‌های بالای درآمدی بوده که نیاز به دریافت این یک میلیون تومان هم ندارند.

طبق آنچه طی اقدامات دولت برای یارانه مشخص شده است، از ۷۸ میلیون نفر حدود ۱۸ میلیون نفر در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند که نیازی به این وام ندارند.

این در حالی است که در آبان‌ سال گذشته با افزایش قیمت بنزین قرار شد از محل مابه‌التفاوت ایجاد شده، پرداخت کمک‌های معیشتی در دستور کار قرار گیرد و دولت ۶۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران معادل ۱۹ میلیون خانوار را در لیست کمک‌های معیشتی قرار داد و گفت که ۱۸ میلیون نفر دیگر جزو دهک‌های بالا بوده و پرداختی به آنها انجام نمی‌شود.

براین اساس، اگر مجموع یارانه‌بگیران ۲۳ میلیون خانوار باشند که ۱۹ میلیون آنها محق دریافت کمک معیشتی شناسایی هستند، چهار میلیون خانوار دیگر (۱۸ میلیون نفر) جزو دهک‌های بالا بوده و نیازی به دریافت یک میلیون ندارند. این در حالی است که برای همین تعداد باید حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان پرداختی انجام شود که در شرایط موجود مالی دولت رقم کمی هم نیست.

در این حالت دولت می‌توانست وام را فقط برای اقشار کم درآمدتر یا متوسط پیش‌بینی کند و مابقی منابع در محل ضروری‌تری مورد استفاده قرار گیرد؛ به طوری که آن را فقط به همان ۶۰ میلیون نفر که برای کمک معیشتی گزینش شده بودند بپردازد، چراکه هیچ تضمینی وجود ندارد که خانواده های پردرآمد برای دریافت این وام یک میلیونی ثبت نام نکنند.

از سوی دیگر از اسفند پارسال به مدت چهار ماه بسته حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای خانوارهایی که هیچ نوع درآمدی ندارند، پرداخت می شود که دولت می‌توانست از محل این ۴۰۰۰ میلیارد تومانی که باید صرف وام سه دهک بالای درآمدی کند، مبلغ بالاتری به خانوارهای نیازمند حتی در قالب تسهیلات پرداخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
1
دلار رو برگردونید به 3800 ماهی یک میلیون تومن هم بهتون میدیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین