کد خبر: ۶۴۷۰۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
وقتی ۴ جوان تهرانی قربانی بی‌توجهی به هشدار‌های سازمان آتش‌نشانی شدند

مرگ همزمان دوبلور‌ها؛ آتش در اتاق دوبله چگونه زبانه گرفت؟

۴ دوبلور تهرانی در حالی قربانی یک آتش‌سوزی و دودگرفتگی شدند که سازمان آتش‌نشانی در همین روز‌های کرونایی که مشغول کمک به ضدعفونی شهر تهران است با آتش‌سوزی‌های بزرگی دست و پنجه نرم کرده است. از جمله این آتش‌سوزی‌ها حریق در بازار سنتی ستارخان بود. این در حالی است که این سازمان گله‌مند است که مردم به هشدار‌های پیشگیرانه آن‌ها توجهی نمی‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

ماجرای مرگ همزمان دوبلور‌ها زمانی مطرح شد که ساعت ۲ بعدازظهر یکشنبه ۲۴ فروردین، آتش‌سوزی در طبقه سوم خانه‌ای قدیمی به ماموران آتش‌نشانی اعلام شد. به دنبال اعلام این خبر بلافاصله امدادگران راهی محل حادثه در خیابان اجاره‌دار، کوچه ماندگار بن‌بست فتاحی شدند. محل حادثه یک اتاقک ۱۲ متری بود که آتش گرفته و سوخته بود. با حضور آتش‌نشانان در محل آن‌ها با خبر شدند که ۴ مرد جوان نیز داخل یک اتاقک کوچک چهار متری که در نیم‌طبقه بالایی ساختمان بود در حال کار بوده‌اند که پس از ورود به اتاق با اجساد هر ۴ مرد روبه‌رو شدند.

از آنجایی که آتش به اتاقک ۴ متری سرایت نکرده بود و آثاری از سوختگی در اجساد پیدا شده دیده نمی‌شد، فرضیه قتل مطرح شد. بدین‌ترتیب بلافاصله موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد. با اعلام این خبر بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران و ماموران پلیس پیشگیری راهی محل شدند.

مرگ همزمان دوبلور‌ها؛ آتش در اتاق دوبله چگونه زبانه گرفت؟

در بررسی‌های اولیه مشخص شد دو اتاقک، استودیوی خانگی دوبله فیلم بوده و دیوار‌های اتاق‌ها نیز آکوستیک شده بودند. افرادی هم که در اتاقک ۴ متری جان خود را از دست داده بودند یک دوبلور به نام شهاب الیکا ۳۹ ساله و دو برادر به نام‌های شاهین و رامین معین‌الدینی که آن‌ها نیز در کار دوبله فیلم بوده و یک صدابردار به نام وحید رضایی ۲۵ ساله در این حادثه جان باختند. همچنین در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که دو کارگر نیز در حال قیرگونی تراس بودند که مشرف به دو اتاقک بوده و شعله‌های آتش آن‌ها حین کار به اتاق سرایت کرده و آتش‌سوزی رخ داده است.

بر اساس گزارشی که پایگاه خبری رکنا منتشر کرده، در معاینات اولیه پزشکی قانونی، علت اولیه مرگ استنشاق دود و خفگی اعلام شد. بازپرس غلامی از شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت صاحب خانه طبقه دوم که دو اتاقک را اجاره کرده و مدیر این مرکز دوبله نیز بود، دو کارگر و مرد جوانی که دوست قربانیان بود و در زمان حادثه در محل حضور داشتند را به اتهام عدم رعایت نظامات دولتی که منتهی به قتل شبه‌عمد ۴ مرد شده بود، صادر کرد. اما در ادامه تحقیقات مشخص شد که دوست آن‌ها در این ماجرا نقشی نداشته و او آزاد شد. همچنین با صدور دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران مقرر شد با بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه، تحقیق از شاهدان صورت گیرد و کارشناس آتش‌نشانی برای مشخص شدن علت مرگ راهی محل شده، همچنین اظهارات خانواده فوتی‌ها گرفته شود.

در همین حال بامداد روز ۲۴ فروردین‌ماه اتفاقی دیگر هم در پایتخت روی داد. پایتخت در ساعات اولیه ۲۴ فروردین شاهد وقوع آتش‌سوزی در یکی از پاساژ‌های به نسبت وسیع تهران، پاساژ ستارخان واقع در محله ستارخان بود. مرکزی که بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی، پیش از این نیز از سوی این سازمان مورد بازدید قرار گرفته و اخطار لازم به آن اعلام شده بود. طی این حریق که خوشبختانه خسارت جانی نداشت، اما حدود ۱۲ باب مغازه طعمه حریق شدند و خسارت مالی زیادی بر جای ماند.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با ایسنا در پاسخ به اینکه علت وقوع حریق در پاساژ ستارخان چه بوده است، گفت: با توجه به گستردگی حریق و سوختن ۱۲ باب مغازه به صورت کامل بررسی‌های لازم در خصوص علت حادثه شاید نیاز به زمان داشته باشد و هنوز علت مکتوب و دقیقی در این خصوص ارایه نشده است. او درباره اینکه پاساژ‌های تهران چقدر ایمن هستند و چرا در برخی از این مراکز ایمنی لازم رعایت نمی‌شود، گفت: بازرسی‌هایی که سازمان آتش‌نشانی تهران انجام می‌دهد، رایگان است و اگر قرار باشد کارشناسی از بخش‌های خصوصی این بازدید‌ها را انجام دهد برای اقدامات مشابه مبلغ قابل توجهی دریافت می‌کند. شاید به علت همین رایگان بودن بازدید‌ها آن را جدی نمی‌گیرند. ملکی همچنین در توضیح اینکه چرا بازدید‌های کارشناسی سازمان آتش‌نشانی به نتیجه‌ای ختم نمی‌شود که پیشگیرانه باشد، توضیح داد: کارشناسان سازمان بار‌ها برای بازدید به برخی از مراکز تجاری مراجعه می‌کنند، اما از آنجایی که سازمان قدرت اجرایی بالایی در این زمینه ندارد، بسیاری از اخطارات جدی گرفته نمی‌شود. با این وجود از زمانی که همکاری دستگاه قضایی در این زمینه افزایش یافته شرایط بهتر شده است، پیش از این حمایت دستگاه قضایی نیز وجود نداشت و وضعیت اصلا مناسب نبود.

ملکی با تاکید بر اینکه همچنان با روز‌های آرمانی در خصوص ایمنی مراکز تجاری تهران فاصله بسیاری داریم، گفت: قوانین در این زمینه دچار برخی نقص‌ها هستند که باید برطرف شود، برخی کاغذبازی‌ها و ارسال نامه‌ها کاهش پیدا کند، چراکه کمی دست‌وپاگیر است و سرعت رسیدگی را کاهش می‌دهد. البته بخشی از نقص‌ها برطرف شده، اما بیش از این باید انجام شود و به مرحله‌ای برسیم که اگر یک مرکز تجاری تا فرصت معینی ایمن‌سازی‌های لازم را انجام نداد، آتش نشانی به صورت مستقیم در این خصوص اقدام کند. اگر این شرایط محقق شود افرادی که ایمنی را رعایت نمی‌کنند، متوجه می‌شوند دستور آتش‌نشانی در حوزه ایمنی از لحاظ قانونی پرقدرت است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران همچنین افزود: برخی، چون می‌دانند که آتش‌نشانی این قدرت را ندارد برای اخطار‌ها اهمیت قائل نمی‌شوند، علاوه بر این شهروندان باید بدانند که انجام ایمنی‌های لازم برای تامین ایمنی جان و مال خودشان است. افرادی که در یک مرکز تجاری فعالیت می‌کنند باید در نظر داشته باشند که حادثه خبر نمی‌کند و اگر ایمن‌سازی انجام نداده باشند، خسارت‌ها برای‌شان جبران‌ناپذیر خواهد بود.

او با اشاره به وقوع حریق در پاساژ ستارخان گفت: به عنوان مثال در حریق پاساژ ستارخان اگر ایمن‌سازی‌های لازم انجام شده بود شاید خسارت‌ها به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کرد. ضمن اینکه در صورت انجام ایمن‌سازی خود کسبه خیال آسوده‌تری خواهند داشت.

ملکی با تاکید بر اینکه اگر حادثه‌ای در یک مرکز تجاری زمانی رخ دهد که افراد بسیاری در آن محل حضور دارند خسارت‌ها واقعا جبران‌ناپذیر خواهد شد، گفت: اگر حادثه‌ای خسارت جانی بر جای بگذارد با میلیارد‌ها تومان نیز جبران نخواهد شد، این حادثه‌هایی که اتفاق می‌افتد و خسارت جانی ندارد تلنگری است برای اینکه بدانیم باید به فکر باشیم. همه ما حادثه دلخراش و جبران‌ناپذیر پلاسکو را تا ابد به خاطر خواهیم داشت، باید از وقوع پلاسکو‌های دیگر جلوگیری کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران تصریح کرد: بسیاری از مراکز تجاری که سازمان آتش‌نشانی بازدید کرده، اما تاییدیه ایمنی ندارند، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند، اینکه ما هر بار بازدید کنیم و آن‌ها تغییری ایجاد نکنند راهی را پیش نمی‌برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
کالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
1
10
بیچارهههاااااا ..الهی اگر عمدی بوده اون ...جوابشونو ببینن.
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
2
7
طفلیا،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
1
چه بد.خدا صبر بده به خانوادشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
1
خیلی مشکوکه
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
0
شهاب ایلکا نه شهاب الیکا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین