کد خبر: ۶۴۶۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان:

مصرف ویتامین "D" بر کرونا چه تاثیری دارد؟

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان، گفت: استفاده از ویتامین های D در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.
مصرف ویتامین
آفتاب‌‌نیوز :

امین امینی امروز(26فروردین) اظهار کرد: ویتامین "D" یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش‌های متعددی را در بدن انسان از جمله حفظ غلظت کلسیم و فسفر بدن برای انجام فرایندهای سلولی، کارکرد عصبی عضلانی و تشکیل استخوان به عهده دارد.

وی افزود: اگر چه در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین "D" به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی ارائه نکرده است، اما آخرین متاآنالیز های انجام شده حاکی از آن است که مصرف این ویتامین در پیشگیری و کنترل عفونت های حاد تنفسی موثر است و این تاثیر در افرادی که سطح سرم ویتامین "D" آن ها کمتر از 25 نانومول بر لیتر باشد بیشتر مشهود است، همچنین تجویز این ویتامین در دوزهای بالا تاثیر کمتری به همراه داشته حتی بعضا مسمومیت هایی را ایجاد می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان، با بیان بعضی شایعات در مصرف بی رویه ویتامین "D" بیان کرد: در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز این ویتامین به صورت سهوی یا عمدی، بروز عوارضی مانند، ضعف، سردرد، یبوست، خستگی، خواب آلودگی، پرنوشی، کاهش اشتها، خشکی دهان، طعم آهن در دهان، تهوع و از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز گزارش شده است .

امینی با اعلام اینکه 70 درصد از جمعیت استان کردستان با کمبود ویتامین "D" مواجه هستند ذکر کرد: با توجه به نقش مهم ویتامین "D" در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیمار های حاد تنفسی بخصوص در شرایط کنونی اپیدمی بیماری کرونا، تداوم اجرای مکمل یاری با ویتامین "D"، در گروه های سنی مختلف بر اساس برنامه مکمل یاری در کشور ضروری است.

وی با اشاره به مصرف مورد نیاز ویتامین "D" در گروه های مختلف سنی و عدم اندازه گیری سطح سرمی این ویتامین در زمان شیوع بیمار کرونا، عنوان کرد: برای جبران کمبود ویتامین "D" وجود مصرف دوز پیشگیری ماهی یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ضروری است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان، ضمن بیان اینکه ویتامین "D" لازم صرفا از طریق مواد غذایی تامین نمی‌شود، گفت: قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف مکمل ها بر اساس پروتکل های کشوری می‌تواند کمبود مقدار مورد نیاز بدن را جبران کند.

امینی با اشاره به اینکه طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در استان شیوع کمبود ویتامین D از 30 درصد در کودکان 15 تا 23 ماهه تا 78 درصد از مادران باردار و نوجوانان متغییر است، خاطرنشان کرد: برنامه مکمل یاری مطابق جدول زیر برای گروه های مختلف سنی مورد نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه مکمل‌های تجویز شده از طریق پروتکل کشوری تامین کننده فقط بخشی از نیاز افراد است، یادآور شد: مابقی باید از طریق نور خورشید و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و ...) و ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و ...) تامین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین