کد خبر: ۶۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵

ثبت ردپای یوزپلنگ در منطقه میاندشت خراسان شمالی

اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی طی انتشار مطلبی در پاسخ به برخی حواشی انتقال یوزپلنگ‌های کوشکی و دلبر به سایت محیط‌زیست سمنان، از ثبت ردپای یوزپلنگ در منطقه میاندشت خراسان شمالی خبر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :

انتقال یوزپلنگ‌های کوشکی و دلبر به سایت حفاظت محیط‌زیست سمنان از تهران، حواشی مختلفی را از سوی فعالان محیط‌زیست خراسان شمالی در پی داشت، زیرا معتقد بودند، به دلیل آن‌که یوزپلنگ کوشکی متعلق به خراسان شمالی و سایت حفاظت محیط‌زیست میاندشت است، بایستی این انتقال به خراسان شمالی انجام می‌شده است.

اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی نیز در پاسخ به این حواشی، اقدام به صدور اطلاعیه‌ای به شرح ذیل کرده است؛ به استحضار هم استانی‌های محترم می‌رساند در آذرماه سال ۱۳۹۳ بنا به تصمیم مسئولین سازمان جهت تکمیل پروژه تکثیر یوزپلنگ، کوشکی یوزپلنگ موجود در سایت میاندشت خراسان شمالی و دلبر (یوزپلنگ ماده موجود در سایت توران سمنان) به تهران منتقل شدند.

ثبت ردپای یوزپلنگ در منطقه میاندشت خراسان شمالی

توله یوزپلنگ ماده‌ای به نام ایران نیز در سال ۱۳۹۶ توسط یگان حفاظت محیط‌زیست و فرماندهی انتظامی استان تهران از متخلفین گرفته‌شده و سه یوزپلنگ فوق‌الذکر تاکنون در سایت پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط‌زیست تهران نگهداری و تحت نظر بوده‌اند. ضمن آنکه این اداره کل نیز طی مکاتباتی در آذر و بهمن‌ماه سال ۹۸ جهت انتقال یوزهای فوق‌الذکر به استان خراسان شمالی اعلام آمادگی نموده و بدیهی است تشخیص نهایی جابجایی و انتقال گونه‌های فوق‌الذکر بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور می‌باشد.

جهت مزید استحضار هم استانی‌های محترم اعلام می‌دارد این اداره کل بر احیای مجدد یوزپلنگ‌های مجموعه میاندشت به‌صورت طبیعی اهتمام داشته و با عنایت به گزارش‌های واصله و بازدیدهای به‌عمل‌آمده در ماه‌های جاری موفق به ثبت ردپای یوزپلنگ در منطقه میاندشت شده و با پیگیری تجهیز منطقه به دوربین‌های حسگر و دید در شب و سایر تجهیزات پایشی، بازسازی سایت موجود، کاهش حضور دام و سگ‌های گله در منطقه و ...، حضور یوزپلنگ در منطقه میاندشت و سایر زیستگاه‌های مستعد استان به‌صورت طبیعی تثبیت و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حال باید دید آیا امکان زادوولد این یوزپلنگ‌ها در سایت سمنان میسر می‌شود یا خیر؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین