کد خبر: ۶۴۶۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷

چگونه می‌توان مستحقان وام یک میلیونی را شناسایی کرد؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره پرداخت وام یک میلیونی به ۷۸ میلیون نفر به دلیل شیوع ویروس کرونا، معتقد است که همه این افراد به این مبلغ نیازی ندارند و بهتر است از طریق کد ملی و موجودی حساب‌های بانکی، افراد نیازمند را تشخیص داد.
آفتاب‌‌نیوز :

لطفعلی بخشی درباره تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید اقتصاد جهان و ایران را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. درباره تاثیرات این ویروس بر اقتصاد کشورمان هم مقداری تفاوت و هم مقداری مشابهت با اقتصاد جهان دارد. در کشورمان قبل از این ویروس مقداری رکود و تورم داشتیم که شیوع کرونا این رکود و تورم را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییراتی که پس از کرونا در اقتصاد ایجاد خواهد شد باید تغییراتی در اقتصاد و نگرش‌مان به آن بدهیم، گفت: در واقع روش‌های مدیریت اقتصاد قبل از کرونا باید با پس از کرونا متفاوت باشد و روش‌های قبلی دیگر قابل تداوم نیستند.

چگونه می‌توان مستحقان وام یک میلیونی را شناسایی کرد؟

در ادامه این کارشناس اقتصادی درباره حمایت‌هایی که تاکنون دولت از مردم و فعالان اقتصادی براثر شیوع کرونا انجام داده است، توضیح داد: در چند روز اخیر قرار شد که به ۲۳ میلیون خانوار وام یک میلیونی داده شود که این قابل قبول بود اما ۲۰ فروردین اعلام شد که قرار است به ۷۸ میلیون نفر وام یک میلیونی داده شود که به صورت ناگهانی حجم وام چهار برابر شد و تزریق این حجم پول در زمان کوتاه مشکل‌ساز خواهد شد. غیر از این دولت چند بار وعده یارانه ۲۰۰ هزار تومانی هم داده است. لازم است یک هماهنگی بین این مبالغ و دریافت کنندگان آن‌ها صورت گیرد.


وی ادامه داد: بسیاری از کارگران روزمزد و کسبه که بیکار شده‌اند با دریافت وام یک میلیونی، به سمت خرید مواد غذایی می‌روند که ممکن است هجومی به بازار مواد غذایی صورت ‌گیرد؛ در نتیجه با پرداخت این وام و هجوم پول به سمت بازار مواد غذایی، احتمالا شاهد افزایش قیمت در مواد غذایی باشیم.

وام یک میلیونی به ۷۸ میلیون نفر توجیه ندارد

بخشی با تاکید براینکه پرداخت وام یک میلیونی به ۷۸ میلیون نفر قابل توجیه نیست، ادامه داد: بسیاری از این ۷۸ میلیون نفر نیازی به این وام ندارند، درحالیکه گروه‌های دیگر نیاز بیشتری از یک میلیون تومان دارند.

این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: حمایت از کسب‌و کارهای آسیب دیده از کرونا بسیار مهم است، اما اینکه چگونه این حمایت صورت بگیرد مهم‌تر است. لازم است بدانیم که کرونا احتمالا مدت زیادی مهمان ما خواهد بود و آن را کوتاه مدت ندانیم. افق دید حمایت‌ها باید در این زمینه به علت تداوم کرونا بلند مدت باشد.

تشخیص مستحقان وام یک میلیونی با کد ملی و حساب‌های بانکی

بخشی با بیان اینکه می‌توان از طریق کد ملی و موجودی حساب بانکی تشخیص داد که چه افرادی مستحق دریافت وام یک میلیونی هستند، خاطر نشان کرد: این روش سرک کشیدن به اطلاعات خصوصی مردم نیست، بلکه روش عادلانه‌ای برای کمک و حمایت از اقشار ضعیف جامعه است و به وسیله یک برنامه کامپیوتری به آسانی قابلیت اجرا دارد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه کرونا چه تاثیری بر تقاضای مصرفی مردم خواهد گذاشت؟ گفت: در حال حاضر اکثریت مردم به دنبال مسائل روزمره گذران زندگی هستند و طبیعتا برنامه‌ای برای خرید کالاهای بادوام و غیرضروری ندارند. اولویت مردم و تقاضای اصلی آن‌ها در حال حاضر تامین مواد غذایی بوده و بهتر است دولت در این زمینه تمرکز کند.

احتمال افزایش بیکاران جامعه به دلیل کرونا

وی در پایان با تاکید براینکه اکنون باید حداقل مواد غذایی را برای مردم تامین کرد، اظهار کرد: در حال حاضر ممکن است که به علت این ویروس، بر تعداد بیکاران و افراد فاقد درآمد در جامعه اضافه شده باشد که قادر به تامین حداقل معاش خود نیستند. در این زمینه اینکه چگونه حداقل پولی را به آن‌ها پرداخت کرد، اهمیت دارد که می‌توان از طریق کد ملی و حساب‌های بانکی تفکیکی انجام داد تا مشخص شود چه کسانی در وضعیت اضطراری قرار دارند و چه کسانی وضعیت قابل قبولی دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین