کد خبر: ۶۴۶۷۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
/گزارش-گاردین/

ترامپ وجهه جهانی آمریکا را به پست‌ترین نقطه رسانده است

کارشناسان بین‌المللی هشدار می‌دهند، تداوم توهین‌های دونالد ترامپ به هم‌پیمانان کشورش و تضعیف ائتلاف‌های آن در بحران شیوع کروناویروس در جهان و شکست‌های سیاسی پیاپی آمریکا می‌تواند آسیبی پایدار به وجهه این کشور در جهان وارد آورد.
ترامپ وجهه جهانی آمریکا را به پست‌ترین نقطه رسانده است
آفتاب‌‌نیوز :

سیمون تیسدال، کارشناس روابط بین‌الملل با هشدار درباره شکست سیاسی و آسیب بلندمدت آن برای رئیس‌جمهوری آمریکا که به متحدان کشورش توهین و ائتلاف‌ها را تضعیف می‌کند، در مطلبی برای روزنامه گاردین نوشت: «نحوه واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بحران شیوع کروناویروسی که زمانی از سوی وی به عنوان یک "حقه" کم‌اهمیت شمرده شد، شدیداً در داخل این کشور مورد انتقاد قرار گرفته و همراه با بی‌کفایتی و عدم مسئولیت‌پذیری تلقی شده است.

با این حال به لطف اقدامات ترامپ یک فاجعه موازی در سراسر جهان در حال بروز پیدا کردن است: آن فاجعه نابود شدن وجهه آمریکا به عنوان یک رهبر و شریک ایمن، قابل اعتماد و با کفایت در سطح بین‌المللی است.

این وضعیت را می‌توان یک آسیب دوجانبه از جانب ترامپ تلقی کرد. اگر بخواهیم به طور دیپلماتیک صحبت کنیم آمریکا اکنون برای ادامه حیاتش به دستگاه پشتیبان حیات وصل شده است.

استفن والت، پروفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد می‌گوید: پاسخ خود محور، درهم و به دور از هماهنگی دولت دونالد ترامپ به بحران شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در نهایت چندین تریلیون‌ دلار خسارت و وقوع هزاران مورد مرگ بی‌موردی که قابل پیشگیری بودند، برای آمریکا در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: اما این تنها خسارتی نیست که آمریکا متحمل خواهد شد. این شکست سیاسی حماسی ترامپ بدون این که هیچ نسبتی با شعار عظمت بخشیدن مجدد به آمریکا داشته باشد، هرچه بیشتر وجهه آمریکا به عنوان کشوری که می‌داند چطور امور را درست و به شکل موثر انجام بدهد، خدشه‌دار خواهد کرد.

والت هشدار داد: این تغییرات معکوس زیان‌بار، می‌توانند دائمی باشند.

ترامپ از زمان شروع ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۷ تاکنون بارها به دوستان آمریکا توهین کرده، ائتلاف‌های چند ملیتی را تضعیف ساخته و رویارویی را به جای همکاری برگزیده است. تحریم‌ها، محاصره‌ها و بایکوت‌هایی که علیه چین، ایران و اروپا اعمال شدند، در جهان اختلاف‌برانگیز شدند.

با این حال رهبرانی همچون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که عمدتاً وجهه بدی از آن‌ها ارائه می‌شد، در این مدت مودبانه به مسائل گوش داده‌اند و به نفع حفظ کلیت روابط از خود گذشتگی نشان دادند. در این میان، بی‌کفایتی و عدم صداقت ترامپ در مدیریت بحران شیوع ویروس، ناباوری ناظران و آمریکایی‌ها را در پی داشته و به حد افراط رسیده است.

در حالی که در گذشته رفتارهای دمدمی‌مزاج ترامپ به نوعی تحمل می‌شدند اما این نحوه رفتار هم‌اکنون به سطح خطرناکی رسیده است. از مدت‌ها پیش این موضوع دست‌کم برای بسیاری از اروپایی‌ها مشخص شده بود که ترامپ قابل اعتماد نیست حالا اما او به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود.

مسئله تنها مربوط به شکست او در رهبری نیست، بلکه مسئله مربوط به نشان دادن خصومت علنی و دست زدن به اقدامات بی‌مهاباست. یک مورد قابل توجه اخیر مربوط به واکنش خشمگینانه آلمان به مسئله گم شدن اسرارآمیز ۲۰۰ هزار ماسک محافظتی در تایلند است که قرار بود به دست برلین برسند اما مسیرشان به سمت آمریکا تغییر یافت. سند و مدرک مستدلی مبنی بر اینکه ترامپ با این دزدی موافق بوده، وجود ندارد اما مردم باور دارند این از نوع کارهایی است که او انجام می‌دهد.

آندریاس جیزل، یک سیاستمدار شناخته‌شده آلمانی هم می‌گوید: ما این اتفاق را یک نوع دزدی مدرن در نظر می‌گیریم. این نحوه رفتار و برخورد بین شرکای دو سوی اقیانوس اطلس درست نیست. حتی در زمان بروز بحران جهانی ما نباید به تاکتیک‌های غرب وحشی توسل‌ بجوییم. در اتفاقی چشمگیر مرکل نخواسته تا با مطرح کردن شک و تردید به نفع ترامپ عمل کند.

همچنین اروپایی‌ها از شنیدن گزارش‌ها درباره تلاش‌های ترامپ برای به دست آوردن حقوق انحصاری واکسن کروناویروسی که در آلمان در دست توسعه است، خشمگین شده‌اند. این مورد جدید از تلاش‌های ملی‌گرایانه و منفعت‌طلبانه ترامپ، خشم اروپایی‌هایی که پیش از این از محدودیت‌های مسافرتی ماه گذشته میلادی دولت ترامپ علیه خود عصبانی بودند، هر چه بیشتر کرد؛ محدودیت‌هایی که بدون هیچ‌گونه مشورت و یا توجیه علمی از سوی ترامپ اعمال شدند.

آسیب به شهرت آمریکا تنها محدود به اروپا نبوده است. اخیراً کشورهای عضو گروه ۷ نیز از این مساله ناخرسند شدند که به دلیل تاکید ترامپ برای آنکه کرونا را "ویروس ووهان" بخواند، این گروه نتوانست روی یک بیانیه مشترک در خصوص مقابله با بحران شیوع این ویروس توافق کند. این شیوه برخورد برای انداختن تمامی تقصیرها به گردن چین شیوه منحصر به فرد ترامپ است. همچنین برخی اقدامات بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اعتراضات آمریکا به لغات به کار برده شده با اخلال مواجه شدند.

ترامپ درخواست‌های بین‌المللی برای ایجاد یک کمیته ضربت جهانی کروناویروس و یا یک به اصطلاح ائتلاف برای مقابله با این ویروس را نادیده گرفته است. به نظر می‌رسد او هرچه بیشتر به فاجعه‌ای که زندگی میلیون‌ها تن را در جهان در حال توسعه درگیر ساخته، دامن زده است.

کریستوف شولت، یک مفسر در رسانه در اشپیگل آلمان نوشت: مبارزه ترامپ با چندجانبه‌گرایی در جهان به نقطه‌ای رسیده است که حتی فرمت‌هایی مثل گروه ۷ نیز دیگر تاثیری ندارند. به نظر می‌رسد که بحران کروناویروس در حال از بین بردن آخرین ذرات یک نظم جهانی است.

از سوی دیگر کنفرانس‌های تلویزیونی به دور از واقعیت دونالد ترامپ درباره بحران کروناویروس هرچه بیشتر باعث از بین رفتن احترام به رهبری آمریکا در جهان شده‌اند. ترامپ در این کنفرانس‌ها به صورت مکرر دست به اشاعه اطلاعات غلط یا گمراه‌کننده میزند، خلاف نظرات کارشناسان پزشکی و علمی صحبت می‌کند و با خبرنگاران جدال لفظی به راه می‌اندازد.

ترامپ در حالی که به صورت علنی با کمک‌های خارجی به کشورش مخالفت می‌کند، اما به شکل خصوصی از هم‌پیمانان اروپایی و آسیایی کشورش، حتی از کشورهایی نظیر کره‌جنوبی که تا پیش از این آن‌ها را سرزنش می‌کرد، درخواست کمک کرده است.

او در عین حال در تلاشی واضح برای سپر بلا کردن دیگران، به بدنام کردن سازمان بهداشت جهانی نیز ادامه می‌دهد. آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ در برابر دیدگان جهان گرفتار فقدان یک نظام بهداشت و درمان عادلانه و قابل تحمل، نزاع شدید میان ایالت‌های این کشور بر سر محموله‌های پزشکی کمیاب، تلفات نامتناسب در میان اقلیت‌های قومی، آشوب در اجرای قوانین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم برخورداری از یک هماهنگی متمرکز شده و این آمریکا را شبیه به یک کشور فقیر در حال توسعه ساخته است، نه قدرتمندترین و بانفوذترین کشور جهان.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
2
1
زور زیادی نزنیدترامپ دوباره انتخاب می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین