کد خبر: ۶۴۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

مقامات افغانستان: هر پنج روز شمار مبتلایان به کرونا دو برابر می‌شود/ در حال قبر کندن هستیم

مقامات افغانستان روز چهارشنبه با اعلام اینکه هر پنج روز شمار مبتلایان به ویروس کرونا دو برابر می‌شود، نسبت به ابتلای بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این کشور به کووید ۱۹ هشدار دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری افق به نقل از حسیب‌الله موحد؛ معاون اداره‌ ملی احصائیه و معلومات افغانستان اعلام کرد که تا یکماه دیگر شیوع ویروس کرونا در افغانستان به بالاترین حد خود خواهد رسید و «احتمالا بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این کشور آلوده خواهند شد». آقای موحد بر اجرای تدابیر پیشگیرانه از جمله قرنطینه برای کاهش سرعت گسترش کرونا تاکید کرد.

تا کنون در این کشور ابتلای ۷۸۴ نفر به کووید ۱۹ تایید شده و ۲۹ تن نیز جان باخته‌اند. در میان قربانیان سه پزشک و یک پلیس نیز دیده می‌شود.

مقامات افغانستان: هر پنج روز شمار مبتلایان به کرونا دو برابر می‌شود/ در حال قبر کندن هستیم

وزیر صحت‌عامه افغانستان نیز در این روز هشدار داد چنانچه ساکنان افغانستان توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا را رعایت نکنند «این ویروس به خانه‌های آنان سرایت خواهد کرد.»

بنا بر گزارش خبرگزاری طلوع، فیروزالدین فیروز در جلسه‌ای که در پارلمان افغانستان برگزار شد مقابل قانونگذاران این کشور گفت: «فریاد می‌‎زنم، خواهش می‌کنم، زاری می‌کنم؛ در خانه‌هایتان بمانید، توصیه‌های وزارت صحت‌عامه را جدی بگیرید و وطن را نجات دهید.»

او از نمایندگان پارلمان افغانستان نیز به دلیل عمل نکردن به توصیه‌های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: «عدم توجه و عدم شنیدن پیام‌های وزارت صحت عامه توسط وکلای محترم، سبب خرابی ملک است.»

بنا بر اعلام مقامات افغانستان بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در دو ولایت هرات و کابل دیده شده و از مجموع ۷۸۴ مبتلای کووید ۱۹ در این کشور ۳۰۶ مورد در ولایت هرات به ثبت رسیده است.

سید عبدالوحید قتالی، والی هرات روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری ضمن هشدار در این باره که این ولایت روزهای سختی را در پیش دارد اعلام کرد: «در حال قبر کندن هستیم.»

خبرگزاری افق به نقل از او می‌نویسد: «بعضی‌ها می‌گویند به مردم روحیه بدهیم، روحیه به مردم آمریکا و اروپا بدهیم که کرونا را جدی گرفته‌اند…می‌خواهم به صراحت بگویم که من در حال قبر کندن هستم.»

مقامات افغانستان روز چهارشنبه دربارۀ آخرین اقدامات دولت برای مبارزه با همه‌گیری کرونا توضیح دادند.

وحید عمر، مشاور رئیس‌ جمهور افغانستان از اختصاص مبلغ سه و نیم میلیارد افغانی برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ خبر داد و افزود به‌زودی چندین میلیارد افغانی دیگر نیز به این کار اختصاص خواهد یافت.

وزیر صحت عامه نیز از آغاز به کار ۲۵ گروه در کابل خبر داد و افزود قرار است برای درمان بیماران مبتلایان، حدود صدهزار تخت نیز آماده شود.

وزارت معارف افغانستان اعلام کرد که از هفته آینده طرح «آموزش از راه دور» در این کشور اجرا می‌شود؛ او تاکید کرد که این طرح در اولین گام بصورت آزمایشی اجرا خواهد شد و سپس برای استفاده همگان بسط خواهد یافت. سخنگوی وزارت معارف نیز اعلام کرد در اماکنی که دسترسی به وسایل نوین ارتباط وجود ندارد، تجمعات کوچکی در فضای باز (ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی) برگزار و به دانش آموزان درس داده خواهد شد.

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان نشست مشترکی با حضور نمایندگان دولت و گروه طالبان با موضوع چگونگی پیشگیری از شیوع این ویروس برگزار شد. بنا بر گزارش افق، عمده محورهای بحث عبارت بوده از: چگونگی اطلاع‌رسانی، ضد عفونی‌کردن‌ مناطق تحت کنترل طالبان، شناسایی موارد مشکوک به کرونا و اجرای مقرراتی برای محدودیت در آمد و شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین